2026-01-28, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
"Further corroboration comes from the many NDEs that have been reported with accurate OBE observations of events occurring far from their physical body, and beyond any possible physical sensory awareness."

Folk har beskrivit saker som hänt i andra fysiska platser, så som andra rum, byggnader m.m.
Beskrivit saker som hänt i detalj medans de haft 0 hjärnaktivitet.

Och det finns noll bevis för att det är något annat än subjektiva upplevelser. OBE är mycket enkelt att testa. Det är bara att lägga något föremål eller liknande på en annan plats och sen be personen beskriva det. Detta har testats många gånger och ingen har kunnat göra det.
Citera
2026-01-28, 13:08
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Och det finns noll bevis för att det är något annat än subjektiva upplevelser. OBE är mycket enkelt att testa. Det är bara att lägga något föremål eller liknande på en annan plats och sen be personen beskriva det. Detta har testats många gånger och ingen har kunnat göra det.
De har lyckats säga med träffsäkerhet vad som hänt på tider och platser där det är helt omöjligt att dom skulle kunnat veta det och deras observationer stämmer i 92% av fallen.
Citera
2026-01-28, 13:08
Medlem
Citat:
Eftersom jag tydligen lyckades skjuta ner alla bevis som de försökte ge mig så visar det att det är fullt möjligt att förneka precis vad som helst och hävda att man bara kräver bevis, om man har viljan och envisheten för det.

Något som jag menar att ateister ofta gör.

Om det är absoluta bevis du kräver ja. Men det är ingen här som kräver detta.
Vi kräver extraordinära bevis för extraordinära påståenden. Det är en rätt vedertagen princip.

Ser du inte den uppenbara skillnaden mellan påståendet att Finland existerar och att exempelvis naturlagarna har upphävts?
Citera
2026-01-28, 13:10
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Om det är absoluta bevis du kräver ja. Men det är ingen här som kräver detta.
Vi kräver extraordinära bevis för extraordinära påståenden. Det är en rätt vedertagen princip.

Ser du inte den uppenbara skillnaden mellan påståendet att Finland existerar och att exempelvis naturlagarna har upphävts?
extraordinära bevis finns inte, det är bara att sätt för ateister att förneka fullt giltiga bevis genom att kräva något som inte kan ges.
Citera
2026-01-28, 13:15
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Jag håller med om att AI inte är en person. Min invändning gäller hur vi egentligen avgör vem som har en själ och vem som inte har det.

För de flesta är både hjärnan och avancerad AI i praktiken svarta lådor – man ser bara beteendet utåt. Samtidigt är det knappt så att ens forskare fullt ut kan förklara varför vissa AI-system beter sig som de gör.

Om själen på något sätt kopplas till medvetande eller hjärnans komplexitet uppstår direkt ett gränsproblem. En vuxen människa anses ha en själ. En bebis har ett långt mindre utvecklat medvetande men anses ändå ha en själ. Många djur ligger på liknande eller högre kognitiv nivå än en bebis, men betraktas traditionellt inte som bärare av en själ.

Det får mig att misstänka att tillskrivandet av själ inte bygger på något observerbart eller mätbart, utan på tradition och intuition. Jag säger inte att AI har en själ – jag ifrågasätter hur vi drar gränsen för vem som påstås ha en.
Alla personer är en själ. Vad skulle själen vara om inte personen? Och ingen person kommer någonsin att bli "helt kartlagd" eller bli förvandlad till ett objekt. Om du vill ha ett mått på dig själv så finns det många olika mått och inga kommer att räcka.

Vetenskapsmän kan betrakta människor som svarta lådor men den som gör så i privatlivet har starka psykopatiska drag.

AI visar att hjärnan hjälper personen att minnas, röra sig, sortera begrepp och företeelser och det finns tecken på att den också fungerar som grafikmotor för att personen ska kunna förstå människors värld.

Alla borde tänka på att vi inte ser världen sådan den är. Vad grafikmotorn levererar är en begriplig förenkling av en värld som reflekterar synligt ljus. Bin t.ex ser världen i infrarött ljus med facettögon och deras värld är inte mindre verklig än vår.
Citera
2026-01-28, 13:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Religion går inte att falsifiera, och just därför går den inte heller att bevisa vetenskapligt. Det är inte en förolämpning, utan en metodologisk konsekvens.

De religioner och gudsförklaringar som gick att pröva mot verkligheten har samtliga fallit, och har i dag flyttats till historieböckerna – och i vissa fall till sagohyllan. De som överlevt har gjort det genom att vara ofalsifierbara. Historiskt sett tenderar även skapelseberättelser att krympa i takt med att vetenskapliga förklaringar tar över. Så har det sett ut hittills. Sen kan jag inte sia om framtiden..

Tro kräver per definition inte evidens. Det är helt okej. Men i ett vetenskapligt ramverk innebär det också att religion varken kan bevisas eller motbevisas. Därför blir alla försök att presentera religiösa påståenden som vetenskapliga bevis kategorifel.

Att försöka ta in religion på vetenskapens planhalva är som att blanda olja och vatten. Det betyder inte att tro är dåligt – bara att det inte är kunskap i vetenskaplig mening.
Kristendom är ganska falsifierbart. Bevisa att Jesus inte återuppstod, eller åtminstone att det är orimligt att tro det, och kristendom faller ihop.
Citera
2026-01-28, 13:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Att medvetandet sker i hjärnan finns det extremt starka bevis för.
Nej det gör det inte, bara att hjärnan påverkar upplevelserna.
Citera
2026-01-28, 13:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ja, det finns gott om historiska belägg för att religionen har anpassat sig i efterhand. Skapelseberättelsen tolkades länge bokstavligt, tills geologi, biologi och kosmologi gjorde det ohållbart – då blev den plötsligt metaforisk. Samma sak hände med geocentrismen efter Copernicus och Galileo.

Epilepsi och psykisk ohälsa sågs tidigare som demoniska tillstånd, men försvann ur teologin i takt med medicinska framsteg. Moralfrågor som slaveri, homosexualitet och kvinnors ställning har också omtolkats när samhället förändrats. Även naturfenomen som åska och jordbävningar har successivt flyttats bort från Gud i takt med att de kunnat förklaras.

Mönstret är tydligt: religion förutspår inte vetenskap, den anpassar sig när vetenskapen redan har vunnit. Man skulle nästan kunna kalla det religiös darwinism – de tolkningar som inte krockar med verkligheten överlever.
https://www.youtube.com/watch?v=cGuRGICr32M
Jag måste fråga, vad tycker du eller andra ateiser om detta? en exorcist som påstår att han sett folk sväva och klättra som en spindel på väggen?

Menar inte att det ska fungera som absolut bevis, det är bara någon som säger det och det är inte syftet, men skulle vara intressant att höra hur en ateist tolkar hela situationen.
Citera
2026-01-28, 13:24
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Påstår du utan data att backa upp påståendet med...

C-14 går inte att fuska med när tre olika analyser är entydiga att tyget kommer från 1200-1300-talen. Att det är spridning på resultaten beror på att C-14 halten i atmosfären skiftar, av flera olika anledningar, och att man tillämpar olika modeller för att ta hänsyn till dessa skiftningar. Skulle resultaten tolkas om med dagens modeller över atmosfärens C-14-koncentration så skulle osäkerheten sjunka. Inom några hundra år är rätt bra, det (mätosäkerheten) inbegriper inte eller överlappar inte med år noll.

Nej, artikeln är svepande och tämligen trevande och kan i bästa fall ses som en hög arbetshypoteser. Vare sig du eller MA har någon bakgrund i kärnfysik eller kärnkemi, det har jag, jag föreslår att du börjar med att läsa några år kemi/fysik på högskolenivå.

Om sudarium of oviedo kommer från Turinsvepningen så sänker det M. Antonaccis artikel fullständigt. Borde inte den utsatts för samma partikelstrålning och därmed fått samma tydliga ansiktsavtryck som Turinsvepningen?

Minsta detalj? Knappast, det tror man bara på om man är indoktrinerad.

Nej, jag har inte förnekat att det sker saker i hjärnan när hjärtat stanna. Det finns EEG mätningar som visar att det pågår febril aktivitet en kort period efter hjärtstopp. Men att det skulle vara något bevis för kristendomen är idiotiskt att påstå.

Varför är utövare av organiserad vidskepelse alltid så okunniga?
Nja, orkar inte gå igenom alla detaljer med dig men det jag kan garantera dig är att nästan ingen forskare tror den är från medeltiden längre och koldateringsstudien från 1988 är totalt ogiltig p.g.a. massor av anledningar.

Om du sätter dig in djupare i ämnet än ytlig googling tar det inte lång tid att förstå.
Jag har lagt kanske 100+ timmar på det här, du har googlat och visste inte vad shroud of turin var innan jag berättade.
Enda anledningen till att shroud of turin ens blev aktuell igen och världens bästa forskare nu studerar den igen är att koldateringen blev motbevisad, annars skulle jag inte ens tagit upp den.

Sudarium of oviedo satt utanpå shroud of turin, det var huvudtyget. Blodtyperna matchar och blodfläckarna matchar också på fler än 100 punkter, sudarium koldateras till år 600 tror jag?

Det är någonting väldigt skumt med koldateringen på båda dessa. Antagligen för att de överlevt flera bränder, för att inte tala om hur ett övernaturligt radioaktivt ljus skulle påverkat koldatering.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-01-28 kl. 13:41.
Citera
2026-01-28, 13:25
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det går inte att diskutera med de kristna, som tror att det som står i bibeln är sant FÖR ATT det står i bibeln. Fanatiskt kristna kan inte tänka logiskt, för annars vore de inte fanatiskt kristna...

Då jag var småbarn trodde jag på gud och gick i Söndagsskolan, men kom på då jag var 6-7 år - med logiskt tänkande - att det inte kan vara som kyrkan lärde ut, så jag skippade Söndagsskolan och Gud som inte finns... Däremot tycker jag Jesus var en intressant person.

Att jag skriver mot religioner beror på att jag inte gillar då personer LURAS till att t ex tro på gud, för det förstör tankeförmågan...
Här vet jag inte om du använt fel ord när du säger att folk LURAR personer om att tro på gud.
Jag tror tvärtom att det är en uppriktig omtanke om andra människor som gör att man vill att även andra ska få finna den gud man tror på. Att medvetet lura nån att tro på nåt man själv inte tror på verkar osannolikt.
Sen att man kan hävda att människans förmåga att hitta på och tro på gudar är historiens största scam.
Citera
2026-01-28, 13:29
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Epilepsi och psykisk ohälsa sågs tidigare som demoniska tillstånd, men försvann ur teologin i takt med medicinska framsteg. Moralfrågor som slaveri, homosexualitet och kvinnors ställning har också omtolkats när samhället förändrats. Även naturfenomen som åska och jordbävningar har successivt flyttats bort från Gud i takt med att de kunnat förklaras.

Inte bara psykiska sjukdomar utan också fysiska påverkas av demoniska aktiviteter. De kan vara lite grand som virus som finns överallt och angriper där organismen eller personen är som svagast.

När man hittar orsaker till sjukdomar så stannar man där men "orsaken" är snarare den försvagning där demoner angriper.

Men jag håller med om att religiösa ledare är opportunister.
Citera
2026-01-28, 13:30
Medlem
Citat:
De har lyckats säga med träffsäkerhet vad som hänt på tider och platser där det är helt omöjligt att dom skulle kunnat veta det och deras observationer stämmer i 92% av fallen.

Men detta är inte kontrollerade vetenskapliga kontrollerade experiment, utan berättelser som bedömts i efterhand. Man har inte kontrollerat detta i realtid.
När man testar det här vetenskapligt på ett sådant sätt som jag tidigare beskrev, alltså att man exempelvis lägger något specifikt föremål eller en lapp med en text på ett annat ställe och sedan ber personen som påstås lämnat sin kropp att beskriva föremålet, så fungerar det aldrig. Hur kan det komma sig?
Det borde ju vara den enklaste saken i världen att bara titta på föremålet och berätta vad det är, om man verkligen lämnade sin kropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in