2026-01-28, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
I den kultur skapelseberättelsen skrevs var det välkända metaforer. Handlar inte om att hitta på egna sådana. Läs Gilgamesh eposet och återkom!
Att det finns exempel på teologer som hade en mer sofistikerad syn på skapelseberättelsen förändrar inte att gemene kristen gjorde en bokstavlig tolkning av skapelseberättelsen, åtminstone i stora drag. Man trodde exempelvis att Adam och Eva var verkliga historiska personer. Det är först i modern tid som miljontals kristna ser det som en metafor till följd av att vi lärt oss att det är omöjligt att de existerade på riktigt.
Citera
2026-01-28, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Om själen på något sätt kopplas till medvetande eller hjärnans komplexitet uppstår direkt ett gränsproblem. En vuxen människa anses ha en själ. En bebis har ett långt mindre utvecklat medvetande men anses ändå ha en själ. Många djur ligger på liknande eller högre kognitiv nivå än en bebis, men betraktas traditionellt inte som bärare av en själ.

Sen funkar ju heller inte evolutionen så att en specifik individ är den första människan, så vart går gränsen för vem som har en själ rent evolutionärt? Varje individ är ju av samma art som sina föräldrar.
Citera
2026-01-28, 12:26
Medlem
En troende som har begär att försvara sin tro, tvivlar.

Jag har inget sådant begär. Debatt är totalt ointressant för mig.
Citera
2026-01-28, 12:35
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Alternativt har man ”tolkat” religionen så den stämmer överens med vetenskapen.
Den kristna skapelseberättelsen exempelvis. Bortsett från faktaresistenta kreationister så tolkar man stora delar av den metaforiskt, något som ytterst få gjort historiskt, innan vetenskapen visade att det som bokstavligen står är felaktigt.
Att en allsmäktig och allvetande gud skulle sprida sitt budskap till mänskligheten genom kryptiska metaforer är för övrigt en bisarr tanke, som så mycket annat inom kristendomen faller på sin egen orimlighet.

Ja, det finns gott om historiska belägg för att religionen har anpassat sig i efterhand. Skapelseberättelsen tolkades länge bokstavligt, tills geologi, biologi och kosmologi gjorde det ohållbart – då blev den plötsligt metaforisk. Samma sak hände med geocentrismen efter Copernicus och Galileo.

Epilepsi och psykisk ohälsa sågs tidigare som demoniska tillstånd, men försvann ur teologin i takt med medicinska framsteg. Moralfrågor som slaveri, homosexualitet och kvinnors ställning har också omtolkats när samhället förändrats. Även naturfenomen som åska och jordbävningar har successivt flyttats bort från Gud i takt med att de kunnat förklaras.

Mönstret är tydligt: religion förutspår inte vetenskap, den anpassar sig när vetenskapen redan har vunnit. Man skulle nästan kunna kalla det religiös darwinism – de tolkningar som inte krockar med verkligheten överlever.
Citera
2026-01-28, 12:40
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danieldahlstrom369
En troende som har begär att försvara sin tro, tvivlar.

Jag har inget sådant begär. Debatt är totalt ointressant för mig.

Det är en helt rimlig inställning. I grunden är det ju heller inget som egentligen går att debattera.

Det handlar om två skilda ramverk för hur världen förstås. Vetenskap är evidensbaserad och självkorrigerande. Religion är det inte. När något går att bevisa upphör det att vara religion och blir vetenskap. Det motsatta sker i princip aldrig.

Undantaget är när vetenskap aktivt trängs undan av religiös makt – som i Iran efter 1979. Då är det inte religion som vinner över vetenskap, utan politik som förbjuder den.
Citera
2026-01-28, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Den är från 0-talet, jag har lagt mer tid på det här än jag vill erkänna, det finns typ 20+ andra saker som placerar den där.
Koldateringen är 100% falsk, de vägrade ge ut all info, det tog typ 20 år och en advokat att få dom att göra det, när all information från dateringen kom ut till allmänheten kom det fram att de fått flera olika århundraden i varje resultat och tagit genomsnittet.
Påstår du utan data att backa upp påståendet med...

C-14 går inte att fuska med när tre olika analyser är entydiga att tyget kommer från 1200-1300-talen. Att det är spridning på resultaten beror på att C-14 halten i atmosfären skiftar, av flera olika anledningar, och att man tillämpar olika modeller för att ta hänsyn till dessa skiftningar. Skulle resultaten tolkas om med dagens modeller över atmosfärens C-14-koncentration så skulle osäkerheten sjunka. Inom några hundra år är rätt bra, det (mätosäkerheten) inbegriper inte eller överlappar inte med år noll.

Citat:
Vad herr M. Antonaccis yrke är vet jag inte, men artikeln verkade ganska vetenskapligt detaljerad enligt mig och jag vet att det finns mängder med andra kärnfysiker som analyserat den och sagt att människor inte kan skapa något som detta ens med modern teknologi. Det är inte som att duken blivit studerad av 1 forskare utan säkert tusentals.
Nej, artikeln är svepande och tämligen trevande och kan i bästa fall ses som en hög arbetshypoteser. Vare sig du eller MA har någon bakgrund i kärnfysik eller kärnkemi, det har jag, jag föreslår att du börjar med att läsa några år kemi/fysik på högskolenivå.

Citat:
Blodfläckarna från sudarium of oviedo stämmer till minsta detalj exakt med shroud of turin, och hos sudarium of oviedo har vi ägandebevis från 600-talet.
Om sudarium of oviedo kommer från Turinsvepningen så sänker det M. Antonaccis artikel fullständigt. Borde inte den utsatts för samma partikelstrålning och därmed fått samma tydliga ansiktsavtryck som Turinsvepningen?

Minsta detalj? Knappast, det tror man bara på om man är indoktrinerad.

Citat:
Med NDEs så finns det bevis på att det är mer än något som händer i hjärnan, det är inte en idé.
Nej, jag har inte förnekat att det sker saker i hjärnan när hjärtat stanna. Det finns EEG mätningar som visar att det pågår febril aktivitet en kort period efter hjärtstopp. Men att det skulle vara något bevis för kristendomen är idiotiskt att påstå.

Varför är utövare av organiserad vidskepelse alltid så okunniga?
Citera
2026-01-28, 12:51
Medlem
Citat:
Jag startar den här tråden med syftet att vara en tråd där ateister och kristna (eller andra religioner) kan debattera med varandra om sanningen angående verkligheten.

Jag är kristen och tror starkt att kristendom är sanningen.
Lets go!
Det går inte att diskutera med de kristna, som tror att det som står i bibeln är sant FÖR ATT det står i bibeln. Fanatiskt kristna kan inte tänka logiskt, för annars vore de inte fanatiskt kristna...

Då jag var småbarn trodde jag på gud och gick i Söndagsskolan, men kom på då jag var 6-7 år - med logiskt tänkande - att det inte kan vara som kyrkan lärde ut, så jag skippade Söndagsskolan och Gud som inte finns... Däremot tycker jag Jesus var en intressant person.

Att jag skriver mot religioner beror på att jag inte gillar då personer LURAS till att t ex tro på gud, för det förstör tankeförmågan...
Citera
2026-01-28, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Ja, det finns gott om historiska belägg för att religionen har anpassat sig i efterhand. Skapelseberättelsen tolkades länge bokstavligt, tills geologi, biologi och kosmologi gjorde det ohållbart – då blev den plötsligt metaforisk. Samma sak hände med geocentrismen efter Copernicus och Galileo.

Epilepsi och psykisk ohälsa sågs tidigare som demoniska tillstånd, men försvann ur teologin i takt med medicinska framsteg. Moralfrågor som slaveri, homosexualitet och kvinnors ställning har också omtolkats när samhället förändrats. Även naturfenomen som åska och jordbävningar har successivt flyttats bort från Gud i takt med att de kunnat förklaras.

Mönstret är tydligt: religion förutspår inte vetenskap, den anpassar sig när vetenskapen redan har vunnit. Man skulle nästan kunna kalla det religiös darwinism – de tolkningar som inte krockar med verkligheten överlever.

Citat:
Moralfrågor som slaveri, homosexualitet och kvinnors ställning har också omtolkats när samhället förändrats.
Det är alltid underhållande att diskutera moralen i bibeln med kristna som å ena sidan är bra människor med moderna värderingar, men å andra sidan står fast vid att Bibeln är en allgod och allvetande guds perfekta ord. Kognitiv dissonans så det heter duga.
Citera
2026-01-28, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det finns inga bevis för att medvetande sker någonstans överhuvud taget. Var sker kärlek, barmhärtighet, ångerfullhet? Traditionellt har man haft olika tankar om sånt medan den moderna materialismen rationaliserar med förutfattade meningar.
Att medvetandet sker i hjärnan finns det extremt starka bevis för.
Citera
2026-01-28, 13:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Multipla undermåliga ”bevis” och argument, bildar inte tillsammans ett bra bevis/argument.
Din bevisstandard är skrattretande dålig och skulle kunna användas till att ”bevisa” precis vilka tokiga påståenden som helst.
”Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis”, är det något du hört talas om?

Förklaring saknas=kristendomen är sann?

Hur tänker du kring alla andra saker som tidigare varit medicinskt oförklarliga? Ta epilepsi t.ex. Var det befogat att hävda att epilepsi var ett bevis för demonisk aktivitet och kristendom, på den tiden då man inte hade en förklaring?

Det är tyvärr god of the gaps som du argumenterar för.
"Further corroboration comes from the many NDEs that have been reported with accurate OBE observations of events occurring far from their physical body, and beyond any possible physical sensory awareness."

Folk har beskrivit saker som hänt i andra fysiska platser, så som andra rum, byggnader m.m.
Beskrivit saker som hänt i detalj medans de haft 0 hjärnaktivitet.
Citera
2026-01-28, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Som vanligt förstår inte ateister vad religion är.

Jo, vi förstår mycket väl vad religion är. Visst är det personberoende men i huvuddrag är det;
1, En gemenskap och socialt sammanhang
2, en snuttefilt för att hantera individens ofrånkomliga mortalitet
3, emotionell stöttning vid livskriser eller näras bortgång

Många livsöden är rätt vilsna och söker sig till någon form av organiserad vidskepelse för att hitta mening i en tillvaro som är för komplicerad och kaotisk att förstå. Att tillsammans med andra fortsätta att inte förstå något skapar gemenskap och tröst men löser inte grundproblemet.

Men detta är det väldigt få teister som inser eller kan inse. Känslomänniskor kan inte övertygas med objektivitet och logik.

Grundfrågan kvarstår, varför är kristendomen sanningen när det finns andra alternativ? Skillnaden mellan en ateist och en kristen är ju i praktiken rätt liten. Ateisten tror inte på någon religion, en kristen person har förkastat en hel hög med religioner utom en...

Varför tror du inte på tomten?
Citera
2026-01-28, 13:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det är fullt rimligt att vara skeptisk till extraordinära påståenden som inte stöds av extraordinära bevis.

Att Finland existerar är en helt annan typ av påstående. Det är ordinärt. Och det är extremt enkelt att presentera konkreta bevis för.

Det du pratar om är att vi inte kan veta saker i en absolut mening, men det är inte detta som är problemet med dina påståenden. Du kan inte ens visa att det är någorlunda rimligt att tro på det du påstår.
Ingen kräver absoluta bevis.
Eftersom jag tydligen lyckades skjuta ner alla bevis som de försökte ge mig så visar det att det är fullt möjligt att förneka precis vad som helst och hävda att man bara kräver bevis, om man har viljan och envisheten för det.

Något som jag menar att ateister ofta gör.

Det där "extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis" är också skitsnack och håller inte logiskt. extraordinära påståenden kräver hållbara bevis, precis som vilket påstående som helst.

Har man den hållningen är det enda som det betyder att man filosofiskt inte godtar några bevis som helst eftersom extraordinära bevis finns inte filosofiskt, det finns hållbara bevis och ohållbara.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-01-28 kl. 13:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in