2026-01-29, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
En förklaring behöver inte vara "naturlig", det räcker med att det är en förklaring. Om aliens kom till oss med en teknik vi inte kunde förstå därför att vi inte kunde tänka som dem så vore det en föklaring.

Att vi inte kan förstå gör det inte tankevidrigt.

Nej men att hävda magi när det inte finns en förklaring, är inte överhuvudtaget en förklaring, det är allt jag säger.
Citera
2026-01-29, 12:03
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Nej men att hävda magi när det inte finns en förklaring, är inte överhuvudtaget en förklaring, det är allt jag säger.
Vi tror inte på hokus pokus men borde vara ödmjuka inför allt vi inte förstår.
Citera
2026-01-29, 12:08
Medlem
Citat:
Jag försvarar inte retoriken men skeendet.
Men det är ganska uppenbart att beskrivningen av evolutionen som ”en fisk förvandlas till en apa” inte syftar till att beskriva det faktiska skeendet.

Citat:
Det står inte i Bibeln att evolution är omöjlig. Vad som står i Bibeln om skapelsen är sånt som var möjligt att föreställa sig för några tusen år sedan.
Vad är egentligen din syn på Bibeln? Är vissa delar av bibeln Guds ord men andra inte och hur har du i så fall avgjort vad som är vad?

Om Bibeln verkligen är inspirerad av en allsmäktig gud, varför finns det då inget som tyder på det?
Det hade väl varit fullt rimligt att informera om exempelvis evolutionen? Eller antibiotika, elektricitet, bakterier och annat som vi faktiskt hade haft nytta av.
Citera
2026-01-29, 12:08
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Vart föll Lucifer ifrån?

Himlen.

Vart föll han till?

Jorden.

Var är du och jag nu?
Citera
2026-01-29, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Evolution har ingen stadig grund, utan den existerar enbart som ett alternativ för de som inte vill tro på Gud. Men du får gärna inbillar dig att du är släkt med nån fisk, jag bryr mig inte. Och dessutom pulveriseras evolutionen konstant med nya bevis. Men du får gärna forsätta tro på din egen religion som kallas för evolution om det hjälper dig att sova bättre på nätterna, men tvingar inte oss andra att tro på denna skit.

https://news.harvard.edu/gazette/story/2014/10/status-shift-for-whale-pelvic-bones/

Du har givetvis helt rätt i att det har blivit en religion.

Kan väl tillägga också att de som "fastställt" denna lära sopar undan alla de enorma problem som vetenskapen stött på sedan läran introducerades.

Biologer och forskare har spenderat åtskilliga timmar och slit. De vill naturligtvis inte låta sitt livsverk gå förlorat bara för att det existerar hinder. De vill bli ihågkomna och gärna berömda för det de har uträttat. Sen kommer ju personlig stolthet in i bilden också. Man vill inte gärna ta tillbaka något som man vurmat väldigt starkt för.

Den litteratur och undervisning man lägger fram i skolorna är självklart anpassad så att den skall vara så lätt att smälta som möjligt. Man väljer med omsorg ut de bilder av fossil som passar in på deras narrativ och undviker sådana bilder som ställer till problem. Många ungdomar sväljer detta och tycker det är coolt, medan andra ungdomar bara följer med strömmen och tror på detta för att de andra gör det.

Ungefär på samma sätt jobbar religiösa. De undviker självklart den svåraste frågan av alla så länge det bara går - hur blev gud till?

Människan är lättmanipulerad. När många tror en sak, då följer man med av bara farten.
Citera
2026-01-29, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Religioner finns för att det finns ett behov. Enkelt.
Om sanningen: När tidigare oförklarliga saker successivt får sin förklaring minskar behoven.
Men det finns många olika behov som religionen fortfarande kan tillgodose.

Absolut är det så. Sociala, psykologiska och kulturella funktioner och som sammanhållande kraft i samhället, även om den i hög grad spelat ut den sistnämnda rollen i sekulariserade samhällen.
Absolut sanningsanspråk är en helt annan sak än funktion
Citera
2026-01-29, 12:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Men det är ganska uppenbart att beskrivningen av evolutionen som ”en fisk förvandlas till en apa” inte syftar till att beskriva det faktiska skeendet.

Vad är egentligen din syn på Bibeln? Är vissa delar av bibeln Guds ord men andra inte och hur har du i så fall avgjort vad som är vad?

Om Bibeln verkligen är inspirerad av en allsmäktig gud, varför finns det då inget som tyder på det?
Det hade väl varit fullt rimligt att informera om exempelvis evolutionen? Eller antibiotika, elektricitet, bakterier och annat som vi faktiskt hade haft nytta av.
Bibeln är en ovanligt begriplig antik bok skriven av människor. Jag tror att Gud talar genom profeter i Bibeln men att mycket annat är nedskrivet också. Naturligtvis vet jag inte vad som är vad, som när jag läser moderna massmedia, men jag kan göra mig föreställningar.

Berättelser som gynnar kungar, makthavare, slavägare och patriarker har mindre värde enligt mig än berättelser som har något budskap och som visar hur ofullkomliga vi är. Jag är helt enkelt övertygad om Jesus och hans budskap. Jesus var inte någon lycksökare som sökte uppmärksamhet utan någon som gjorde vad som krävdes för att få ett budskap spritt till alla folk.
Citera
2026-01-29, 12:45
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Jag kan förstå TSs strävan att vilja "bevisa kristendomen" men många kristna föreställningar har varken stöd i Bibeln eller i modern kunskap. Och viktigast av allt, Gud är inte underställd mänsklig kunskap. För Gud, som har skapat allt, är allt möjligt.

Kristendomen gömmer sig för många människor..
Glöm inte att dom i dess syndfulla natur inte hör hemma bland en heliga natur som endast finnes hos oss helgon.
Citera
2026-01-29, 12:49
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Absolut är det så. Sociala, psykologiska och kulturella funktioner och som sammanhållande kraft i samhället, även om den i hög grad spelat ut den sistnämnda rollen i sekulariserade samhällen.
Absolut sanningsanspråk är en helt annan sak än funktion

Jepp.
Citera
2026-01-29, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Det är hysteriskt roligt att kreationister har för vana att benämna vetenskap som ”religion”. De medger indirekt att att de också tycker att religion är humbug.
Men evolutionsteorin har förstås inga egenskaper som gör att det kan definieras som religion, utan är en vetenskaplig förklaringsmodell på livets mångfald.

Citat:
Kan väl tillägga också att de som "fastställt" denna lära sopar undan alla de enorma problem som vetenskapen stött på sedan läran introducerades.
Vilka enorma problem är det du åsyftar? Du har tidigare klargjort att du inte förstår hur evolutionen fungerar ens på den allra mest grundläggande nivån, så att du skulle sitta på upptäckter som skulle omkullkasta en av de mest robusta vetenskapliga teorierna som existerar, verkar föga troligt.

Citat:
Biologer och forskare har spenderat åtskilliga timmar och slit. De vill naturligtvis inte låta sitt livsverk gå förlorat bara för att det existerar hinder. De vill bli ihågkomna och gärna berömda för det de har uträttat. Sen kommer ju personlig stolthet in i bilden också. Man vill inte gärna ta tillbaka något som man vurmat väldigt starkt för.
Aha, så miljontals biologer ingår i en världsomfattande konspiration och bara hittar på saker för att behålla sin stolthet? Det låter ju rimligt.

Citat:
Den litteratur och undervisning man lägger fram i skolorna är självklart anpassad så att den skall vara så lätt att smälta som möjligt. Man väljer med omsorg ut de bilder av fossil som passar in på deras narrativ och undviker sådana bilder som ställer till problem.

Evolutionen hade varit ett obestridligt bevisat faktum även om vi inte hade haft ett enda exempel på fossil.

Citat:
Många ungdomar sväljer detta och tycker det är coolt, medan andra ungdomar bara följer med strömmen och tror på detta för att de andra gör det.

Ungefär på samma sätt jobbar religiösa. De undviker självklart den svåraste frågan av alla så länge det bara går - hur blev gud till?

Människan är lättmanipulerad. När många tror en sak, då följer man med av bara farten.
Skillnaden är dock att bevisen för evolutionen kan kontrolleras av vem som helst.
Citera
2026-01-29, 13:47
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Evolution har ingen stadig grund, utan den existerar enbart som ett alternativ för de som inte vill tro på Gud. Men du får gärna inbillar dig att du är släkt med nån fisk, jag bryr mig inte. Och dessutom pulveriseras evolutionen konstant med nya bevis. Men du får gärna forsätta tro på din egen religion som kallas för evolution om det hjälper dig att sova bättre på nätterna, men tvingar inte oss andra att tro på denna skit.

https://news.harvard.edu/gazette/story/2014/10/status-shift-for-whale-pelvic-bones/
Först och främst finns det massvis med bevis. Bevis som oberoende av varandra visar att evolutionen stämmer. Mitt favoritpar är DNA, det finns två olika, oberoende DNA-bevis på att evolutionen är korrekt. Dels den "vanliga" där man ser hur nära släkt olika djur är, att vår närmaste släkting är dvärgchimpansen (har jag för mig det var) till exempel. Och dels där retrovirus har infogat DNA-strängar i arvsmassan hos olika djur. Dessa helt oberoende DNA-strängar stämmer exakt överens med hur nära släkt olika djur är, där man kan se var i evolutionsträdet strängen infördes och den DNA-strängen hänger då med i den efterföljande evolutionen, men finns inte med någon annanstans. Den kombinationen av bevis är helt omöjligt att bortse från utan grovt mentala kullerbyttor.

Och sen sist men inte minst, det som väldigt många religiösa extremister har svårt att förstå, evolutionen har alltså inget med religion att göra, (mer än att det motbevisar extremisternas version). Extremt många religiösa har också insett att evolutionen är sann, den katolska kyrkan erkände för rätt länge sen att evolutionen är sann till exempel. Det är bara dom som verkligen gräver ner huvudet i sanden som fortfarande förnekar evolutionen.

Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Har haft en diskussion med chatGPT om det här nu och det verkar faktiskt stämma.
Det finns många hypoteser och papper om strålning och hur det är den troligaste källan till bilden.
Dock så verkar inte många av dom ha någon särskilt bra förklaring till strålningens dödlighet.

Fast man kan ju alltid anta att gud som kan återuppliva någon med en övernaturlig blixt av ljus så kraftigt så vi inte kan skapa det ens idag kan lösa detta.
Om han kan göra 1 mirakel kan han göra 2. Eller så kanske man räknar båda som samma mirakel.

Han skapar universum, men lite strålning är ett problem, kom igen liksom.

Det som verkar stämma är att den enda teorin som faktiskt kan förklara bilden på tyget är övernaturligt stark strålning, eftersom ingen kan återskapa bildens molekylära och kemiska egenskaper ens idag och fysiken bakom det verkar stämma.

Så det är vad jag kör på, gud löste problemet med strålningens dödlighet på nåt övernaturligt sätt.
Jag tror han planerade allt detta, han skapade strålning med exakt rätt styrka och varaktighet för att skapa bilden, han visste att vi 2000 år senare skulle använda den som bevis, för folk i vår moderna tid kräver vetenskapligt bevis för allt och vägrar tro på något annars.

Så han var ett steg före och gav oss vetenskapligt bevis.
Allt var del av hans plan.
Öhmmm... Du menar väl precis tvärtom. Med magi så omöjliggjorde han vetenskapliga bevis. Uselt PR-arbete av honom.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99

Den litteratur och undervisning man lägger fram i skolorna är självklart anpassad så att den skall vara så lätt att smälta som möjligt. Man väljer med omsorg ut de bilder av fossil som passar in på deras narrativ och undviker sådana bilder som ställer till problem. Många ungdomar sväljer detta och tycker det är coolt, medan andra ungdomar bara följer med strömmen och tror på detta för att de andra gör det.

Så du menar alltså att du inte förstår ett dugg av hur vetenskap funkar? Nått av det absolut största man som vetenskapsman kan göra är att motbevisa en vetenskaplig teori. Den/dom som lyckades motbevisa evolutionen skulle anses tillhöra dom största vetenskapsmännen genom tiderna. Dom skulle bli rockstjärnor.
Citera
2026-01-29, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Vem skulle det annars vara?

Den normala föreställningen om Gud är att det är en övernaturlig intelligens och medvetenshet som har skapat världen inte att det är antik jude som springer runt på två ben, och dricker vin och äter mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in