2026-01-28, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokaren43
Tack snälla. Precis vad som hänt mig. Separation där jag stod för det mesta, sjukdom som jag i samband med separationen blev sämre i.
Jag försöker inte mygla, men med en skuld på över 700 000kr kände jag att denna summan skulle göra mitt liv drägligt ett tag framöver. Något det inte varit de senaste 8 åren.

Förstår att det sticker i ögonen på folk att jag valde köpa en bil, men igen, det är en bil för 15000. Den tar mig till o från jobbet om dagarna knappt mycket mer. Jag vill jobba så jag kan klara av min skuldsanering.

Men jag har läst vad ni skrivit här och har kontaktat kronofogden och berättat allt. Via mail för det skulle tydligen göras skriftligt. Så nu är det bara vänta.

Hur du vänder och vrider på det så är det här absolut det bästa du kan göra.

Jag skulle säga att dom har förståelse för din bil. För du behöver din inkomst.

All lycka och alltid skönt att se att man försöker göra rätt för sig.
Citera
2026-01-28, 21:08
Medlem
Bilen får du behålla, speciellt då den ska användas till förvärvsarbete.

För att det ska vara skäligt göra en omprövning pga ökad inkomst eller annat så gäller att summan
ska vara betydande och återkommande, med betydande menas 3-4000SEK netto mer i betalutrymme, men tänk också på dina övriga utgifter som ökar, så även om du ligger på gränsen i inkomst, så har du i andra änden hyresökningar och annat, en omprövning ska du inte göra i onödan heller om det gäller mindre summor.

Får man in en större summa i form av gåva eller arv etc, så bör man göra en omprövning, speciellt de första två åren , då det är lite känsligare, det viktiga är att omprövningen skickas in så snart det går eftersom handläggningstiderna kan ligga flera månader framåt, men det är inte vanligt att borgenärerna kräver in något extra, ändrar eller förlänger den klubbade betalplanen.

De borgenärer du har kan göra en årlig check via din deklaration.

För att borgenärer ska kunna avsluta eller förlänga betalplanen krävs det att man inte har betalat enligt betalplan 3-4 gånger under femårsplanen,speciellt om dessa är efter varandra, detta är alltså något som KFM håller på, och man kan alltså strunta helt i att betala en månad för att betala ikapp följande månader eller vanligtvis när du får dina betalningsfria månader i Dec och Jun, det du måste kolla upp är när dina borgenärer får sina utskick gällande dina inbetalningar, dessa skickas ut 4ggr per år, det står i din betalplan.
Så får du oplanerade utgifter, typ tandvård, läkarvård, eller bilen pajjar, så finns möjligheten, dock inte att rekommendera, och bra om det betalas in någonting för att borgenärerna ska se att du iaf försöker.

Här finns det folk i din situation, väldigt hjälpsamma och kunniga, samt svar på alla frågor runt det mesta gällande sanering och annat.
https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/skuldsaneringstr%C3%A5den.7965/

Många dömande kommentarer av folk som inte har en susning hur det här fungerar...
Senast redigerad av peckapecan 2026-01-28 kl. 21:43.
Citera
2026-01-28, 21:47
Medlem
Satanhelvete12345s avatar
Citat:
Som frågan lyder.
Jag blev beviljad skuldsanering i maj i år.
För en vecka sedan fick jag en lite större summa pengar in på mitt konto. Detta var en engångsföreteelse och min första tanke var att köpa en bil så jag kunde ta mig till o från jobbet. Så köpte en bil för 15000. Ingen skönhet direkt men den tar mig från plats A till B.

Kommer KF eller borgernärerna gå på mig om detta? Ska jag skriva bilen på nån annan?

Och kan de göra nåt åt resten av pengarna jag fick in på kontot?

Vill inte ha några gissningar utan gärna någon som vet svaret.

Tack på förhand.

Har man skuldsanering ska man leva på fogdens existensminimum ,man får inte göra nya skulder .jag tror dom kommer begära den summan som överstiger existensminimum. Du borde fråga dom först eftersom dom kan avsluta saneringen om man inte följer reglerna .väldigt dumt att riskera allt .kolla först med dom vad som är regler för din ekonomi .
Senast redigerad av Satanhelvete12345 2026-01-28 kl. 21:47. Anledning: Felstavning
Citera
2026-01-28, 21:49
Medlem
Okej, här är några korrekta svar då jag haft en del med kronis att göra.

1. Ja du får äga en bil med marknadsvärde upp till 35k. Oavsett om du har skuldsanering eller om dom drar på lönen.
MEN, det måste godkännas av KF och DU måste motivera varför du behöver ett fordon.

2. Ja fodringsägarna kan begära KF att omvärdera alternativt avsluta din skuldsanering om du taxerar högre föregående år.

3. Ja KF kan gå in på ditt konto och se om du har mer pengar på kontot än ditt förbehållsbelopp. Det görs inte på automatik som vissa hävdar här. Ja, det gäller även om du sparar på ditt redan uträknade förbehållsbelopp. Det kan även resultera i att dom sänker ditt förbehållsbelopp då det kan vid upprepade tillfällen kan räknas som inkomst. Tex om du säljer av prylar på Tradera, Blocket etc.

4. Om du är under utredning för skuldsanering så får du INTE spendera din skatteåterbäring om du nu skulle få det. Det ses om oansvarigt beteende och undanhållande av inkomst.

5. Du kan ansöka om extra undantag utöver dina fria månader Juni & December. MEN det ska skriftligen bevisas att utgiften är nödvändig. Tandläkare KAN godkännas, ingen garanti. Du måste bevisa att det är nödvändig åtgärd på dina tänker. KF skiter i om du är tandlös. Är det dock en infektion som måste åtgärdas eller om du tex är under längre behandling. Det ska bevisas för KF att det är nödvändigt. Annars är det blankt nej.

6. Det är KF som har sista ordet i en ansökan om skuldsanering. INTE fodringsägarna. Dom får en chans att yttra sig till KF, men om KF anser att du inte klarar av att betala av skulderna inom överskådlig tid då kan dom besluta om skuldsanering trots borgenärernas protest.

7. Om du lånar pengar av någon. Belopp över 5k och du på något sätt betalar tillbaka dessa, då kan KF gå in på den personens konto och helt utan motivering ta tillbaka pengar.

Detta är frågor jag själv ställt till KF och fått som svar.

PS. Har du rejäl otur och får ett riktigt rövhål som handläggare när du ansöker om skuldsanering och får avslag. Vänta 6 månader och ansök igen. Kanske bättre tur denna gången. Återigen, betala din skulder och se glad ut när du gör det.

Merparten av KF är bra individer som faktiskt bryr sig. Men dom genomskådar dig väldigt fort om undanhåller något och sjunker förtroendet för dig som en sten och den är väldigt svår att få tillbaka.

Hoppas det besvarar en del av era frågor.
Senast redigerad av Ayinthefirst 2026-01-28 kl. 21:54.
Citera
2026-01-28, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Frågan är om TS är ekonomisk efterbliven. Kul att leva med skuldsanering? Vore det inte bättre att beta av skulden så snabbt som möjligt? Bil har du ju klarat dig utan hittills. Något säger mig att TS kommer hamna i skuldfällan igen.
Sanering kan man få om man är insolvent, alltså inte kan lösa sina skulder under överskådlig tid,
så 5 år är väl betydligt bättre än 15 år.
Citera
2026-01-28, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Pengarna på kontot har de redan upptäckt. De ha koll på allt.

Det är inte bara att köpa en bil. Som bilägare ingår bränslekostnader, skatt och avgifter, service och underhåll, reparationer, nya däck och parkeringskostnader. Många, som inte har skuldsanering, och inte har satt sprätt på en massa pengar, har inte råd med detta. Hur ska du klara detta?

En vän levde med skuldsanering i några år, och hon upplevde att hon kunde inte tjäna en krona, eller unna sig något. Allt registrerades. Så även bilförsäkring och annat???

Vilket BS, du får unna dig vad du vill under en sanering,man har ju sitt förbehållsbelopp, detta innefattar boendekostnaden plus ett fast normalbelopp som i dag ligger på 6245kr för ensammen person, sparar du dessutom de betalningsfria månaderna är det fritt fram göra vad som faller en in, dessutom så är det ok tjäna en extra slant sålänge betalutrymmet inte hamnar en bra bit norr om 4000kr gränsen, då bör man göra en omprövning.
Använder man bilen till förvärvsarbete så räknas milkostnaden också in i normalbeloppet.
Sedan vad menar du med att allt registreras?, jag vill påstå
att ingenting förutom att borgenärerna kan kolla deklarationen registreras.
Senast redigerad av peckapecan 2026-01-28 kl. 22:06.
Citera
2026-01-28, 23:54
Medlem
Wyrdkins avatar
En bil för 15k kommer de strunta i. Du kan sova lugnt.

Hoppas allt löser sig broder.
Citera
2026-01-29, 00:50
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Som frågan lyder.
Jag blev beviljad skuldsanering i maj i år.
För en vecka sedan fick jag en lite större summa pengar in på mitt konto. Detta var en engångsföreteelse och min första tanke var att köpa en bil så jag kunde ta mig till o från jobbet. Så köpte en bil för 15000. Ingen skönhet direkt men den tar mig från plats A till B.

Kommer KF eller borgernärerna gå på mig om detta? Ska jag skriva bilen på nån annan?

Och kan de göra nåt åt resten av pengarna jag fick in på kontot?

Vill inte ha några gissningar utan gärna någon som vet svaret.

Tack på förhand.
Bil är okej vid skuldsanering om den är nödvändig, t.ex. för arbete. Vanligtvis godtas bil upp till runt ett prisbasbelopp, ca 30 000 kr, minns inte exakt. Det görs alltid en bedömning i varje enskilt ärende, så prata med din handläggare vetja.
Citera
2026-01-29, 06:21
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Okej. Många åsikter här.
Anledningen till att jag behövde en bil är för att jag fått ändrade arbetstider och det går inga bussar de tiderna. (Bor på liten ort) men det är för långt för mig att gå pga hälsoskäl.
Cykel fungerar inte riktigt nu under vintern.

En större summa var 60000kr.
Kanske inte större för de flesta men verkligen för mig.

Jag tänkte att de kunde vara bra att ha som buffert om det skulle behövas. Jag har inte tänkt "slösa" bort dom o gå ut o nöjes shoppa.
Bilen utgör i det du berättar beneficium. Det innebär att bilen behövs för ditt uppehälle och därmed kan undantas från anspråk. Bilen har ett lågt värde och är enbart för att ta sig mellan punkt A till punkt B.

Om vi ska peka ut en myndighet som är vettig i det här landet så är det Kronofogden. De är väldigt förstående mot ärliga människor. Så du kan vara lugn.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-01-29 kl. 06:56.
Citera
2026-01-29, 06:41
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Men så fungerar inte en skuldsanering.. Man kommer överens om en summa man ska betala månadsvis i 5år.

Man köper inte en bil för 15000:- på avbetalning..
Ja. Men får man in en större förmögenhet så kan KFM ta det i anspråk. Hade ett ärende där jag ordnade en skuldsanering åt en kvinna. Jag lyckades trots att hennes make hade enorma tillgångar, vilket jag övertygade KFM till att tillhöra arbetet. "Det går inte att kräva av en bonde att likvidera mark och maskiner för att betala hennes skulder".

Något år senare dog hennes make. Han befann sig i en tvist mot sitt ex och hade precis förlorat tvisten. Hovrätten hade också beviljat prövningstillstånd. Nu finns inte mitt namn med på vare sig bouppteckning eller i domstolshandlingarna, så jag är trygg med att berätta att de som hade hand om det (de båda är också döda idag) lät konkurssätta dödsboet, samtidigt som de flyttade ut all likvid till en juridisk person. Därefter delade de ut arvet enligt testamente till de tre särkullbarnen, som enbart hade rätt till sin laglott. Pengarna för frun fick förvaltas hos den juridiska personen till dess att hennes skuldsanering var över. Skälet är huvudregeln om att skuldsanering kan omprövas om gäldenärens ekonomiska förhållanden väsentligt förbättras (ex genom arv).

Och nej. Detta upplägg är inte lagligt. Kallas för mannamån. Den som vet kan då räkna ut hur upplägget gick till i detalj, vilket jag inte närmare kommer att beskriva. Men det har med massafordringar att göra. Även om man skulle gräva i det så skulle det aldrig gå att väcka åtal såvida inte man har någon som känner till allt (typ ett vittne). Den som brottet begicks emot var hans f.d. sambo (gällde inte bodelning, utan deras affärsrelation) som hade vunnit i tvistemålet där hovrätten beviljat PT. Hon hade enorma fordringar på dödsboet i och med att tvisten fick avslutas. Det fanns ingen poäng i att driva tvisten vidare.
Jag hade som sagt inget med något att göra och mitt namn finns inte på ett enda papper

Nu ska påpekas att 15 000 är inte en sådan större förmögenhet som kan utgöra grund för omprövning av skuldsanering och därmed tas i anspråk.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-01-29 kl. 07:26.
Citera
2026-01-29, 07:04
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Vet inte om det är olika men en bekant fick skuldsanering och fick ej ha en bil över 6000 kr i värde.
Det låter som en hård bedömning. Jag berättade om en kvinna två inlägg upp. Där lyckades jag undanta hennes bil till ett högre marknadsvärde därför att den hade specialanpassats efter hennes fysiska handikapp. Behövs bilen för att kunna ta sig till arbetet så ska den som huvudregel undantas. Men utgör tillgången ett väsentligt värde så behöver den likvideras för att visa på ett försök att betala av skulderna. Det kan således utgöra grund för avslag på ansökan om det finns illikvida tillgångar.
Citera
2026-01-29, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Eftersom borgenärerna godkänt ackordupplägget så finns inget moraliskt ansvar för TS för andras pengar.

Som andra påpekat så finns det olika skäl till att man hamnar i en situation där en skuldsanering är enda utvägen. Ska påpekas att en skuldsanering är inget man bara beviljas. De allra flesta (betydande majoritet) får avslag innan det ens kommer till att borgenärerna kontaktas. Du har alltså en felaktig föreställning om vad en skuldsanering innebär, hur den beviljas och vems pengar det gäller.

Borgenärer blir informerade och kan bestrida.
Det är KFM som tar beslutet.

Beroende på vilka var hur när så klart det gör bedömning och beroende på vilka eller olika så slår det olika.

Att folk inte kan betala slår ut på alla med räntor osv. Dom ger aldrig ut pengar utan allt bygger på statestik.

Tror du fattar mig fel jag säger att skulder är okej men folks inställningar till skulder.

Kanske är jag färgad av de i min närhet som inte kan hantera ekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in