2026-01-28, 08:46
Avstängd
kyrkstockens avatar
Blir det inte tufft att ha bil med skuldsanering? Nej, jag har dålig koll.Kanske bättre att köpa en elcykel?
Citera
2026-01-28, 09:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Pengarna på kontot har de redan upptäckt. De ha koll på allt.

Det är inte bara att köpa en bil. Som bilägare ingår bränslekostnader, skatt och avgifter, service och underhåll, reparationer, nya däck och parkeringskostnader. Många, som inte har skuldsanering, och inte har satt sprätt på en massa pengar, har inte råd med detta. Hur ska du klara detta?

En vän levde med skuldsanering i några år, och hon upplevde att hon kunde inte tjäna en krona, eller unna sig något. Allt registrerades. Så även bilförsäkring och annat???

De med skuldsanering får behålla mer per månad än de med utmätning.

Plus två betalningsfria månader per år - juni och december.
Citera
2026-01-28, 09:31
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Pengarna på kontot har de redan upptäckt. De ha koll på allt.

Det är inte bara att köpa en bil. Som bilägare ingår bränslekostnader, skatt och avgifter, service och underhåll, reparationer, nya däck och parkeringskostnader. Många, som inte har skuldsanering, och inte har satt sprätt på en massa pengar, har inte råd med detta. Hur ska du klara detta?

En vän levde med skuldsanering i några år, och hon upplevde att hon kunde inte tjäna en krona, eller unna sig något. Allt registrerades. Så även bilförsäkring och annat???
Är bara nyfiken, hur kan de upptäcka pengarna på ett privatkonto? Så vitt jag förstått är det bara saldot per 31. dec som anmäls till Skatteverket. Har man underhållsstöd lämnar man in saldobeskedet frivilligt, annars nekas stödet.

Vad göller ts, en halvt basbelopp får man ha på kontot, för outförsedda kostnader som tandvård etc. Bilen får man motivera varför man har den, arbetsresor eller i arbete är nog godkännda skäl
Citera
2026-01-28, 09:46
Medlem
Skattmasen08s avatar
Gissningsklubben är igång som vanligt ser jag. Är inga problem med bilen. Sen är frågan hur stor "en lite större summa är".

Om gäldenärens ekonomiska förhållanden har förbättrats väsent­ligt efter beslutet om skuldsanering kan en borgenär ansöka om omprövning och få beslutet upphävt eller ändrat (48 § första stycket 7 Skuldsaneringslag 2016:675).

Går inte säga ett belopp men nyckelordet är väsentligt förbättrat. Viktigt att nämna är också att det är borgenären som måste begära omprövning hos KFM, dvs. de måste först få kännedom om det hela. Att du har massa pengar hos bank X är inga offentliga uppgifter, till skillnad mot exempelvis årsinkomst, innehav av bil, fastigheter etc. som de regelmässigt kan kontrollera (om de bryr sig).
Citera
2026-01-28, 09:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Finns väl ingen som vill låna ut en bil till nån som sitter i kronofogdens klor..

Håller med, har man otur så försvinner bilen och du som ägare har ingen chans att få tillbaka den om du inte köper den en gång till.
Citera
2026-01-28, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Absolut. Nu är det dock borgenärerna som går med på skuldsanering och inte KF.

Så beror helt på hur nitiska de är.

https://lawline.se/answers/vad-hander-om-man-far-en-bil-i-gava-under-pagaende-skuldsanering

Men är det så att du har tillgångar / kapital eller din inkomst ändras så kan ditt beslut omprövas.

Men hur vanligt de är beror på helt klart vilken borgenär man har och göra med och hur aktivt dom håller koll på det.

I slutändan går dom ju med på skuldsanering efter som dom vill räddas det som kan.

Var mer på TS att han ser självklart att det är pengar som är hans. Vilket det inte är. Men självklart förlorar du inkomsten om du inte har bil så klart dom låter dig behålla bilen om det är skäligt. Men är det så den göms och fifflas med så är dom inte lika snälla,kanske.

Det är Kronofogden som beslutar om skuldsanering och INTE borgenärerna, spelar ingen roll hur mycket dom motsätter sig så kan dom inte göra nått åt det.
Citera
2026-01-28, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Gissningsklubben är igång som vanligt ser jag. Är inga problem med bilen. Sen är frågan hur stor "en lite större summa är".

Om gäldenärens ekonomiska förhållanden har förbättrats väsent­ligt efter beslutet om skuldsanering kan en borgenär ansöka om omprövning och få beslutet upphävt eller ändrat (48 § första stycket 7 Skuldsaneringslag 2016:675).

Går inte säga ett belopp men nyckelordet är väsentligt förbättrat. Viktigt att nämna är också att det är borgenären som måste begära omprövning hos KFM, dvs. de måste först få kännedom om det hela. Att du har massa pengar hos bank X är inga offentliga uppgifter, till skillnad mot exempelvis årsinkomst, innehav av bil, fastigheter etc. som de regelmässigt kan kontrollera (om de bryr sig).

Helt rätt i det du skriver.
Citera
2026-01-28, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Jag blir lite nyfiken vad du menar med "andras" pengar, du kanske tror att det är staten som går in och betalar skulderna? Då kan jag meddela att så är det inte.

En skuld är andras pengar. Har man lånat eller förbrukat så finns det någon som väntar på pengarna.

Sen finns det ju olika anledningar att man inte kan betala tillbaka men målet borde alltid att göra rätt för sig.
Citera
2026-01-28, 10:46
Medlem
Okej. Många åsikter här.
Anledningen till att jag behövde en bil är för att jag fått ändrade arbetstider och det går inga bussar de tiderna. (Bor på liten ort) men det är för långt för mig att gå pga hälsoskäl.
Cykel fungerar inte riktigt nu under vintern.

En större summa var 60000kr.
Kanske inte större för de flesta men verkligen för mig.

Jag tänkte att de kunde vara bra att ha som buffert om det skulle behövas. Jag har inte tänkt "slösa" bort dom o gå ut o nöjes shoppa.
Citera
2026-01-28, 10:48
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Då kan du INTE köpa bil nu.De på myndigheter får en pling när du köper något som bil lr anna transportsmedel...
Glöm det.
Du förlorar omedelbart förtroendet från myndighetens sida...

HA TÅLAMOD ETT PAR ÅR...

Cykel... något. Busskort. Tågkort. Tunnelkort.
Jag tror du svarade fel person
Citera
2026-01-28, 10:53
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokaren43
Okej. Många åsikter här.
Anledningen till att jag behövde en bil är för att jag fått ändrade arbetstider och det går inga bussar de tiderna. (Bor på liten ort) men det är för långt för mig att gå pga hälsoskäl.
Cykel fungerar inte riktigt nu under vintern.

En större summa var 60000kr.
Kanske inte större för de flesta men verkligen för mig.

Jag tänkte att de kunde vara bra att ha som buffert om det skulle behövas. Jag har inte tänkt "slösa" bort dom o gå ut o nöjes shoppa.

Kan inte lova men det bör röra sig om alldeles för litet belopp. De fall jag noterat som tagits upp i domstol har rört sig om cirka 0,5 Mkr.
Citera
2026-01-28, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Det är Kronofogden som beslutar om skuldsanering och INTE borgenärerna, spelar ingen roll hur mycket dom motsätter sig så kan dom inte göra nått åt det.

Det är rätt men det är fel, kan dom påvisa att det finns en möjlighet att betala av skulderna så kan dom stopp en sanering.

Och dom kan överklaga om dom nu gör det.

Dock godkänner kfm bara sanering engång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in