2026-01-29, 17:31
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Alfredo
Fanns bara Garant och EKO men det sistnämna var mycket dyrare. Konstigt ändå om det är dåliga kärnor, då skulle väl ingen köpa dessa.

Ja det är konstigt. Kanske bara otur. De ligger längst ner på hyllan och det är nog dålig omsättning.
Citera
2026-01-29, 17:33
Medlem
Mycket olja.
Alla popcorn i direkt
Maxvärme
Inget lock… så fukten försvinner ur grytan
Rör runt sakta med träslev

När första poppar på med microlock… så fukt kan försvinna men popcornen stannar kvar.
Sänk värmen lite.

Låt poppa tills det finns ett lager med popcorn så popcornen inte flyger runt i grytan längre.
Ta bort locket.
Rör sakta med träsleven så det inte bränner.
Gör du mer popcorn än vad som får plats i grytan så kan du nu börja skyffla över popcorn till en skål
Poppa tills det är ett par sekunder mellan poppen.
Klart.
Citera
2026-01-29, 17:33
Medlem
ljummenprutts avatar
Fan vilka bögar ni är. På min cheat day när jag äter carbs fixar jag popcorn och vad fan är det här för jävla skit om att sänka och höja värmen lite "miiih, lite på trean, sen på sexan!!!" och ha i massa fancy skit...

Stfu, man tar:

1. Ghee (Ingen seed oil, onyttigt ): Massor
2. Popcorn: täcka hela ytan av kastrullen precis
3 Högsta värme. Hela tiden. Tills det slutar poppa.
4. Skaka kastrullen hela tiden bara.

Bara idioter kan inte fixa popcorn. Fettet gör så att det boktstavligen inte kan bränna fast. Högsta värme o rör om hela tiden. Hur jävla svårt ska det vara...
Citera
2026-01-29, 18:02
Medlem
liten.igelkotts avatar
Vad jag har hört är att man ska hålla i olja sätta temperaturen på 70% av maxvärmen lägga i 5 popcorn och sätta på locket. När de popcornen poppas håller man i popcornen och sätter på locket. När det är 2-3 sekunder mellan poppen tar man bort kastrullen.

Har nyligen köpt ett prova på kick med 4 olika sorters popcorn. Det ska vara skillnad i smak mellan olika sorter.
Senast redigerad av liten.igelkott 2026-01-29 kl. 18:08.
Citera
2026-01-29, 18:06
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Slutade äta mitt favoritsnack för något år sedan eftersom jag helt plötslig tappade förmågan att poppa popcorn i kastrull. Det poppar ju knappt.

Har provat alla tips på internet, använt olja i stället för smör, bytt märke på mina popcorn, provat ett par olika kastruller, olika grader på plattan osv. Inget fungerar, dom blir bara halvt poppade eller brända.

Måste man ha en speciellt kastrull eller hur svårt ska det vara. Börjar bli väldigt sugen på att äta kastrullpopcorn igen så tänkte köpa i morgon. Några tips ?

Häll olja så att det täcker botten på kastrullen. Sätt värmen på max, häll i två opoppade majskorn. När dessa har blivit poppade så sänker du värmen till tvåan, häller i popcorn.

Och det viktigaste av allt, istället för ditt grytlock så lägger du ett upp och nervänt durkslag ovanpå grytan. På detta sättet skapas luft och syre som ger perfekta poppningar varje gång.
Citera
2026-01-29, 18:17
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Provade igen nu och nej det går inte. Det poppar jättesakta, bara ett popcorn åt gången och det får aldrig någon fart och sen blir massa kärnor kvar som inte poppar och dom som poppar blir väldigt små.

Fyllde kastrullens botten med rapsolja, hällde in kärnorna, satte spisen på 10 av 12 och när det började fräsa så vred jag ner lite till 9an. När jag hörde att dom första började poppa så vred jag ner till femman.

Fick slänga allt

Alla skriver olika tips så jag fortsätter väl försöka tills jag hittar det som fungerar.

Popcorna är av märket Garant

1: Kör på max värme och sänk inte utan ta av från plattan när det börjar vara färdigt (ie poppandet avtagit).
2: Förvärm oljan innan du poppar genom att ha i oljan och typ 2-3 kärnor, när dom poppar så är oljan varm nog, fiska upp dom poppade kornen med en tång och häll i resten av kärnorna.
3: Ett ark eller två av hushållspapper mellan lock och gryta hjälper till att fånga upp ev fukt för krispigare popcorn.
Citera
2026-01-29, 18:30
Avslutad
Citat:
Slutade äta mitt favoritsnack för något år sedan eftersom jag helt plötslig tappade förmågan att poppa popcorn i kastrull. Det poppar ju knappt.

Har provat alla tips på internet, använt olja i stället för smör, bytt märke på mina popcorn, provat ett par olika kastruller, olika grader på plattan osv. Inget fungerar, dom blir bara halvt poppade eller brända.

Måste man ha en speciellt kastrull eller hur svårt ska det vara. Börjar bli väldigt sugen på att äta kastrullpopcorn igen så tänkte köpa i morgon. Några tips ?
Jag brukar köra på känsla. Värmer olja i kastrullen, kastar i ett par korn och inväntar poppet. Då häller jag i resten, funkar varje gång. Använder enbart locket för att slippa plocka skit från golvet, inte för att böga runt med olika temperaturer.
Senast redigerad av KrabKore 2026-01-29 kl. 18:35.
Citera
2026-01-29, 18:31
Medlem
Harrybs avatar
Jag använder olja, täcker botten med majs. Har högsta värmen (9/9) under hela processen. När det börjar poppa så skakar jag kastrullen lite då och då.

Sen när det slutat poppa ställer jag kastrullen åt sidan hämtar en skål sedan häller jag upp dom. Har aldrig bränt eller fått opoppade popcorn.

EDIT: Inte för det kanske spelar någon roll, men när jag håller på att värma upp oljan, så har jag ca 5 majs i kastrullen. När det börjar komma bubblor ifrån dom, så häller jag i resten.
Citera
2026-01-29, 18:52
Medlem
shaktas avatar
Varför göra det så komplicerat.

https://www.clasohlson.com/se/Popcornmaskin-0,5-liter/p/44-4871

Fungerar klockrent, ingen olja behövs. Tar någon minut sen är det klart.
Smält sedan lite smör i mikron och häll över, salta och rör runt.

Jag gav upp poppandet i kastrull när denna maskin kom ut.
Citera
2026-01-29, 19:00
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Varför göra det så komplicerat.

https://www.clasohlson.com/se/Popcornmaskin-0,5-liter/p/44-4871

Fungerar klockrent, ingen olja behövs. Tar någon minut sen är det klart.
Smält sedan lite smör i mikron och häll över, salta och rör runt.

Jag gav upp poppandet i kastrull när denna maskin kom ut.

Dom där maskinerna är ju totalt jävla värdelösa, blåser och skjuter popcorn/kärnor över halva köket, poppar typ hälften av kärnorna, resten flyger ur opoppade och far över halva köket, och popcornen får ofta knepig konsistens, och salt mm fastnar inte om man inte dränker dom i smör, och då blir dom soggiga istället.
Senast redigerad av Sereena 2026-01-29 kl. 19:06.
Citera
2026-01-29, 19:17
Medlem
Mullrets avatar
Citat:

Skaffa en kastrull som är spikrak i botten. Känns som du inte har värme över hela ytan.
Citera
2026-01-29, 19:26
Medlem
Citat:
Provade igen nu och nej det går inte. Det poppar jättesakta, bara ett popcorn åt gången och det får aldrig någon fart och sen blir massa kärnor kvar som inte poppar och dom som poppar blir väldigt små.

Fyllde kastrullens botten med rapsolja, hällde in kärnorna, satte spisen på 10 av 12 och när det började fräsa så vred jag ner lite till 9an. När jag hörde att dom första började poppa så vred jag ner till femman.

Fick slänga allt

Alla skriver olika tips så jag fortsätter väl försöka tills jag hittar det som fungerar.

Popcorna är av märket Garant
Använder också Garantkärnor och har samma problem.
Kör rätt rikligt med kokosolja och har provat lite olika värme men ingen skillnad.
Så efter att ha läst tråden igår och funderat lite om det kunde bero på hur kärnorna förvaras, jag har dom i skafferiet som är rätt kallt så här års kanske 8-10 grader.
Så nu har jag dom i rumstemperatur och när jag poppade nu så blev dom perfekta igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in