2026-01-27, 11:38
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jo, men för 20 år sedan så kunde du inte se vilka grannar odyl som är dömda, gissar att folk inte begärde ut domar på måfå.

Men egentligen så är det ett större problem att potentiella arbetsgivare snart kan se små brott och gallra bort folk som skulle behöva en andra chans. Att grannar snokar på lexbase må så vara.
Men det är nog ett minne blott inom kort, då är vi tillbaka till måfå. Vilket är hur de skulle varit hela tiden. Personligen tycker jag EU ska ge Sverige ett inbetalningskort. Alla som lidigt och lider av hur detta fått fortlöpa hade i en perfekt värld fått någon form av kompensation - men hur det skulle ske praktiskt är lite (mycket) oklart.

Sverige kommer inte heller erkänna denna tavla av enorma mått för samhället, det är bara vi intresserade som vet om det, "vanliga" medborgare är lyckligt ovetandes. Med andra ord kommer det mörkas rätt fint, skulle jag tro.
Senast redigerad av rallykalle69 2026-01-27 kl. 12:37.
Citera
2026-01-27, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Sverige kommer inte heller erkänna denna tavla av enorma mått för samhället, det är bara vi intresserade som vet om det, "vanliga" medborgare är lyckligt ovetandes. Med andra ord kommer det mörkas rätt fint, skulle jag tro.

Mycket riktigt som du säger, detta är tyvärr ett problem man inte bryr sig om särskilt mycket tills man själv eller anhöriga är drabbade.

Man undrar hur de anställda på IMY får dagarna att gå. . Verkar som deras största prestation består av att svara att klagomål har blivit nedlagda. . mycket tid spenderat på deras tillsyner vekar det inte bli.
Citera
2026-01-28, 18:40
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stasigirl
Inte olagligt att säga sanningen och den som är dömd har ingen rätt till hjälp från polisen.
Du har inte lust att utveckla hur det kommer sig att Sara fälls för grovt förtal? Eftersom det enligt dig inte är olagligt menar jag. Låt höra.
Citera
2026-01-28, 18:49
Medlem
Citat:
Beställde en dom från Göteborgs tingsrätt via mail och fick nej. Helt sjukt, jag är en privatperson och inte ett företag som sysslar med bakgrundskontroller/rättsdatabaser.

Vad kan man göra för att få rätt här?
Inte så mycket. Lagen säger att du har rätt att ta del av handlingen, men den säger inte att du har rätt att få ut den på mail.

Bra gjort av tingsrätten.
Citera
2026-01-28, 19:18
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Beställde en dom från Göteborgs tingsrätt via mail och fick nej. Helt sjukt, jag är en privatperson och inte ett företag som sysslar med bakgrundskontroller/rättsdatabaser.

Vad kan man göra för att få rätt här?
Hur motiverade de det hela? Återge gärna texten ordagrant, minus eventuell information som skulle kunna användas för att röja din anonymitet om sådan förekommer, förstås.
Citera
2026-01-28, 19:50
Avslutad
Citat:
Min städning har funkat rätt bra.

Har du några specialknep? Du kan ta det på PM om du vill.
Citera
2026-01-28, 21:10
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Har du några specialknep? Du kan ta det på PM om du vill.
Nä, inte egentligen. Men

* använder doldadress för bevaka & göra så gott dom kan
* använder Googles egna "städa dig själv" grej
* när googles automatiska misslyckas mailar jag manuellt istället, kan behövas lite kamp här
* ta tag i saker själv på dom ställen det går & behövs

X timmar senare är man i stort sett död digtalt. Utom nämnda pucko-sajter som vi pratar om då. Däremot kan det avindexeras från Google, så alltid något (sålänge).
Citera
2026-01-28, 21:17
Avslutad
Citat:
Nä, inte egentligen. Men

* när googles automatiska misslyckas mailar jag manuellt istället, kan behövas lite kamp här

X timmar senare är man i stort sett död digtalt. Utom nämnda pucko-sajter som vi pratar om då. Däremot kan det avindexeras från Google, så alltid något (sålänge).

Ungefär som jag. Men det finns fler söksidor än Google. Bing som till exempel. De är dock inte lika lätta att ha med att göra som Google. Google fungerar bra i min erfarenhet. Att få bort resultat, alltså.
Citera
2026-01-28, 21:57
Medlem
Citat:
Nä, inte egentligen. Men

Funderade lite på doldadress, men det känns spontant som en ren principsak att jag inte ska behöva betala för det.
Citera
2026-01-28, 22:09
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Funderade lite på doldadress, men det känns spontant som en ren principsak att jag inte ska behöva betala för det.
Ja, helt rätt. Men det är så mycket mailandet och tjatande, så för den lilla summan är det skönt att slippa det + att dom håller på koll.

Men nödvändigt? Inte egentligen nej.
Citera
2026-01-28, 22:16
Medlem
Citat:
Ja, helt rätt. Men det är så mycket mailandet och tjatande, så för den lilla summan är det skönt att slippa det + att dom håller på koll.

Men nödvändigt? Inte egentligen nej.
Sen finns det ju lite aber med sådana där tjänster också. Genom att visa att du vill skydda dina uppgifter så visar du att det finns uppgifter du vill skydda, vilket gör de uppgifterna mer värda. Har inte koll på exakt hur den sajten funkar dock.
Citera
2026-01-29, 14:58
Medlem
Jag blev dömd för ett brott 2017 och fanns på lexbase i 5 år men sedan gallrades det bort. Men nu är det upplagt igen av någon anledning.

Tänkte försöka få bort länken på Google iaf, hur gör man?
Senast redigerad av Snowflake8 2026-01-29 kl. 15:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in