Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Nej, historiskt räknades de inte som borgare emedan de inte innehade burskap i städerna. Som jag tidigare förklarade, så var äldre tiders representation baserat på samhällsroll, och senare tillkomna roller tog det tid att få in i representationssystemet.
Detta medförde att kvinnor som innehade burskap hade rösträtt i städerna, åtminstone på 1700-talet. Likaså kunde det vara kvinnor som företrädde en gård på landet och därmed utövade gårdens rösträtt på by- och sockenstämmorna. Du behöver sluta att demonisera historien, och försöka se i alla fall vissa nyanser. Allt är inte en patriarkal förtryckarstruktur.
verkligen? jag ska sluta demonisera historien.....just när du berättat för mig att enorma mängder av människor uteslöts från inflytande i samhället enkom baserat på att de inte tillhörde prästerskapet, adeln eller hade burskap...eller tillhörde borgarna men råkade ha sin make vid liv.?
Återigen, den samhällsform vi kommer ifrån....den som du ständigt hyllar....var totalt skit, för den stora majoriteten av människor.....du verkar inte fatta detta, eller du fattar men bryr dig inte...inte relevant antar jag.
Det viktiga är att kungen ska ha makt! Att människor SKA vara gifta vare sig de vill det eller det fungerar eller inte...
Att barn ska födas vare sig där finns fungerande vårdnadshavare eller inte...
Hejja den blågula fanan!