Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
I en annan tråd gjorde jag ett experiment, där jag låtsades inte tro att finland existerade.
Ingen (av ateisterna) kunde bevisa det för mig, och jag hade klipska svar på vad de än försökte med.
Att vara skeptisk oavsett vad är inte ett tecken på visdom, snarare motsatsen.
Jag har gett dig bevis, och det bästa du kunde svara var "nähä".
Vad skulle behövas för att övertyga dig?
Finland kräver ingen tro, bara en färjebiljett.
Finland är verifierbart. Man kan åka dit, mäta, kartlägga, ta GPS-data, intervjua människor, använda satellitbilder – och vem som helst kan upprepa samma observationer oberoende av dig och mig.
Det är därför ”Finland finns” inte är en trosfråga utan ett faktum. Att påstå att detta kan ”motbevisas” genom ordlekar säger mer om en missförstådd syn på vetenskapliga bevis än om Finland.
Då är vi tillbaka på samma punkt: du använder ordet ”bevis” på ett sätt som vetenskapen inte gör. Där tar diskussionen stopp. Jag är fullt beredd att ompröva min ståndpunkt om det presenteras tydliga, verifierbara belägg – men hittills har inga sådana lagts fram.
Och för att vara tydlig: tro kräver per definition inte evidens. Det är just därför den inte kan användas som bevis i vetenskapliga resonemang.
På den nivån blir hela diskussionen lite som olja och vatten. Religioner är i praktiken inte falsifierbara – och de religioner som var falsifierbara har tenderat att försvinna. Lustigt nog är även det en form av evolution. Darwin hade nog dragit på munnen.