2026-01-28, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Att förstå vad man själv skriver.

Personal på BB känner stor oro.

Malin skickas med bebisen till ett utredningshem. Som inte heller tycker att MAlin verkar vara kapabel.

Vi har nu två oberoende institutioner som tycker att barnet behöver bättre skydd (vad det nu innebär).

Det vore djävligt konstigt om inte soc lyssnade på yrkeskunnigt folk och avfärdade deras åsikter. Vi måste ju ändå utgå ifrån att murare kan mura, läkare operera osv.

Dessutom har förvaltningsrätten kommit fram till samma ståndpunkt. Det handlar inte om enbart soc.

Begås det fel. Ja, men med en oberoende förvaltningsrätt finns måttet av rättsäkerhet man kan kräva.

Sedan hukar alla nu sedan media blivit indragna:

Men när SVT läser den 17 år gamla utredningen som mödravården hänvisar till ser vi att vården då slog fast att Malin inte har någon ”utvecklingsstörning”. Alltså tvärtemot mot vad barnmorskan skrev in i Malins journal.

Men utvecklingsstörning är precis vad malin har. Autismspektra är nämligen en paraplydiagnos för diverse utvecklingsstörningar. Det visste ingen för 17 år sedan (när asperger blev autism ändrades det nämligen i dsm till just "utvecklingsstörning") och knappt någon vet idag.

Barnet är inte omhändertaget av myndigheterna. Barnet finns hos den biologiska fadern. Malin skall ingå i barnets vardag och loppet är inte på något sätt kört.

Detta är inte 70-talet då man tog hand om alla barn av princip. Föräldrar med aktivt missbruk skall idag ha rätt att vara föräldrar.

Hur kan man inte förstå hur komplexa sådana här ärenden är utan sitta här som en barnunge och tro att man kan bedöma sådana här ärenden utan djupare insikt?

Malin får många chanser att bevisa att hon är lämplig förälder.

Visa mig vart du finner att autism är ett paraplybegrepp för utvecklingsstörningar samt är en utvecklingsstörning.

Autism är en neuropsykiatrisk variation - ”autismspektrum” är ett paraplybegrepp, dvs som samlar ihop asperger, autism, atypisk autism mm under samma namn.

Utvecklingsstörning är en intellektuell funktionsnedsättning - dvs lägre IQ är normalt. Det kan förekomma i samband med flertalet olika tillstånd.
Citera
2026-01-28, 18:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Detta rör sig alltså om tre oberoende utredningar, av en kvinna som befinner sig på spektrumet. Barnet är dessutom inte ”omhändertaget” i dess egentliga mening, utan bor hos sin biologiske far.

/AI
Utredningshemmets utredning gjorde tydligt att mamman inte var en fara för barnet. Det är dock inte intressnat för soc. Där byts utredningshandläggare ofta och de nya vågar inte ifrågasätta de gammlas utrednignar.
Citera
2026-01-28, 18:21
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det här låter riktigt sjukt. Är det något vi inte vet?

Vem är chef på soc i Örebro? Vad heter den/de som fattade beslutet?

Dessa två frågor är precis de första jag ställer mig. Antingen saknas info från SVT eller så bör namn på chefen läcka ut så någon annan kan ta lagen i egna händer. För detta är sjukt..
Citera
2026-01-28, 18:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Dessa två frågor är precis de första jag ställer mig. Antingen saknas info från SVT eller så bör namn på chefen läcka ut så någon annan kan ta lagen i egna händer. För detta är sjukt..
Det saknas alltid information i dessa program för det räcker inte ens med 3 avsnitt för att berätta hela historien. UG har dock fått ta del av ALLA dokument i utredningen som finns tillhanda via paret och grävt i bådas bakgrund efter skit (numera kutym efter tidigare missar UG gjort). UG hade inte tagit upp detta om det varit något skumt bakom. Mannen är säkerhetsklassad i sitt yrke dessutom, löpande drogprover och bakgrundskontroller görs. Vi jobbar ihop.
Citera
2026-01-28, 18:42
Medlem
Chariters avatar
Jag har läst förvaltningsrättens och kammarrättens domar i det här fallet. Jag ställer mig för en gång skull frågande till socialnämndens och utredningshemmets bedömning av Malin här.

Av det jag läst anser jag inte att det finns tillräckliga grunder för att ta ett spädbarn från en nyförlöst moder. Självklart innebär det ett trauma att bli ifrågasatt så som hon blivit. Det verkar snarare som att Malin kommit i konflikt med kvinnlig personal, på såväl sjukhuset som på utredningshemmet- som svarat med att orosanmäla. Det är inte skäl nog att stjäla hennes barn.

När Malin har blivit agiterad, har hon haft sin son i famnen och inte velat överlämna honom till personalen. Personalen menar då på att Malin satt sina egna behov först och inte tänkt på barnet. De har inte tagit hänsyn till att hon är en beskyddande moder som inte vill lämna sitt barn- vilket är naturligt och snarare visar på att hon har föräldraförmåga. Hon är ung och oerfaren, som många mammor, men med hjälp och stöttning borde hon klarat ansvaret.

Vidare finns inget att anmärka på under hennes umgängen med sonen på utredningshemmet, det har fungerat fint.

Eftersom jag endast läst och inte varit på plats för att göra en egen bedömning så kan jag givetvis ha fel. Det kan finnas mer specifika detaljer, som utomstående inte kan ta del av.
Citera
2026-01-28, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chariter
Jag har läst förvaltningsrättens och kammarrättens domar i det här fallet. Jag ställer mig för en gång skull frågande till socialnämndens och utredningshemmets bedömning av Malin här.

Av det jag läst anser jag inte att det finns tillräckliga grunder för att ta ett spädbarn från en nyförlöst moder. Självklart innebär det ett trauma att bli ifrågasatt så som hon blivit. Det verkar snarare som att Malin kommit i konflikt med kvinnlig personal, på såväl sjukhuset som på utredningshemmet- som svarat med att orosanmäla. Det är inte skäl nog att stjäla hennes barn.

När Malin har blivit agiterad, har hon haft sin son i famnen och inte velat överlämna honom till personalen. Personalen menar då på att Malin satt sina egna behov först och inte tänkt på barnet. De har inte tagit hänsyn till att hon är en beskyddande moder som inte vill lämna sitt barn- vilket är naturligt och snarare visar på att hon har föräldraförmåga. Hon är ung och oerfaren, som många mammor, men med hjälp och stöttning borde hon klarat ansvaret.

Vidare finns inget att anmärka på under hennes umgängen med sonen på utredningshemmet, det har fungerat fint.

Eftersom jag endast läst och inte varit på plats för att göra en egen bedömning så kan jag givetvis ha fel. Det kan finnas mer specifika detaljer, som utomstående inte kan ta del av.
Kan du länka domarna?
Citera
2026-01-28, 18:53
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Fast har du träffat en riktig autist någon gång? Inte någon som bara tycker sig vara det. Det är helt klart en funktionsnedsättning.

Exakt detta. Oavsett vilken grad av autism man har så innebär diagnosen en sådan grad av funktionsnedsättning att man behöver någon form av stöd av vardagen. Inte som i en ständig ledsagare men att det finns bitar av livet man inte klarar på egen hand. Detta gäller ÄVEN för nivå 1 av autism (alltså sk ”högfungerande”). Självklart är det något som innebär att personen troligen inte är fullt lämpad att vara förälder.
Citera
2026-01-28, 18:54
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Vad är det för jävla barnmorska som refererar till någon med asperger som utvecklingsstörd, risken för att det ska misstolkas som intellektuell funktionsnedsättning får anses påtaglig. Låter som illvilja från barnmorskan om du frågar mig och hon borde omgående utredas och sannolikt avlägsna från sin tjänst.

Vad har barnmorskan för kvalifikationer inom psykiatri, eftersom känner sig trygg att uttala sig om diagnoser?

Autism nivå 1/”aspergers” ÄR en funktionsnedsättning.
Citera
2026-01-28, 19:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Exakt detta. Oavsett vilken grad av autism man har så innebär diagnosen en sådan grad av funktionsnedsättning att man behöver någon form av stöd av vardagen. Inte som i en ständig ledsagare men att det finns bitar av livet man inte klarar på egen hand. Detta gäller ÄVEN för nivå 1 av autism (alltså sk ”högfungerande”). Självklart är det något som innebär att personen troligen inte är fullt lämpad att vara förälder.
Jag känner paret personligen och kan intyga att du snackar skit. Hon är inte olämplig som förälder. Har länge jobbat på förskola och är väl omtyckt av både barn, föräldrar och kollegor.
Citera
2026-01-28, 19:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Mannen är säkerhetsklassad i sitt yrke dessutom, löpande drogprover och bakgrundskontroller görs. Vi jobbar ihop.

Säkerhetsklassad kan du lätt bli men säger inget om hur man är som person eller förälder. Det är "grattis du är inte kriminell eller tar droger eller har skulder"

Sen är väl orosanmälan ang kvinnan och inte mannen.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Sedan är det så, att vissa människor fungerar prickfritt på sitt arbete men privatlivet är i kaos. Och det där med att hon först missade graviditeten och sedan trodde att det var fel pappa, det VAR kaos, sorry.

Säger det bäst och känner igen mig personligen.

------

Detta avsnitt känns precis som Dokument inifrån: Vi ska ha barn

https://www.svtplay.se/dokument-inifran-vi-ska-ha-barn

Vissa skrek väl att alla dessa skulle få ha barn med surrogat osv...

Men för mig visar båda dokumentärer att det svenska systemet fungerar.
Senast redigerad av gigglebyt3s 2026-01-28 kl. 19:03.
Citera
2026-01-28, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gigglebyt3s
Nej, det ligger något annat bakom här...

Diagnosen kanske inte finns men man kan vara olämplig ändå. Autism/ADHD kan göra att man glömmer/inte orkar osv. Säger det som förmodligen har själv, skulle inte orka ta hand om ett barn.

Att SOC tar bebisar kostar multum och inget man gör för att bara jävlas.

Får se hela sedan men detta 4min långa klippet, hon har "något". Från en som också har "något". Man behöver inte ha diagnos för det men något känns "lite off".

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/fel-diagnos-i-journalen-da-omhandertogs-malins-bebis

Anorexi också mycket vanligt bland de med Autism.

https://www.thetransmitter.org/spectrum/anorexias-link-to-autism-explained/

Ojsan.

kyrkstocken i tråden verkar ha rätt. Mycket arga röster mot socialen på Flashback och Reddit. Men UG har klantat sig här med ännu en snyfthistoria. Gillar UG men detta, nja...

Exakt vad är det UG klantat till det med?
Att Gustav inte är far till barnet framkommer i inledningen av programmet.

Varför skulle Uppdrag granskning publicera om det inte fanns uppenbara belägg för att felaktigheter förekommit?
Det måste fattas otroligt många liknande beslut per år i alla våra 290 kommuner.
Den stora massan anser sig säkert blivit överkörda av soc och kan tänka mig att det är många som vänder sig till media för hjälp. De allra flesta beslut behöver ingen granska då de antagligen är helt rimligt fattade.

Att uppdrag granskning ska arbeta med ärendet hela vägen och skicka ut det i etern, utan ordentligt på fötterna. Tillåt mig att tvivla.
Det har tagits redaktionellt beslut - massor av gatekeepers.
Senast redigerad av Jussi1066 2026-01-28 kl. 19:10.
Citera
2026-01-28, 19:09
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chariter

Det låter faktiskt helt sjukt. De ska alltså inte låta hon bli mamma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in