2026-01-29, 14:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Neutronstrålning är ett gissel i min bransch men med statistik kan vi reda ut kaoset med ganska stor säkerhet. Ja, vi kan anta att det var magi, då kan vi kasta den evidensbaserade diskussionen åt sidan och då blir även all vidare diskurs helt meningslös. Bortser vi från magi och håller oss till beprövad fysik så hade effekterna blivit de jag beskriver och det faller på sin egna orimlighet, det går inte att kombinera vetenskap och teism.

Att ingen kan återskapa bilden är nys, det går visst. Men det kräver studier av tyget som inte låter sig göras. Som jag skrev tidigare ägg-gula, rödockra och E.Coli-bakterier var en vanligt förekommande färgtyp hos medeltida konstnärer som mycket väl förklarar de analysresultat som publicerats (bakterierna var säkert inte med avsiktligt men det är en annan historia). De redan övertygade "forskarna" pratar inte om alternativa förklaringar, givetvis, då deras slutsats redan är förutbestämd. Detta är inte hur vetenskap bedrivs seriöst.

Det skulle inte vara några problem att göra en ny mätning, varför vill inte kyrkan avsluta alla tvivel om 1988-mätningarna om de nu var så felaktiga? Eric påstår att det var UV-strålning som gorde bildavtrycket, hur ska du ha det? Neutronstrålning eller UV?
Nä, allt detta struntprat är bara rökridåer för att fortsätta lura lättlurade människor.
Nej, koldateringen är inte debunkad alls. Endast teister som vill påskinna detta, vilket är den källa du hänvisar till.
Motsvarande bevis på att jorden är platt,

https://www.bokus.com/bok/9781726164795/one-hundred-proofs-that-the-earth-is-not-a-globe-flat-earth-theory/?srsltid=AfmBOoq-9tbZ_r3yhVfJ5kwRo-qzrItvxNcvqg9xstkQVXb-uM2c-u9M

Hade det varit en blogg hade det haft ungefär samma tyngd...

Bevisar inget, är inte identiskt...

Om du tittar på författare och titel så är det just detta papper jag hänvisade till, deras data visar en mätosäkerhet på ~2000 år...duger inte att torka sig i rumpan med helt enkelt. Hur tusan det där passerat vetenskaplig granskning undrar jag men jag har sett värre saker publicerat vetenskapligt även utanför religiös kontext (av Svenskar dessutom)...tror/hoppas jag i alla fall att det var man kan aldrig vara helt säker. Religiösa människor är lite knepiga.

EDIT: Ah, MDPI är en 'predatory' tidsskrift, förekommer ingen vetenskaplig granskning där. Det innebär att det inte ens är pseudo-/kvasi-vetenskap utan rent trams som publiceras där.

Du är ute på för djupt vatten, istället för att hänge dig åt charlataner och sagoböcker borde du ägnat din tid att studera något vettigt, så kanske du hade kunnat lägga dina vanföreställningar åt sidan. Nu är du för klent begåvad att ens försvara din vantro på saklig grund, inget ont i det du är i gott sällskap. DU har inga hållbara argument för din tro som inte berör metafysik eller ren magi, då är vidare diskussion helt meningslös.
Citat:
Neutronstrålning är ett gissel i min bransch men med statistik kan vi reda ut kaoset med ganska stor säkerhet. Ja, vi kan anta att det var magi, då kan vi kasta den evidensbaserade diskussionen åt sidan och då blir även all vidare diskurs helt meningslös. Bortser vi från magi och håller oss till beprövad fysik så hade effekterna blivit de jag beskriver och det faller på sin egna orimlighet, det går inte att kombinera vetenskap och teism.
Att ingen kan återskapa bilden ens idag är ett faktum, om du inte håller med kan du göra det själv och kassera ut en miljon pund som jag skrev förut. Nu ljuger du.

Sen är hela poängen med tyget att vi inte kan förstå det vetenskapligt. Ju mer vi studerar det, desto mer förvirrade blir vi, det är det som gör det så mysteriskt. I de flesta fall brukar det vara tvärtom.

Det stämmer att strålningens dödlighet har vi inget svar på, men vi har heller inget svar på hur den här bilden med övernaturliga egenskaper är på tyget! Forskare som lagt år på just bildens kemi och molekylära struktur säger att övernaturligt stark strålning är det enda som kan skapa detta, och strålningens dödlighet ändrar inte detta, det är bara ytterligare ett mysterium!

Du kan inte ducka detta genom att prata om äggula eller nåt, det håller inte och jag tror inte du riktigt förstår tyngden av vad vi har att göra med här riktigt.
Citat:
Det skulle inte vara några problem att göra en ny mätning, varför vill inte kyrkan avsluta alla tvivel om 1988-mätningarna om de nu var så felaktiga?
Man vill inte göra en ny mätning eftersom den förra förstörde 8cm^2 av tyget och var värdelöst. Kom ihåg att det är en övernaturlig helig artifakt vi pratar om som överlevt i 2000 år och som vi vill ha kvar till kommande generationer.
Citat:
Eric påstår att det var UV-strålning som gorde bildavtrycket, hur ska du ha det? Neutronstrålning eller UV?
Det finns många teorier och papper, med olika hypoteser om vilken typ av strålning.
Hur ska jag veta? jag vet inte ens vad dessa är för något. Kan inte du säga till mig vilken som passar bäst?
Citat:
ägg-gula, rödockra och E.Coli-bakterier var en vanligt förekommande färgtyp hos medeltida konstnärer som mycket väl förklarar de analysresultat som publicerats
Skojar du? Tyget har fotonegativitet, 3d data enkodat i sig med en bild som ligger bara på de yttersta nanometrarna av tyget. Hur skulle detta fungera? Hur målar man en fotonegativ bild med 3d data i sig?

Det är nog det sjukaste med tyget. 3d data? Hur skulle någon före modern tid skapat en bild med 3d data? de visste inte ens vad det var. Bilden kan skannas med modern teknologi och skapa en 3d modell av jesus, de har gjort det och det fungerade!

Om du verkligen tror det här varför hämtar du inte ut din miljon pund?

Sen har experter lagt massor med tid på antika-mynt grejen och avgjort att det finns över 100 punkter av samband som gör det statistiskt omöjligt att mynten inte är av samma bild som shroud of turin.

Det är coolt att du kan så mycket om kemi och fysik och jag uppskattar din expertis. Analysen om strålningen var bra, jag lärde mig en ny aspekt.
Fast det enda jag tog från det är att det som gud gjorde med tyget var ännu mer otroligt, eftersom det bara lägger till ännu en omöjlig sak med tyget!
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-01-29 kl. 14:52.
Citera
2026-01-29, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Först och främst finns det massvis med bevis. Bevis som oberoende av varandra visar att evolutionen stämmer. Mitt favoritpar är DNA, det finns två olika, oberoende DNA-bevis på att evolutionen är korrekt. Dels den "vanliga" där man ser hur nära släkt olika djur är, att vår närmaste släkting är dvärgchimpansen (har jag för mig det var) till exempel. Och dels där retrovirus har infogat DNA-strängar i arvsmassan hos olika djur. Dessa helt oberoende DNA-strängar stämmer exakt överens med hur nära släkt olika djur är, där man kan se var i evolutionsträdet strängen infördes och den DNA-strängen hänger då med i den efterföljande evolutionen, men finns inte med någon annanstans. Den kombinationen av bevis är helt omöjligt att bortse från utan grovt mentala kullerbyttor.

Och sen sist men inte minst, det som väldigt många religiösa extremister har svårt att förstå, evolutionen har alltså inget med religion att göra, (mer än att det motbevisar extremisternas version). Extremt många religiösa har också insett att evolutionen är sann, den katolska kyrkan erkände för rätt länge sen att evolutionen är sann till exempel. Det är bara dom som verkligen gräver ner huvudet i sanden som fortfarande förnekar evolutionen.

Öhmmm... Du menar väl precis tvärtom. Med magi så omöjliggjorde han vetenskapliga bevis. Uselt PR-arbete av honom.

Så du menar alltså att du inte förstår ett dugg av hur vetenskap funkar? Nått av det absolut största man som vetenskapsman kan göra är att motbevisa en vetenskaplig teori. Den/dom som lyckades motbevisa evolutionen skulle anses tillhöra dom största vetenskapsmännen genom tiderna. Dom skulle bli rockstjärnor.

Evolutionen är logiskt sammanhängende först efter att den första fungernade cellen finns till. Ja det är någolunda rimligt att en elefant kom till sig från en bakterie efter en miljard år av förändringar det som är knepigare att förklara är hur bakterien eller något motsvarande encelligt kom till från icke-levande materia.
Citera
2026-01-29, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Det är hysteriskt roligt att kreationister har för vana att benämna vetenskap som ”religion”. De medger indirekt att att de också tycker att religion är humbug.
Men evolutionsteorin har förstås inga egenskaper som gör att det kan definieras som religion, utan är en vetenskaplig förklaringsmodell på livets mångfald.

Vilka enorma problem är det du åsyftar? Du har tidigare klargjort att du inte förstår hur evolutionen fungerar ens på den allra mest grundläggande nivån, så att du skulle sitta på upptäckter som skulle omkullkasta en av de mest robusta vetenskapliga teorierna som existerar, verkar föga troligt.

Aha, så miljontals biologer ingår i en världsomfattande konspiration och bara hittar på saker för att behålla sin stolthet? Det låter ju rimligt.

Evolutionen hade varit ett obestridligt bevisat faktum även om vi inte hade haft ett enda exempel på fossil.

Skillnaden är dock att bevisen för evolutionen kan kontrolleras av vem som helst.

Några av de problem jag åsyftar:

- Sannolikheten för att celler skulle kunna bildas i de förhållanden som man beskriver under abiogenes är så astronomiskt små att de passerar gränsen för obefintliga. De är att jämföra med att man skulle skicka upp 50 bollar i luften och numrera dem från 1-50. Att sedan hoppas på att alla bollar skall landa med exakt samma avstånd till varann och även i rätt nummerordning med 1 längst fram och 50 längst bak. Ungefär så, fast mycket mycket mindre sannolikhet än detta exempel.

-Det faktum att människan inte själv klarar att tillverka ens den enklaste av celler. Ännu mindre att tillverka en levande varelse eller människa. Vetenskapen erkänner själva att detta med celler är ett stort mysterium. Det är lika svårt att förklara hur dessa blev till som att ta sig igenom en avancerad labyrint med förbundna ögon. Ändå hävdar man förmätet att man vet hur allt liv uppstod och utvecklades.

-Slumpmässiga mutationer. Detta är ju i själva verket "olyckshändelser". Sedan när har något kunnat bli till av sig självt genom olyckor? Dessutom är de allra flesta mutationer neutrala och t.o.m skadliga. Det är bara ytterst sällan en mutation är gynnsam för det "naturliga urvalet". Och de är heller inga garantier för att någon revolutionerande förändring av organ skulle inträffa. Bara att dessa förändringar har större chans att överleva. Att bara en enda art skulle kunna utvecklas utifrån dessa kriterier vore minst sagt sensationell. Och nu har vi miljontals arter på jorden. Sannolikhet kring detta?

-Fossilen. Med tanke på hur mycket fossil man grävt fram senaste 100 åren, så borde det finnas mängder som visar på hur olika varelser knallar omkring med halvfärdiga organ som är "under utveckling". T.ex tår, fötter, armar, ben osv. Dock gör inte fossilen detta utan de allra flesta fossil visar tecken på färdiga organ.

-Den kambriska explosionen. Plötsligt dyker färdigutvecklade djur upp. Denna tidsperiod är så kort att den skulle utgöra bara en väldigt liten del av hela den "fotbollsplan" av tid, som man beräknar att utvecklingen av liv tagit. Under denna korta period sägs de flesta av dagens djurstammar ha uppstått.

-Intelligent design kommer aldrig från icke intelligens. Av allt som människan tillverkat finns det alltid minst en intelligent tillverkare som ligger bakom. Det är allmänt vedertaget. Skulle man påstå något annat skulle man inte betraktas som frisk. Men när det gäller t.ex människokroppen, som är överlägsen allt som människan själva tillverkat i komplexitet, så tror man att detta kunnat skapa sig själv. För att lösa detta problem gömmer man sig bakom tid, genetik, mutationer, naturligt urval mm. Alltså rena spekulationer och önsketänkanden.

Detta är alltså de "bevis" som människan har blivit manipulerad att luta sig mot..
Senast redigerad av JohnFitzgerald99 2026-01-29 kl. 14:54.
Citera
2026-01-29, 14:57
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Och som vi vet sen tidigare så är magi alltid förklaringen på allt som vi inte förstår.
Det är du som väljer att kalla allt vi som vi inte förstår för magi.
Citera
2026-01-29, 15:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Den normala föreställningen om Gud är att det är en övernaturlig intelligens och medvetenshet som har skapat världen inte att det är antik jude som springer runt på två ben, och dricker vin och äter mat.
Det kanske är ulf kristersson som är gud?
Citera
2026-01-29, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det kanske är ulf kristersson som är gud?

Du försöker göra dig lusitig men fakturm är att föreställningen att en människa är Gud är vidskepelse som till och med "upplysta" och intelligenta personer på bronsåldern skulle skratta åt.

Det går i linje med den man i antiken gudaförklarade "deifierade" diverse betydelsefulla personer som Alexander den store och olika romerska kejsare.
Citera
2026-01-29, 15:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du försöker göra dig lusitig men fakturm är att föreställningen att en människa är Gud är vidskepelse som till och med "upplysta" och intelligenta personer på bronsåldern skulle skratta åt.

Det går i linje med den man i antiken gudaförklarade "deifierade" diverse betydelsefulla personer som Alexander den store och olika romerska kejsare.
Jag tycker det låter väldigt rimligt att gud går in i sin egen skapelse för att lära oss om kärlek och visa hur mycket han älskar oss genom sin uppoffring.
Samtidigt ser han vilka som vill följa honom och som älskar honom tillbaks, och kan ta med sig dessa in i oändligheten.
Det är inte som att det inte finns bevis, det finns mängder. Gud förväntar sig inte att du ska tro på det här "för att han säger så".

Läs gärna min diskussion med en kärnforskare angående kanske ett av de starkaste bevisen här över dig i tråden.
Citera
2026-01-29, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag tycker det låter väldigt rimligt att gud går in i sin egen skapelse för att lära oss om kärlek och visa hur mycket han älskar oss genom sin uppoffring.
Samtidigt ser han vilka som vill följa honom och som älskar honom tillbaks, och kan ta med sig dessa in i oändligheten.
Det är inte som att det inte finns bevis, det finns mängder. Gud förväntar sig inte att du ska tro på det här "för att han säger så".

Läs gärna min diskussion med en kärnforskare angående kanske ett av de starkaste bevisen här över dig i tråden.

Med argument som detta så kan du påstå att vem som helst som har idéer du gillar är utsänd av Gud eller Gud själv. Judarnas föreställningar under antiken är inget mysterium de hade messias-dille och väntade på en messias. Denna messias skulle inte alls vara Gud själv.

Det finns ingen person som har studerat religioner och antikens historia ordentligt som kan tro att det är realistiskt att den historiska personen Jesus under sin levnad påstod sig vara Gud själv, det är en föreställning som uppstod långt senare.
Citera
2026-01-29, 16:03
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Skippa attityder och halmgubbar.

För varenda inlägg du gör i försvar av fadern sonen och den heliga ande, kommer du bli belönad rikt på den yttersta dagen.
Citera
2026-01-29, 16:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Med argument som detta så kan du påstå att vem som helst som har idéer du gillar är utsänd av Gud eller Gud själv. Judarnas föreställningar under antiken är inget mysterium de hade messias-dille och väntade på en messias. Denna messias skulle inte alls vara Gud själv.

Det finns ingen person som har studerat religioner och antikens historia ordentligt som kan tro att det är realistiskt att den historiska personen Jesus under sin levnad påstod sig vara Gud själv, det är en föreställning som uppstod långt senare.
Jesus påstod att han var gud själv. Hur mycket tid har du lagt på det här? Jag skulle inte rekommendera att börja den diskussionen med mig.

Som jag skrev finns det mängder med bevis, det är inte för att jag gillar jesus som jag säger att det är sanningen.
Citera
2026-01-29, 16:07
Medlem
Questioneers avatar
Citat:
Du vet alltså mer om detta än världens samlade biologer, trots att du på fullt allvar tror att evolutionen påstås fungera på så vis att ”en fisk förvandlas till en apa”.
Det är kanske dags att du lämnar bubblan som du lever i och inser att evolution är bara en teori, och inte bevisat vetenskap. Utöver så finns det gott med vetenskapsmän som ifrågasätter evolutionsteorin.

Ni ateister beter er likadant som kyrkan betedde sig mot Galileo, alla som inte tror på er fantasi anses vara dårar eller extremister och ska hånas.

https://scienceandculture.com/2019/02/skepticism-about-darwinian-evolution-grows-as-1000-scientists-share-their-doubts/
Citera
2026-01-29, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Att djur anpassas till omgivningen där de bor är inte samma sak som att en djurart skulle kunna förvandlas till en annan djurart. Om långa personer får barn med varandra ökar sannolikheten att deras barn blir lika långa eller längre, eftersom vissa gener då får större genomslag, men det är inget bevis på evolution, samma sak gör vi när vi parar hundar, det är inte så att hundarna har gått genom nån form av evolution, utan det är vi som avgör vilka gener får större genomslag.

Det är en jävla fisk, det spelar ingen roll hur du vrider och vänder på ordet, den uppfyller samma kriterier som en fisk.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tiktaalik_roseae

https://svenska.se/?activeTab=so&q=fisk&id=9258299&homografNr=1&highl ightLabel=&exactMatch=true
Ja men det finns djur som är både land och vattenlevande tex. krokodiler så det är inte uteslutet att vissa fiskar skulle utvekla möjligheter att vistas på land under miljoner år det finns väl vetenskapliga bevis för att livet började i havet finns väl även fossiler på dessa halvfiskar om jag inte minns fel.Kattdjur har ju utveklas till att jag olika bytesdjur,det fanns Neanderthalare som är nästan som apor i utseendet det om något talar väl för att människorna var apor innan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in