2026-01-28, 14:50
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det är en historiebok med en fantastisk literär stil skulle jag säga. I vissa delar förekommer berättelser som skulle kunna klassas som sagor, men jag skulle säga att det passar bättre att beskriva dom som metaforer eller lärdomar.

De är inte tänkta att underhålla, de är tänkta att fylla ett syfte.

Ja. Jag polemiserar bara mot alla de som diskuterar vad som kan bevisas. Bevisning är en icke-fråga när det handlar om tro.
Citera
2026-01-28, 14:50
Medlem
Citat:
"Accuracy of NDE/OBE Observations
High Accuracy Rates: Studies, such as those reviewed by Dr. Janice Holden, have found that up to 92% of case reports involving OBE observations were deemed completely accurate upon investigation. Another large review of NDEs showed that 97.6% of OBE descriptions were entirely realistic.
Verified by Third Parties: In many cases, patients have accurately described specific actions, conversations, or medical instruments used by staff, which were later confirmed by doctors and nurses, even when the patient was in a state where no, or minimal, brain activity was recorded."

Dessa fanns med i de studierna jag länkade.
I vilken länk då? Jag sökte på både google och duckduckgo på strängen "patients have accurately described specific actions" men fick inga träffar. Frågade även GhatGPT och Grok, men ingen av dem hittade den exakta frasen. Ej heller fanns den i någon av dessa länkar som du postade:

Citat:
https://academicjournals.org/article/article1380798649_Antonacci.pdf
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6172100/
https://indefenseofthecross.com/marian-apparitions/our-lady-of-zeitoun-egypt/
https://www.magiscenter.com/blog/approved-eucharistic-miracles-21st-century

Så varifrån kommer det citatet?
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-01-28 kl. 15:05.
Citera
2026-01-28, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det går inte att diskutera med de kristna, som tror att det som står i bibeln är sant FÖR ATT det står i bibeln. Fanatiskt kristna kan inte tänka logiskt, för annars vore de inte fanatiskt kristna...

Då jag var småbarn trodde jag på gud och gick i Söndagsskolan, men kom på då jag var 6-7 år - med logiskt tänkande - att det inte kan vara som kyrkan lärde ut, så jag skippade Söndagsskolan och Gud som inte finns... Däremot tycker jag Jesus var en intressant person.

Att jag skriver mot religioner beror på att jag inte gillar då personer LURAS till att t ex tro på gud, för det förstör tankeförmågan...
Här vet jag inte om du använt fel ord när du säger att folk LURAR personer om att tro på gud.
Jag tror tvärtom att det är en uppriktig omtanke om andra människor som gör att man vill att även andra ska få finna den gud man tror på. Att medvetet lura nån att tro på nåt man själv inte tror på verkar osannolikt.
Sen att man kan hävda att människans förmåga att hitta på och tro på gudar är historiens största scam.
Jag sa INTE att de flesta kristna argumenterar för kristendomen för att luras illvilligt. De flesta av dem ÄR LURADE och för det vidare.
(Liknade hur det sker i bedrägerier som Ponzi, de som investerar i sådana, tror på det och talar om det för sina vänner och bekanta varav en del också blir lurade.)

Däremot är en del ledare av kristna samfund bedragare drivna av makt och/eller girighet som t ex
Vatikanen
Livets Ord
Flera sekter i USA
Det stora KAPA-investeringsbedrägeriet leddes av ett kristet samfund.
Och det finns säkert inom även inom en del andra religioner.
Citat:
Förolämpningar är enkelt, bevis och analys är en annan sak. Försök motbevisa något så får vi se hur det går! Det är bara hoppa runt lite i tråden så hittar du bevis som du kan försöka med.

Visst har EN DEL av sakerna bibeln skriver om en historisk bakgrund, som har förvrängts, förvridits, överdrivits enormt och en del är rena lögner. Kristendomen bygger t o m på lögnen att Jesus skulle ha avlats av gud med "jungfru" Maria...

Jag ids inte leta efter "bevis" i den här tråden, jag har sett många försök av kristna - som misslyckats...
Kristendomens påståenden om att gud är god och allsmäktig spricker redan på mitt enkla resonemang som jag skrivit i andra trådar förut och upprepar en kortversion av här:
Eftersom så mycket skit händer småbarn måste det vara ett av följande alternativ:
1. Gud är elak. Om jag vore allsmäktig skulle jag stoppa alla större som t ex barncancer och barn drabbas hårt i krig...
2. Gud är inte allsmäktig.
3. Gud finns inte.
(Eller om man bryr sig om att svara på kristas UTOPIargument att gud väntar på att människorna ska lösa allt själva, kan man lägga till
4. Gud är korkad.)

Vilket av alternativen väljer ni kristna?

Blanda inte in Jesus i den frågan för det är ett annat diskusionsämne.
Citera
2026-01-28, 15:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
I vilken länk då? Jag sökte på både google och duckduckgo på strängen "patients have accurately described specific actions" men fick inga träffar. Frågade även GhatGPT och Grok, men ingen av dem hittade den exakta frasen. Ej heller fanns den i någon av dessa länkar som du postade:

Så varifrån kommer det citatet?
Citatet beskriver dessa studier:
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10158795/
Fast det exakta citatet finns inte utan är en beskrivning av AI, men citatet stämmer in på studierna.
Citera
2026-01-28, 15:10
Medlem
Citat:
Citatet beskriver dessa studier:
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10158795/
Jo, men varifrån kommer själva citatet?
Citera
2026-01-28, 15:10
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jo, men varifrån kommer själva citatet?
Det var AI som beskrev studierna och det exakta citatet finns inte i dom, dock liknande citat.
Citera
2026-01-28, 15:11
Medlem
Citat:
Det var AI som beskrev studierna och det exakta citatet finns inte i dom.
Varför är jag inte förvånad?
Citera
2026-01-28, 15:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Detta citat finns i en av studierna:
"Further corroboration comes from the many NDEs that have been reported with accurate OBE observations of events occurring far from their physical body, and beyond any possible physical sensory awareness."
Citera
2026-01-28, 15:16
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Här är ett annat direkt citat från en av studierna:
"This study was a review of 617 NDEs that were sequentially shared on the NDERF website. Of these NDEs, there were 287 NDEs that had OBEs with sufficient information to allow objective determination of the reality of their descriptions of their observations during the OBEs. Review of the 287 OBEs found that 280 (97.6%) of the OBE descriptions were entirely realistic and lacked any content that seemed unreal. In this group of 287 NDErs with OBEs, there were 65 (23%) who personally investigated the accuracy of their own OBE observations after recovering from their life-threatening event. Based on these later investigations, none of these 65 OBErs found any inaccuracy in their own OBE observations."
Citera
2026-01-28, 15:21
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Ja. Jag polemiserar bara mot alla de som diskuterar vad som kan bevisas. Bevisning är en icke-fråga när det handlar om tro.
En icke-fråga? det är det absolut viktigaste inom tro.
Citera
2026-01-28, 15:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Jag sa INTE att de flesta kristna argumenterar för kristendomen för att luras illvilligt. De flesta av dem ÄR LURADE och för det vidare.
(Liknade hur det sker i bedrägerier som Ponzi, de som investerar i sådana, tror på det och talar om det för sina vänner och bekanta varav en del också blir lurade.)

Däremot är en del ledare av kristna samfund bedragare drivna av makt och/eller girighet som t ex
Vatikanen
Livets Ord
Flera sekter i USA
Det stora KAPA-investeringsbedrägeriet leddes av ett kristet samfund.
Och det finns säkert inom även inom en del andra religioner.

Visst har EN DEL av sakerna bibeln skriver om en historisk bakgrund, som har förvrängts, förvridits, överdrivits enormt och en del är rena lögner. Kristendomen bygger t o m på lögnen att Jesus skulle ha avlats av gud med "jungfru" Maria...

Jag ids inte leta efter "bevis" i den här tråden, jag har sett många försök av kristna - som misslyckats...
Kristendomens påståenden om att gud är god och allsmäktig spricker redan på mitt enkla resonemang som jag skrivit i andra trådar förut och upprepar en kortversion av här:
Eftersom så mycket skit händer småbarn måste det vara ett av följande alternativ:
1. Gud är elak. Om jag vore allsmäktig skulle jag stoppa alla större som t ex barncancer och barn drabbas hårt i krig...
2. Gud är inte allsmäktig.
3. Gud finns inte.
(Eller om man bryr sig om att svara på kristas UTOPIargument att gud väntar på att människorna ska lösa allt själva, kan man lägga till
4. Gud är korkad.)

Vilket av alternativen väljer ni kristna?

Blanda inte in Jesus i den frågan för det är ett annat diskusionsämne.
Så tänk om ett småbarn ska till läkaren för att ta en vaccinspruta, och så resonerar barnet såhär:
"Om läkaren är god, varför vill den sticka en nål i mig? Läkaren kan inte vara god"

Det är ungefär så långt din analys går spirituellt sett.
Resten av ditt inlägg är bara tomma påståenden och svammel. Om du vill påstå att jag blivit lurad av vetenskapliga studier kan du göra det men förvänta dig inte förståelse tillbaka.
Citera
2026-01-28, 15:28
Medlem
Citat:
Så tänk om ett småbarn ska till läkaren för att ta en vaccinspruta, och så resonerar barnet såhär:
"Om läkaren är god, varför vill den sticka en nål i mig? Läkaren kan inte vara god"
Läkaren är bunden av fysikaliska lagar. Är gud det?

Om läkaren hade kunnat lösa det utan att sticka en spruta i barnet hade han gjort det, men det är det enda sättet han känner till att vaccinera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in