Citat:
Neutronstrålning är ett gissel i min bransch men med statistik kan vi reda ut kaoset med ganska stor säkerhet. Ja, vi kan anta att det var magi, då kan vi kasta den evidensbaserade diskussionen åt sidan och då blir även all vidare diskurs helt meningslös. Bortser vi från magi och håller oss till beprövad fysik så hade effekterna blivit de jag beskriver och det faller på sin egna orimlighet, det går inte att kombinera vetenskap och teism.
Att ingen kan återskapa bilden är nys, det går visst. Men det kräver studier av tyget som inte låter sig göras. Som jag skrev tidigare ägg-gula, rödockra och E.Coli-bakterier var en vanligt förekommande färgtyp hos medeltida konstnärer som mycket väl förklarar de analysresultat som publicerats (bakterierna var säkert inte med avsiktligt men det är en annan historia). De redan övertygade "forskarna" pratar inte om alternativa förklaringar, givetvis, då deras slutsats redan är förutbestämd. Detta är inte hur vetenskap bedrivs seriöst.
Det skulle inte vara några problem att göra en ny mätning, varför vill inte kyrkan avsluta alla tvivel om 1988-mätningarna om de nu var så felaktiga? Eric påstår att det var UV-strålning som gorde bildavtrycket, hur ska du ha det? Neutronstrålning eller UV?
Nä, allt detta struntprat är bara rökridåer för att fortsätta lura lättlurade människor.
Nej, koldateringen är inte debunkad alls. Endast teister som vill påskinna detta, vilket är den källa du hänvisar till.
Motsvarande bevis på att jorden är platt,
https://www.bokus.com/bok/9781726164795/one-hundred-proofs-that-the-earth-is-not-a-globe-flat-earth-theory/?srsltid=AfmBOoq-9tbZ_r3yhVfJ5kwRo-qzrItvxNcvqg9xstkQVXb-uM2c-u9M
Hade det varit en blogg hade det haft ungefär samma tyngd...
Bevisar inget, är inte identiskt...
Om du tittar på författare och titel så är det just detta papper jag hänvisade till, deras data visar en mätosäkerhet på ~2000 år...duger inte att torka sig i rumpan med helt enkelt. Hur tusan det där passerat vetenskaplig granskning undrar jag men jag har sett värre saker publicerat vetenskapligt även utanför religiös kontext (av Svenskar dessutom)...tror/hoppas jag i alla fall att det var man kan aldrig vara helt säker. Religiösa människor är lite knepiga.
EDIT: Ah, MDPI är en 'predatory' tidsskrift, förekommer ingen vetenskaplig granskning där. Det innebär att det inte ens är pseudo-/kvasi-vetenskap utan rent trams som publiceras där.
Du är ute på för djupt vatten, istället för att hänge dig åt charlataner och sagoböcker borde du ägnat din tid att studera något vettigt, så kanske du hade kunnat lägga dina vanföreställningar åt sidan. Nu är du för klent begåvad att ens försvara din vantro på saklig grund, inget ont i det du är i gott sällskap. DU har inga hållbara argument för din tro som inte berör metafysik eller ren magi, då är vidare diskussion helt meningslös.
Att ingen kan återskapa bilden är nys, det går visst. Men det kräver studier av tyget som inte låter sig göras. Som jag skrev tidigare ägg-gula, rödockra och E.Coli-bakterier var en vanligt förekommande färgtyp hos medeltida konstnärer som mycket väl förklarar de analysresultat som publicerats (bakterierna var säkert inte med avsiktligt men det är en annan historia). De redan övertygade "forskarna" pratar inte om alternativa förklaringar, givetvis, då deras slutsats redan är förutbestämd. Detta är inte hur vetenskap bedrivs seriöst.
Det skulle inte vara några problem att göra en ny mätning, varför vill inte kyrkan avsluta alla tvivel om 1988-mätningarna om de nu var så felaktiga? Eric påstår att det var UV-strålning som gorde bildavtrycket, hur ska du ha det? Neutronstrålning eller UV?
Nä, allt detta struntprat är bara rökridåer för att fortsätta lura lättlurade människor.
Nej, koldateringen är inte debunkad alls. Endast teister som vill påskinna detta, vilket är den källa du hänvisar till.
Motsvarande bevis på att jorden är platt,
https://www.bokus.com/bok/9781726164795/one-hundred-proofs-that-the-earth-is-not-a-globe-flat-earth-theory/?srsltid=AfmBOoq-9tbZ_r3yhVfJ5kwRo-qzrItvxNcvqg9xstkQVXb-uM2c-u9M
Hade det varit en blogg hade det haft ungefär samma tyngd...
Bevisar inget, är inte identiskt...
Om du tittar på författare och titel så är det just detta papper jag hänvisade till, deras data visar en mätosäkerhet på ~2000 år...duger inte att torka sig i rumpan med helt enkelt. Hur tusan det där passerat vetenskaplig granskning undrar jag men jag har sett värre saker publicerat vetenskapligt även utanför religiös kontext (av Svenskar dessutom)...tror/hoppas jag i alla fall att det var man kan aldrig vara helt säker. Religiösa människor är lite knepiga.
EDIT: Ah, MDPI är en 'predatory' tidsskrift, förekommer ingen vetenskaplig granskning där. Det innebär att det inte ens är pseudo-/kvasi-vetenskap utan rent trams som publiceras där.
Du är ute på för djupt vatten, istället för att hänge dig åt charlataner och sagoböcker borde du ägnat din tid att studera något vettigt, så kanske du hade kunnat lägga dina vanföreställningar åt sidan. Nu är du för klent begåvad att ens försvara din vantro på saklig grund, inget ont i det du är i gott sällskap. DU har inga hållbara argument för din tro som inte berör metafysik eller ren magi, då är vidare diskussion helt meningslös.
Citat:
Att ingen kan återskapa bilden ens idag är ett faktum, om du inte håller med kan du göra det själv och kassera ut en miljon pund som jag skrev förut. Nu ljuger du.
Neutronstrålning är ett gissel i min bransch men med statistik kan vi reda ut kaoset med ganska stor säkerhet. Ja, vi kan anta att det var magi, då kan vi kasta den evidensbaserade diskussionen åt sidan och då blir även all vidare diskurs helt meningslös. Bortser vi från magi och håller oss till beprövad fysik så hade effekterna blivit de jag beskriver och det faller på sin egna orimlighet, det går inte att kombinera vetenskap och teism.
Sen är hela poängen med tyget att vi inte kan förstå det vetenskapligt. Ju mer vi studerar det, desto mer förvirrade blir vi, det är det som gör det så mysteriskt. I de flesta fall brukar det vara tvärtom.
Det stämmer att strålningens dödlighet har vi inget svar på, men vi har heller inget svar på hur den här bilden med övernaturliga egenskaper är på tyget! Forskare som lagt år på just bildens kemi och molekylära struktur säger att övernaturligt stark strålning är det enda som kan skapa detta, och strålningens dödlighet ändrar inte detta, det är bara ytterligare ett mysterium!
Du kan inte ducka detta genom att prata om äggula eller nåt, det håller inte och jag tror inte du riktigt förstår tyngden av vad vi har att göra med här riktigt.
Citat:
Man vill inte göra en ny mätning eftersom den förra förstörde 8cm^2 av tyget och var värdelöst. Kom ihåg att det är en övernaturlig helig artifakt vi pratar om som överlevt i 2000 år och som vi vill ha kvar till kommande generationer.
Citat:
Det finns många teorier och papper, med olika hypoteser om vilken typ av strålning.Hur ska jag veta? jag vet inte ens vad dessa är för något. Kan inte du säga till mig vilken som passar bäst?
Citat:
Skojar du? Tyget har fotonegativitet, 3d data enkodat i sig med en bild som ligger bara på de yttersta nanometrarna av tyget. Hur skulle detta fungera? Hur målar man en fotonegativ bild med 3d data i sig?Det är nog det sjukaste med tyget. 3d data? Hur skulle någon före modern tid skapat en bild med 3d data? de visste inte ens vad det var. Bilden kan skannas med modern teknologi och skapa en 3d modell av jesus, de har gjort det och det fungerade!
Om du verkligen tror det här varför hämtar du inte ut din miljon pund?
Sen har experter lagt massor med tid på antika-mynt grejen och avgjort att det finns över 100 punkter av samband som gör det statistiskt omöjligt att mynten inte är av samma bild som shroud of turin.
Det är coolt att du kan så mycket om kemi och fysik och jag uppskattar din expertis. Analysen om strålningen var bra, jag lärde mig en ny aspekt.
Fast det enda jag tog från det är att det som gud gjorde med tyget var ännu mer otroligt, eftersom det bara lägger till ännu en omöjlig sak med tyget!
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-01-29 kl. 14:52.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-01-29 kl. 14:52.