2026-01-29, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Nej det skrev jag inte, dock uttryckte jag mig nog slarvigt. Jag skrev "har kännt hennes partner i över 30 år". Det jag menade var "JAG har kännt hennes partner i över 30 år.

Barnet är lite mer än 1 år gammalt nu och 30+1 blir inte 45 hur man än räknar så jag undrar fortfarande varifrån siffran kommer.

Det står uttryckligen i den 17 år gammla anorexiadiagnosen att det INTE finns någon IF. Du behöver se programmet asså, sluta dra egna slutsatser ur röven, det är pinsamt.

Var ganska lätt att förstå att du menade att du hade känt partnern i 30 år.

Vet du hur de känner sig efter avsnittet har sänts?
Citera
2026-01-29, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toppadshuuno
Uppdrag granskning är ett tv program från tv4?
(Jag kollar inte på tv det är 2026)
Kanske låter dumt men jag vet inte vilken tv hallåa som är med där.

Vad har den här uppdrag granskning för utbildning utöver journalistik? Hur många år som psykolog har den här journalisten av psykologi?

Du vet uppenbarligen inte hur en seriös journalist arbetar. I en granskning tar journalister hjälp av experter för utlåtande. I det här fallet exempelvis en barnpsykolog och jurist.
Citera
2026-01-29, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Fråga dig om du hade sett avsnittet och utifrån ditt svar så var det tydligt att du inte hade gjort det.

Berörande allt annat du har skrivit så berör det inte trådens ämne.

Nu tappade du mig faktiskt. Är det den "fakta" du har? Ett program på tv4?
Citera
2026-01-29, 18:55
Medlem
Citat:
Mamman i fallet är rentvådd av behandlingshemmet, läkare, psykologer och bvc. Inga droger eller alkoholproblem finns i släkt eller hem. Det är delad vårdnat som önskas, inget annat. Varför ljuger du ihop en massa missbruksproblem om folk du inte känner?

Där har du fel gällande behandlingshemmet. Har sett dokumentären 2 gånger och behandlingshemmet bedömer henne olämplig i omvårdnaden av barnet efter 10 dagars dygnet runt observation. 10 dagars dygnet runt- observation är en omfattande utredning enligt mig. Det är detta beslutet grundar sig på. Inte om hon har en diagnos eller ej. Hon är alltså motsatsen till rentvådd.
Citera
2026-01-29, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Är säkert så att delad vårdnad vore mest rätt, men jag svarade på en fråga om vad som utelämnats. Och jag tycker som sagt hela diskussionen är alltför vinklad. Vilket leder till onödigt mycket hat.

Förresten om nu pappan tycker mamman är en fungerande mamma är det väl bara att låta henne umgås med barnet oftare. Men det görs inte och frågan är varför.

Något stämmer liksom inte i historien, men hatiska människor med alltför stor empati och alltför liten hjärna går rakt in i mördar-mode mot soc-kärringarna. Det är fan inte bra, och det är lika mycket medias fel som hatar-maffians och soc-kärringarnas.

Barnet har vårdats med LVU sedan BB och vårdas fortfarande med LVU i pappans hem.
Därmed kan socialtjänsten bestämma att mamman bara får ha övervakat umgänge i två eller tre timmar per vecka.

Föräldrarna har delad vårdnad sedan pappan tog på sig faderskapet på utredningshemmet men det pågår en vårdnadstvist då pappan måste stämma mamman och få enskild vårdnad för att slippa LVU och ständiga hembesök av socialtjänsten.
Citera
2026-01-29, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrina
Barnet har vårdats med LVU sedan BB och vårdas fortfarande med LVU i pappans hem.
Därmed kan socialtjänsten bestämma att mamman bara får ha övervakat umgänge i två eller tre timmar per vecka.

Föräldrarna har delad vårdnad sedan pappan tog på sig faderskapet på utredningshemmet men det pågår en vårdnadstvist då pappan måste stämma mamman och få enskild vårdnad för att slippa LVU och ständiga hembesök av socialtjänsten.

Kan man tolka detta som att pappan faktiskt vill att mamman ska vara i barnets liv iallafall och egentligen skulle vilja att mamman var frisk nog för att ha delad vårdnad?

Vet själv hur tufft det är att vara ensamstående förälder det underlättar ju för barnet också att mamman finns med hade pappan haft enskild vårdnad hade inte mamman kunnat kräva något.
Citera
2026-01-29, 19:01
Medlem
Citat:
Varför skulle jag sitta och kolla på tv? Vill jag veta något om ett ämne så kollar jag väll inte på tv?

Har ju skrivit 20ggr nu att jag inte kollat på tv säkert på minst 15år jag går på fakta inte medias bild. Skulle vi gå efter media skulle det inte hända mycket i världen. Vi skulle vara under vatten 2016...

Avsnitt finns på svt play.

Och utifrån vad du skrivit om Malin och hennes familj så har du ingen fakta.
Citera
2026-01-29, 19:01
Avslutad
Citat:
Ber om ursäkt då. Jag la bara till 15 för det är laglig ålder att ligga med någon. Om inte båda är under 15 dvs. Ska tillägga så det är klart att detta gäller inom Sveriges gränser hur det ser ut i andra länder vet jag inte.

Men det är ju inte bara anorexi man pratar om i artikeln ska du på riktigt sitta och hitta på saker och hänvisa till artikeln så kan du ju läsa den själv först och hålla dig till den. Börjar mer och mer tro att du är Malin.
Det är fortsatt irrelevant vad du tror vet inte vad du är ute efter ens...
Citera
2026-01-29, 19:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Var ganska lätt att förstå att du menade att du hade känt partnern i 30 år.

Vet du hur de känner sig efter avsnittet har sänts?
Dom har fått en hel drös med meddelanden från folk, både okända och bekanta som vill stötta. Mängder med människor som vill berätta om sina liknande upplevelser av socialtjänsten genom åren, gammla som pågående ärenden. Journalister har hört av sig och faktiskt politiker. Mannen är som karaktär resultatorienterad och jobbar på som förut med byråkratin och frun tar hand om det sociala (nej, inte autistisk).
Citera
2026-01-29, 19:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vaahldemar
Där har du fel gällande behandlingshemmet. Har sett dokumentären 2 gånger och behandlingshemmet bedömer henne olämplig i omvårdnaden av barnet efter 10 dagars dygnet runt observation. 10 dagars dygnet runt- observation är en omfattande utredning enligt mig. Det är detta beslutet grundar sig på. Inte om hon har en diagnos eller ej. Hon är alltså motsatsen till rentvådd.
Hon satt där i 10 veckor. Jag har läst den fysiska kopian av slutrapporten.
Citera
2026-01-29, 19:07
Medlem
Citat:
Dom har fått en hel drös med meddelanden från folk, både okända och bekanta som vill stötta. Mängder med människor som vill berätta om sina liknande upplevelser av socialtjänsten genom åren, gammla som pågående ärenden. Journalister har hört av sig och faktiskt politiker. Mannen är som karaktär resultatorienterad och jobbar på som förut med byråkratin och frun tar hand om det sociala (nej, inte autistisk).

Skönt att de får stöd. Kan inte tänka mig vad de har gått genom.
Citera
2026-01-29, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaahldemar

Vill bara tillägga att jag för den saken skull inte tycker det ensamt ska ligga till grund för hela hennes fortsatta föräldraskap. Det bör ju naturligtvis utredas varje år i såna här fall. Jag ursäktar om jag lät omänsklig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in