Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Har haft en diskussion med chatGPT om det här nu och det verkar faktiskt stämma.
Det finns många hypoteser och papper om strålning och hur det är den troligaste källan till bilden.
Dock så verkar inte många av dom ha någon särskilt bra förklaring till strålningens dödlighet.
*Snipp!*
Det som verkar stämma är att den enda teorin som faktiskt kan förklara bilden på tyget är övernaturligt stark strålning, eftersom ingen kan återskapa bildens molekylära och kemiska egenskaper ens idag och fysiken bakom det verkar stämma.
Så det är vad jag kör på, gud löste problemet med strålningens dödlighet på nåt övernaturligt sätt.
Jag tror han planerade allt detta, han skapade strålning med exakt rätt styrka och varaktighet för att skapa bilden, han visste att vi 2000 år senare skulle använda den som bevis, för folk i vår moderna tid kräver vetenskapligt bevis för allt och vägrar tro på något annars.
*Snipp!*
Neutronstrålning är ett gissel i min bransch men med statistik kan vi reda ut kaoset med ganska stor säkerhet. Ja, vi kan anta att det var magi, då kan vi kasta den evidensbaserade diskussionen åt sidan och då blir även all vidare diskurs helt meningslös. Bortser vi från magi och håller oss till beprövad fysik så hade effekterna blivit de jag beskriver och det faller på sin egna orimlighet, det går inte att kombinera vetenskap och teism.
Att ingen kan återskapa bilden är nys, det går visst. Men det kräver studier av tyget som inte låter sig göras. Som jag skrev tidigare ägg-gula, rödockra och E.Coli-bakterier var en vanligt förekommande färgtyp hos medeltida konstnärer som mycket väl förklarar de analysresultat som publicerats (bakterierna var säkert inte med avsiktligt men det är en annan historia). De redan övertygade "forskarna" pratar inte om alternativa förklaringar, givetvis, då deras slutsats redan är förutbestämd. Detta är inte hur vetenskap bedrivs seriöst.
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Kolla här:
https://bereanarchive.org/articles/history/shroud-of-turin-carbon-dating
Citat:
"We can be abundantly confident that only a repaired corner of the shroud was carbon dated, rather than the shroud itself. Even if ignoring that, the suspicious procedures used during the 1988 carbon dating also discredit the medieval result. Third, since ultraviolet radiation seems to have formed the shroud image, it's hard to rule out that neutron radiation may have also been present. It's even possible these three issues may all simultaneously be true, although any one by itself is enough to reject the 1988 carbon date.
Therefore the 1988 carbon dating is not a valid argument against the Shroud of Turin's authenticity."
Som jag sa, koldateringen från 1988 är kaputt.
Det skulle inte vara några problem att göra en ny mätning, varför vill inte kyrkan avsluta alla tvivel om 1988-mätningarna om de nu var så felaktiga? Eric påstår att det var UV-strålning som gorde bildavtrycket, hur ska du ha det? Neutronstrålning eller UV?
Nä, allt detta struntprat är bara rökridåer för att fortsätta lura lättlurade människor.
Nej, koldateringen är inte debunkad alls. Endast teister som vill påskinna detta, vilket är den källa du hänvisar till.
Motsvarande bevis på att jorden är platt,
https://www.bokus.com/bok/9781726164795/one-hundred-proofs-that-the-earth-is-not-a-globe-flat-earth-theory/?srsltid=AfmBOoq-9tbZ_r3yhVfJ5kwRo-qzrItvxNcvqg9xstkQVXb-uM2c-u9M
Hade det varit en blogg hade det haft ungefär samma tyngd...
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Det här bevisar att bilden på tyget fanns på mynt redan i antika bysantinska riken långt innan medeltiden:
https://coinsandhistoryfoundation.org/2021/04/08/byzantine-coins-the-shroud-of-turin-and-the-holy-grail/
Bevisar inget, är inte identiskt...
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Här har vi ett papper som verkar säga att wide x ray går att lita på för att bedöma åldern hos shrouden:
https://www.mdpi.com/2571-9408/5/2/860
Om du tittar på författare och titel så är det just detta papper jag hänvisade till, deras data visar en mätosäkerhet på ~2000 år...duger inte att torka sig i rumpan med helt enkelt. Hur tusan det där passerat vetenskaplig granskning undrar jag men jag har sett värre saker publicerat vetenskapligt även utanför religiös kontext (av Svenskar dessutom)...tror/hoppas jag i alla fall att det var man kan aldrig vara helt säker. Religiösa människor är lite
knepiga.
EDIT:
Ah, MDPI är en 'predatory' tidsskrift, förekommer ingen vetenskaplig granskning där. Det innebär att det inte ens är pseudo-/kvasi-vetenskap utan rent trams som publiceras där.
Du är ute på för djupt vatten, istället för att hänge dig åt charlataner och sagoböcker borde du ägnat din tid att studera något vettigt, så kanske du hade kunnat lägga dina vanföreställningar åt sidan. Nu är du för klent begåvad att ens försvara din vantro på saklig grund, inget ont i det du är i gott sällskap. DU har inga hållbara argument för din tro som inte berör metafysik eller ren magi, då är vidare diskussion helt meningslös.