2026-01-19, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Jag är fortfarande borta, kollade precis. Inte bara i det öppna, utan är borta även som inloggad.

För mig dök det upp igen.
Las även med i Googles sökresultat.
Bra för folket att veta.
Citera
2026-01-19, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Ratsit har nu lagt tillbaka borttagna personuppgifter.

Vilket skämt Sverige är.

Blev du tillagd efter årsskiftet som många andra så är de snabba att plocka bort dig igen på begäran
https://www.ratsit.se/tabort
Citera
2026-01-20, 04:34
Avslutad
Citat:
Ratsit har nu lagt tillbaka borttagna personuppgifter.

Vilket skämt Sverige är.

Citat:
Jag är fortfarande borta, kollade precis. Inte bara i det öppna, utan är borta även som inloggad.

Jag kollade också. Är också borta. (Tog bort mig själv direkt efter nyår, igen.)
Citera
2026-01-20, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimfokus
Blev du tillagd efter årsskiftet som många andra så är de snabba att plocka bort dig igen på begäran

Så man blir tillagd vid varje årsskifte?
Citera
2026-01-20, 13:52
Medlem
Citat:
Så man blir tillagd vid varje årsskifte?
Verkar så, jag var tillbaka där igen i alla fall. Inte fått någon info om dem från detta, borde gå att anmäla någonstans?
Citera
2026-01-24, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krimfokus
haha vad är det för jävla land man lever i egentligen? Vad fan är det här? så man läggs till varje år igen efter att man tagit bort sig?

hur var det nu med dom andra mrkoll, och upplysning? Vad hände med GDPR domen? Förlorade dom som tog upp detta? Jag minns att man kunde ta bort sig överallt förutom upplysning, så folket förlorade i rätten eller?

Någon som kan förklara hur det gick?
Citera
2026-01-25, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutdebatten
haha vad är det för jävla land man lever i egentligen? Vad fan är det här? så man läggs till varje år igen efter att man tagit bort sig?

hur var det nu med dom andra mrkoll, och upplysning? Vad hände med GDPR domen? Förlorade dom som tog upp detta? Jag minns att man kunde ta bort sig överallt förutom upplysning, så folket förlorade i rätten eller?

Skulle gissa på att Ratsit inte anser att deras "ta bort" länk = GDPR då dem vid förfrågan om borttagning via mejl med hänvisning till GDPR bara svarar att dem har ett utgivningsbevis till deras försvar. Därmed kringgår de dem regler som kommer med GDPR.

Dom från EUD inväntas fortfarande gällande tillämpningen av GDPR i Sverige och det finns ännu inget konkret svar när domen landar.
Citera
2026-01-25, 07:05
Medlem
Skurhinkens avatar
Tog bort mig själv igen på Ratsit då jag förekom i söket som inloggad på deras skitsida. Sjukt också med hotet om att myndigheter ej kan nå en om man tar bort sig därifrån. Tyvärr är det väl många som går på det och därför väljer att finnas kvar.
Citera
2026-01-25, 12:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Slutdebatten

Det är segt och inget är klart än
Citera
2026-01-26, 15:32
Medlem
rallykalle69s avatar
Min städning har funkat rätt bra. Beställde lite prylar från en e-butik, fick ett mail att dom ville dubbelkolla min adress då jag tydligen inte existerar.

Det var legit mail så inte för det, men med andra ord går det städa bort sig till 90%. Det är bara dom här sunk-databaserna vi inte kan påverka + upplysning.

Påtal om upplysning/nusvar, det var f-n va seg IMY är i det ärendet, är ju över ett halvår sedan dom startade sin tillsyn. Måste väl nästan bero på att dom inväntar C-199/24 ?
Citera
2026-01-26, 23:21
Medlem
Citat:
Påtal om upplysning/nusvar, det var f-n va seg IMY är i det ärendet, är ju över ett halvår sedan dom startade sin tillsyn. Måste väl nästan bero på att dom inväntar C-199/24 ?
Antagligen ja. Det är i princip säkert att systemet med utgivningsbevis bedöms som olagligt med hänsyn till Dataskyddsförordningen. Något annat hade fått konsekvensen att samtliga företag inom EU som driver databaser kan sätta upp ett dotterbolag i Sverige och därmed slippa att följa reglerna. Eller att typ Irland inför ett liknande undantag ifall det bedöms lagligt.
Men, det är ju givetvis lämpligt ifall de kan referera till förhandsavgörandet i sin bedömning. Sannolikt har de redan förberett ett beslut där de kan klistra in detaljerna från EU-domstolen när de är färdiga.
Citera
2026-01-27, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stasigirl
Inte olagligt att säga sanningen och den som är dömd har ingen rätt till hjälp från polisen.

Man har kunnat få ut domar via anonym mailadress i typ 20 år...

Jo, men för 20 år sedan så kunde du inte se vilka grannar odyl som är dömda, gissar att folk inte begärde ut domar på måfå.

Men egentligen så är det ett större problem att potentiella arbetsgivare snart kan se små brott och gallra bort folk som skulle behöva en andra chans. Att grannar snokar på lexbase må så vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in