Citat:
Ursprungligen postat av
ZAIZAI
Påstår du utan data att backa upp påståendet med...
C-14 går inte att fuska med när tre olika analyser är entydiga att tyget kommer från 1200-1300-talen. Att det är spridning på resultaten beror på att C-14 halten i atmosfären skiftar, av flera olika anledningar, och att man tillämpar olika modeller för att ta hänsyn till dessa skiftningar. Skulle resultaten tolkas om med dagens modeller över atmosfärens C-14-koncentration så skulle osäkerheten sjunka. Inom några hundra år är rätt bra, det (mätosäkerheten) inbegriper inte eller överlappar inte med år noll.
Nej, artikeln är svepande och tämligen trevande och kan i bästa fall ses som en hög arbetshypoteser. Vare sig du eller MA har någon bakgrund i kärnfysik eller kärnkemi, det har jag, jag föreslår att du börjar med att läsa några år kemi/fysik på högskolenivå.
Om sudarium of oviedo kommer från Turinsvepningen så sänker det M. Antonaccis artikel fullständigt. Borde inte den utsatts för samma partikelstrålning och därmed fått samma tydliga ansiktsavtryck som Turinsvepningen?
Minsta detalj? Knappast, det tror man bara på om man är indoktrinerad.
Nej, jag har inte förnekat att det sker saker i hjärnan när hjärtat stanna. Det finns EEG mätningar som visar att det pågår febril aktivitet en kort period efter hjärtstopp. Men att det skulle vara något bevis för kristendomen är idiotiskt att påstå.
Varför är utövare av organiserad vidskepelse alltid så okunniga?
Nja, orkar inte gå igenom alla detaljer med dig men det jag kan garantera dig är att nästan ingen forskare tror den är från medeltiden längre och koldateringsstudien från 1988 är totalt ogiltig p.g.a. massor av anledningar.
Om du sätter dig in djupare i ämnet än ytlig googling tar det inte lång tid att förstå.
Jag har lagt kanske 100+ timmar på det här, du har googlat och visste inte vad shroud of turin var innan jag berättade.
Enda anledningen till att shroud of turin ens blev aktuell igen och världens bästa forskare nu studerar den igen är att koldateringen blev motbevisad, annars skulle jag inte ens tagit upp den.
Sudarium of oviedo satt utanpå shroud of turin, det var huvudtyget. Blodtyperna matchar och blodfläckarna matchar också på fler än 100 punkter, sudarium koldateras till år 600 tror jag?
Det är någonting väldigt skumt med koldateringen på båda dessa. Antagligen för att de överlevt flera bränder, för att inte tala om hur ett övernaturligt radioaktivt ljus skulle påverkat koldatering.