2026-01-28, 17:24
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det funkar säkert nån gång. Jag har dock en vän som försökte agera stödfamil/avlastning där det inte funkade. Jag har mött misshandlande män som får några timmar i månaden in absurdum.

Jag påtalar det för att vi lever inte längre i 70-talet.

Inget barn har tagits. Barnet finns hos den biologiska fadern som stöder Malin enligt tidningen.

Jag fattar bara inte hur 80% av flashback kan dra slutsatser men inte kan av den informationen som finns. Det är anledningen till att vårt samhälle ser ut som det gör idag. Vi misstror varandra.
Har du tittat på UG programmet?
Citera
2026-01-28, 17:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gigglebyt3s
Nej, det ligger något annat bakom här...

Diagnosen kanske inte finns men man kan vara olämplig ändå. Autism/ADHD kan göra att man glömmer/inte orkar osv. Säger det som förmodligen har själv, skulle inte orka ta hand om ett barn.

Att SOC tar bebisar kostar multum och inget man gör för att bara jävlas.

Får se hela sedan men detta 4min långa klippet, hon har "något". Från en som också har "något". Man behöver inte ha diagnos för det men något känns "lite off".

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/fel-diagnos-i-journalen-da-omhandertogs-malins-bebis

Anorexi också mycket vanligt bland de med Autism.

https://www.thetransmitter.org/spectrum/anorexias-link-to-autism-explained/

Ojsan.

Ja, trots att jag är skeptisk mot soc i allmänhet, så ska jag erkänna att jag SER riskfaktorer hos Malin. Anorexin, att hon inte märkte att hon var gravid förrän i 24:de veckan (det är inte bara mensens uteblivande man märker en graviditet på, den märks på alla möjliga sätt, och alla jag vet som har missat att de är gravida så länge har varit konstiga på något sätt), och sedan detta med att det var en annan pappa än hon trodde. Hade jag varit hennes barnmorska så hade jag också reagerat.

...men man kan ju för den skull inte hitta på en diagnos som inte är konstaterad av en psykolog eller psykiatriker, och Malin gör inte heller intryck av att vara direkt begåvningshandikappad. Hon kommer aldrig att läsa teknisk fysik, men hon ligger någonstans runt medel eller kanske en aning under.
Citera
2026-01-28, 17:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Märkliga med såna här eviga problem på SOC är att ingen tar nytag och tar en ny inblick.
Istället för att spendera veckor av ursäkter och undanflykter så varför inte bara åka ut och bedömmer hur malin är idag, är hon frisk, stabil, trygg relation, har stöd och förankring: Sen göra ny bedömning.

Vad som står i papperna från 17 år tillbaka är knappast relevant idag, än mindre när ett nytt barn ska komma.

SOC är plågat av försiktighet och oduglighet. En risk nerskrivet på papper lever kvar och ingen vågar göra ny bedömning.

Anno 2026 måste det finnas mer kompetenta sätt att göra och säkra riskbedömning. Man missar om och om igen så grovt, bra föräldrar blir bortplockade och dåliga missas helt.

Socialtjänsten behöver få helt nya arbetsmetoder.
För 25 år sedan blev min familj utsatt för soc. Jag och ett syskon hade tydligen enligt en lärarinna (lestadian för övrigt) misshandlats av våran far. Läkarundersökningar och psykologintervjuer gjordes omgående, vilka visade på noll tecken på anklagelserna. Soc plöjde vidare dock. Ställde ledande frågor som "visst är det så att du är rädd för din förälder" och "du sover i rädsla om nätterna, va?". Sen hittade dom på saker jag sagt för att krydda utredningen. Den lades så småningom ned som tur är.

Soc har ALLTID hållit på såhär.
Citera
2026-01-28, 17:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Belägg det i så fall. Det räcker med argument.
Vad undrar du?
Citera
2026-01-28, 17:30
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Det fattar du väl att soc har en skyldighet att göra en utredning. Vilket psykfall som helst kan göra en orosanmälan. Det är inget bevis på någonting överhuvudtaget.
Det är ju det jag menar, orosanmälningar som är felaktiga kan ställa till mycket för barn, Det är ju barnen i slutändan som blir förlorarna.
Citera
2026-01-28, 17:32
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Det är ju det jag menar, orosanmälningar som är felaktiga kan ställa till mycket för barn, Det är ju barnen i slutändan som blir förlorarna.
Nämndemannen: "Ohyggligt liten chans att vinna"

– Jag har aldrig under mina år varit med om att rätten begär in kompletteringar till socialförvaltningens underlag när det gäller LVU. Notarien som förbereder målet utgår någonstans ifrån att det är socialens yrkande om LVU som ska vinna.

I de muntliga förhandlingarna som hålls i förvaltingsrätten i samband med LVU-ärenden, har nämndemännen möjlighet att via rådmannen ställa kompletterande frågor i ärendet. Det är en möjlighet som få utnyttjar, enligt nämndemannen.

– Som nämndeman har man ingen möjlighet att granska kvaliteten på en utredning, det är ju bara den vi har att gå på. Är den bristfällig eller inte sanningsenlig, då finns ingen chans att förhindra LVU.

Domstolen kontrollerar inte ens ifall vad SOC påstår är sanningsenligt i de flesta fall. Individen är chanslös mot staten. Så kan det inte vara i en rättsstat.
Citera
2026-01-28, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
En felaktig orosanmälan ska inte kunna ställa till någonting eftersom soc måste utreda om orosanmälan stämmer. Det är deras ansvar. Att de i praktiken brister i detta är deras fel.
Citera
2026-01-28, 17:34
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Soc har ALLTID hållit på såhär.

Just därför de behöver nya riktlinjer.
Det ändras inte av sig själv tyvärr.. politiken måste in och agera.
Citera
2026-01-28, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, trots att jag är skeptisk mot soc i allmänhet, så ska jag erkänna att jag SER riskfaktorer hos Malin. Anorexin, att hon inte märkte att hon var gravid förrän i 24:de veckan (det är inte bara mensens uteblivande man märker en graviditet på, den märks på alla möjliga sätt, och alla jag vet som har missat att de är gravida så länge har varit konstiga på något sätt), och sedan detta med att det var en annan pappa än hon trodde. Hade jag varit hennes barnmorska så hade jag också reagerat.

...men man kan ju för den skull inte hitta på en diagnos som inte är konstaterad av en psykolog eller psykiatriker, och Malin gör inte heller intryck av att vara direkt begåvningshandikappad. Hon kommer aldrig att läsa teknisk fysik, men hon ligger någonstans runt medel eller kanske en aning under.
Hon hade inte jobbat som barnskötare på friluftsförskola om det fanns problematik eftersom det kräver mer än att vara barnskötare på en vanlig förskola
Citera
2026-01-28, 17:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Skulle säga såhär, från mig personligen, kan lätt snöa in på tekniska nördigheter men kanske glömmer att diska i 2 dagar. Det fungerar inte med barn. Lite 18-åring som flyttat hemifrån vibbar men är över 25.

Detta med

Citat:
och alla jag vet som har missat att de är gravida så länge har varit konstiga på något sätt

skulle stämma in på mig som man om jag var kvinna.

Jag känner mig själv och jag har, vad ska man säga, dålig koll på min kropp? Jag duschar varje dag men kan glömma att raka mig eller borsta tänderna. På den nivån. Upptäckte handkräm och balsam försent, "det var ju skönt men tänkte inte på det".

Sättet Malin pratar på ger mig autism vibbar. Sedan lite, inte ego, men man har svårt att sätta sig in i andra. Tycker synd mer om sig själv på utredningshemmet än barnet. - Från en som har detta själv. Ingen diagnos, men jag är "off". Man håller ihop en lägenhet och jobb ganska lätt ändå men kan ha dagar när jag på riktigt inte orkar gå ur sägen på 16h. Det funkar inte om man har barn. Detta att be om blöjbyte efter förlossningen... ja som förälder kommer det komma betydligt värre saker.

Igen, jag ska egentligen diska men sitter här och skriver.

Samt detta med SOC kostar enorma pengar, det är ingen som har tid för att bara jävlas där, de ser till barnets bästa och de + utredningshemmet har bedömt att det är hos biologiska pappan.

Igen, får se hela om jag orkar diska och handla nångång...

sry för textvägg o7
Citera
2026-01-28, 17:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Hon hade inte jobbat som barnskötare på friluftsförskola om det fanns problematik eftersom det kräver mer än att vara barnskötare på en vanlig förskola

Är det inte stor brist på barnskötare?

Sedan är det så, att vissa människor fungerar prickfritt på sitt arbete men privatlivet är i kaos. Och det där med att hon först missade graviditeten och sedan trodde att det var fel pappa, det VAR kaos, sorry.
Citera
2026-01-28, 17:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gigglebyt3s
Skulle säga såhär, från mig personligen, kan lätt snöa in på tekniska nördigheter men kanske glömmer att diska i 2 dagar. Det fungerar inte med barn. Lite 18-åring som flyttat hemifrån vibbar men är över 25.

Detta med

skulle stämma in på mig som man om jag var kvinna.

Jag känner mig själv och jag har, vad ska man säga, dålig koll på min kropp? Jag duschar varje dag men kan glömma att raka mig eller borsta tänderna. På den nivån. Upptäckte handkräm och balsam försent, "det var ju skönt men tänkte inte på det".

Sättet Malin pratar på ger mig autism vibbar. Sedan lite, inte ego, men man har svårt att sätta sig in i andra. Tycker synd mer om sig själv på utredningshemmet än barnet. - Från en som har detta själv. Ingen diagnos, men jag är "off". Man håller ihop en lägenhet och jobb ganska lätt ändå men kan ha dagar när jag på riktigt inte orkar gå ur sägen på 16h. Det funkar inte om man har barn. Detta att be om blöjbyte efter förlossningen... ja som förälder kommer det komma betydligt värre saker.

Igen, jag ska egentligen diska men sitter här och skriver.

Samt detta med SOC kostar enorma pengar, det är ingen som har tid för att bara jävlas där, de ser till barnets bästa och de + utredningshemmet har bedömt att det är hos biologiska pappan.

Igen, får se hela om jag orkar diska och handla nångång...

sry för textvägg o7

Hon hade blivit opererad för stora blödningar, och precis vaknat. Klart att hon inte kunde gå upp och byta blöjan då, då hade hon ju kunnat svimma med barnet i famnen.

Med graviditeter fungerar det normalt så, att om man vet att man kan vara gravid så håller man uppsikt efter tecknen, man är medveten om det här hela tiden. Och SÄRSKILT om man har gjort slut och är i nytt förhållande, då vill man ju verkligen veta att det inte föreligger en "gammal" graviditet.

Jag har aldrig använt varken handkräm eller balsam, förresten. Ska man det..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in