2026-01-28, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Det är rätt men det är fel, kan dom påvisa att det finns en möjlighet att betala av skulderna så kan dom stopp en sanering.

Och dom kan överklaga om dom nu gör det.

Dock godkänner kfm bara sanering engång.

Det enda dom kan göra är att försöka stoppa skuldsaneringen går igenom, det är kronofogden som utreder och har sista ordet. Visst borgenärerna kan överklaga hos tingsrätten som prövar om kronofogden har gjort rätt beslut.

Det finns dom som fått skuldsanering fler än en gång.
Senast redigerad av pokerboy 2026-01-28 kl. 11:34.
Citera
2026-01-28, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Nu var det inte jag som skrev det men att skulder till det allmänna inte betalas drabbas vi ju alla av. Gällande skulder till enskilda drabbas ju övriga kunder eftersom de måste täcka upp för kreditförlusterna (genom högre ränta/avgifter).

Med det sagt anser jag möjligheten till skuldsanering är bra. Enskilda ska inte ha slapp kreditgivning för att sedan med hjälp av KFM jaga gäldenären livet ut. De behöver incitament att ta större ansvar för sin kreditgivning.

Ja det är självklart att skuldsanering ska finnas det gör ju att människor får en andra chans i livet och det ger ju betydligt mer pengar i slutändan som kommer in i statskassan för dom som har många år kvar i arbetslivet.
Citera
2026-01-28, 11:47
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Frågan är om TS är ekonomisk efterbliven. Kul att leva med skuldsanering? Vore det inte bättre att beta av skulden så snabbt som möjligt? Bil har du ju klarat dig utan hittills. Något säger mig att TS kommer hamna i skuldfällan igen.

Skuldsanering kan man bli beviljad om man inte kan betala av sina skulder inom överskådlig framtid. Det som händer är att man, enkelt förklarat, lever på existensminimum i fem år och sen är man skuldfri. Allt över existensminimum man tjänar går till fordringsägarna.

Det är högst sannolikt att summan som TS fått på sitt konto inte skulle göra att han/hon blir skuldfri snabbare.
Citera
2026-01-28, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Kan inte lova men det bör röra sig om alldeles för litet belopp. De fall jag noterat som tagits upp i domstol har rört sig om cirka 0,5 Mkr.

Angående summan pengar som kommer in på kontot under en skuldsanering skulle jag kunna tänka mig att kronofogden resonerar liknande med typ en stor löneökning då kan betalningsplanen ändras. Då är det väl en 4-5000 kronor i månaden innan det eventuellt ändras. Kanske dom slår ut summan på återstående tid och tar beslut efter det. Kan inte tänka mig att det blir nån skillnad på skuldsaneringen på 60k.
Senast redigerad av pokerboy 2026-01-28 kl. 12:17.
Citera
2026-01-28, 11:56
Medlem
En snabb Googling hade berättat för dig att du är skyldig att berätta om din ekonomi ändras under en beviljad skuldsanering så att borgenärer kan bestämma vad de vill göra. Enligt lag ska du betala av en skälig summa på din skuld FRÅN din gåva/arv/extrainkomst. Istället för att köpa saker för extrapengar betalar man av sin skuld.
Senast redigerad av LesDiscrets 2026-01-28 kl. 11:57. Anledning: felstavat
Citera
2026-01-28, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokaren43
Som frågan lyder.
Jag blev beviljad skuldsanering i maj i år.
För en vecka sedan fick jag en lite större summa pengar in på mitt konto. Detta var en engångsföreteelse och min första tanke var att köpa en bil så jag kunde ta mig till o från jobbet. Så köpte en bil för 15000. Ingen skönhet direkt men den tar mig från plats A till B.

Kommer KF eller borgernärerna gå på mig om detta? Ska jag skriva bilen på nån annan?

Och kan de göra nåt åt resten av pengarna jag fick in på kontot?

Vill inte ha några gissningar utan gärna någon som vet svaret.

Tack på förhand.

Om du behöver bil i jobb och så kommer du få behålla den
Citera
2026-01-28, 16:21
Medlem
Kalaskula544s avatar
Ja, du får behålla bilen.
Citera
2026-01-28, 16:59
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Juridik
/Moderator
Citera
2026-01-28, 17:19
Medlem
HBTKuks avatar
Genidrag att bränna femton papp direkt på en bil du inte har råd med.

Du kommer få behålla den.
Citera
2026-01-28, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Finns väl för fan människor som har skött sin ekonomi helt prickfritt hur länge som helst sedan blir dom sjuka och inte klarar av dyra lån, kanske förlorat sin partner, jobbet och inte klarat av ekonomin på egen hand det finns hur många exempel som helst.

Tack snälla. Precis vad som hänt mig. Separation där jag stod för det mesta, sjukdom som jag i samband med separationen blev sämre i.
Jag försöker inte mygla, men med en skuld på över 700 000kr kände jag att denna summan skulle göra mitt liv drägligt ett tag framöver. Något det inte varit de senaste 8 åren.

Förstår att det sticker i ögonen på folk att jag valde köpa en bil, men igen, det är en bil för 15000. Den tar mig till o från jobbet om dagarna knappt mycket mer. Jag vill jobba så jag kan klara av min skuldsanering.

Men jag har läst vad ni skrivit här och har kontaktat kronofogden och berättat allt. Via mail för det skulle tydligen göras skriftligt. Så nu är det bara vänta.
Citera
2026-01-28, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokaren43
Förstår att det sticker i ögonen på folk att jag valde köpa en bil, men igen, det är en bil för 15000. Den tar mig till o från jobbet om dagarna knappt mycket mer. Jag vill jobba så jag kan klara av min skuldsanering.
Problemet är inte en bil för 15tkr. Du förklarade direkt att du behövde den för jobb, och att den är mer eller mindre värdelös. Till och med KFM köper den förklaringen, förutsatt att den stämmer. Problem ett är gåvan, problem två är kostnaden för bilen. Nästa steg borde väl rimligen vara att kontakta kronofogden och förklara att dina arbetstider och ekonomi ändrats? Dvs fått pengar, och behöver bil för jobbet.

Jag har en bil i den prisklassen, på två år (1500mil) så har den kostat runt 32000kr + parkering. Och då är jag en händig individ. Knappast ett bra val rent ekonomiskt.
Citera
2026-01-28, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
15000:- är inte en stor summa att lägga på en bil.. men det är ju individuellt.

Oavsett summan så är TS berättigad runt 6000:- som existensminimum, och det kan man spara ihop till en bil för i den prisklassen, 15000:-.

Och man ska även spara undan för eventuella utgifter.

osv osv osv.

Precis sånt där tänk.

15000 är absolut mycket pengar fall man inte har några. Speciellt fall någon väntar på pengar.

Har du räntor och lån så kostar inte bilen 15000, för du har annat som ligger och räntar upp sig som du borde betala.

Men det kan man alltid ta sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in