2026-01-28, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Räknas högre studier som en merit? Eller arbetslivserfarenhet? Eller vad?

Högre studier kan räknas som merit, om det verkligen är högre studier. Men ofta är det ju inte det. Dagens universitet är ofta förvaringsplatser, med extremt låga krav. Så blir det när det finns en politisk vilja att "alla skall utbilda sig". En vanlig universitetsexamen idag, från ett låtsasuniversitet i nån mindre stad, motsvarar nog inte ens en studentexamen från 60-talet.

Anledningen till att de blir så få kvinnor är att normalkurvorna för män är betydligt plattare. Vill man ha de bästa så är dessa nästan alltid män. Och vill man ha de sämsta så är nästan alla dessa också män.

Kvinnorna finns "i mitten". Tycker man att folk "i mitten" inte har i riksdagen att göra, så blir det därför väldigt få kvinnor.

Men idag är ju riksdagen också en sandlåda, med väldigt många okunniga, ointelligenta och lata ledamöter.
Citera
2026-01-28, 11:52
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn

Haha, att jag inte bryr mig om historien var ändå dagens skämt. Jag vet vad det är för typer som gör reelar med argument baserade på något de påstår hände för 2400 år sen, och de är inte värda min tid. Att någon knäppgök påstår något på nätet gör det inte till ett faktum, och det är lite grunden för min position i den här diskussionen med.

Du dömer alltså ut reelen utan att ens ha sett den? Den är 100% seriös av en man som gör korta opartiska genomgångar av filosofiska tankar. I detta fall hur Athen resonerade när en svagare stat (ö) hänvisade till moraliska principer. Den säger mycket om människans sätt att tänka. Se den Katzyn och om du anser att jag har lurat dig att se något oseriöst, då kommer jag förbehållslöst att be dig om ursäkt för att du offrat 1 minut av dit liv.

Citat:
Jo, det är du som konstant pratar om att jag och min familj kommer att utsättas för våld som någon sorts hot för att jag ska tycka att jag behöver arrangera mitt liv till att hålla män nöjda.

Var någonstans har jag skrivit det?

Citat:
Ett annat skojigt skämt att påstå att män på något sätt slagits för frihet och demokrati för kvinnors skull. De har de ju givetvis inte gjort, de har slagits för sin egen skull för sina egna privilegier och friheter. Kvinnorna har själva fått kämpa sig till rättigheter, även om många män kan se hur både samhället och deras egna liv blir bättre av att kvinnor har sådana.

Så du påstår att män enbart har kämpat för sin egen skull? Sin egen vinning? Inte för sin kärlek till sina fruar, sina döttrars välbefinnande? För att man tror på jämlikhet mellan könen och för att det är moraliskt rätt? Det du skriver är rakt av en förolämpning för alla män som har offrat sina liv för att vi idag ska leva i någon form av frihet. För de som idag riskerar sina liv i detta nu, för vår frihet. Du bevisar tydligt varför alltfler män ifrågasätter varför män ska riskera sina liv för kvinnor som grupp. Detta var skit skrivet av dig Katzyn.

Citat:
Så vitt jag uppfattar ditt argument ska kvinnor underkasta sig och låta sig utnyttjas och förnedras av vita män så som de önskar för att du hävdar att annars kommer bruna män och tvingar oss med våld till samma sak?

Du har mörka glasögon på dig Katzyn. Du vill se att jag är en misogyn skitstövel bara för att jag påpekar det uppenbara, att kvinnor idag lever fritt pga av att det finns män som är beredd att försvara den friheten. Jag förstår dock att du inte vill inse det. Den insikten går emot alla uppblåsta kvinnors egon om hur duktiga och självständiga de är. Jag har dock tydligt skrivit i tråden att jag är en av de som är beredd att försvara kvinnor men du vill inte läsa och förstå det?

Citat:
Ett jämförbart exempel:

En man som är större, starkare och rikare än dig kräver att du går med på att leva som hans slav, suga hans kuk, laga hans mat, städa hans hus, och allmänt spendera ditt liv med att serva honom medan han beter sig illa mot dig. Han säger att dels kan han tvinga dig med våld och dels borde du gå med på det för att annars kommer en ännu större och starkare typ, som riskerar att ha brun hudfärg, att komma och tvinga dig istället.

Ser du i det här scenariot att ditt självklara svar är att genast ställa dig på knä och öppna munnen?

Förstår inte ditt exempel alls. Vad har det med vad jag skriver att göra? Jag påstår inte att kvinnor ska buga för män bara för att kvinnors frihet beror på just män. De flesta män, även om du med din mörka och hatiska syn på män, vägrar inse och förstå det pga att du har gjort egna dumma val i livet som du skyller på män, är faktiskt bra goda människor. Män generellt vill kvinnor väl, vill ha en partner (slå upp ordet om du inte förstår betydelsen av det). Vi vill inte ha en slav vid vår sida.

[/quote]

// CC
Citera
2026-01-28, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
10%

Mer skulle det inte bli om riksdagen var meritokratisk.

Det här handlar om relationer och man förbättrar inte sina relationer med kvinnor genom att tycka de är sämre. Istället hitta positiva saker ,som man kan vara överens om.

Vänsterledaren tycker t.ex att vi ska höja skatten för miljardärer vilket man kan ge henne rätt i ,även fast man är borgerlig. Gillande bygger mycket på att man är överens om vissa saker och kvinnor kommer aldrig vara överens om att de är sämre.

Alltså män måste ge kvinnor rätt ,speciellt i en relation annars bryter de ner kärleken.
Citera
2026-01-28, 11:56
Medlem
Citat:
Högre studier kan räknas som merit, om det verkligen är högre studier. Men ofta är det ju inte det. Dagens universitet är ofta förvaringsplatser, med extremt låga krav. Så blir det när det finns en politisk vilja att "alla skall utbilda sig". En vanlig universitetsexamen idag, från ett låtsasuniversitet i nån mindre stad, motsvarar nog inte ens en studentexamen från 60-talet.

Anledningen till att de blir så få kvinnor är att normalkurvorna för män är betydligt plattare. Vill man ha de bästa så är dessa nästan alltid män. Och vill man ha de sämsta så är nästan alla dessa också män.

Kvinnorna finns "i mitten". Tycker man att folk "i mitten" inte har i riksdagen att göra, så blir det därför väldigt få kvinnor.

Men idag är ju riksdagen också en sandlåda, med väldigt många okunniga, ointelligenta och lata ledamöter.
Frågar igen. Vad räknar du som meriter i en meritokrati? Du behöver inte räkna upp vad du inte anser är meriter.
Citera
2026-01-28, 11:58
Medlem
Citat:
10%

Mer skulle det inte bli om riksdagen var meritokratisk.
För att återgå till trådstart är det ju inte så märkligt att kvinnor inte vill ingå i relation med män som inte ens vill låtsas att man är jämbördig dem.
Citera
2026-01-28, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prepper
Det här handlar om relationer och man förbättrar inte sina relationer med kvinnor genom att tycka de är sämre. Istället hitta positiva saker ,som man kan vara överens om.

Jag tycker inte kvinnor är sämre. Jag konstaterar bara att de (på gruppnivå) är annorlunda än män och att män och kvinnor, när de arbetar tillsammans, kompletterar varandra.

Citat:
Vänsterledaren tycker t.ex att vi ska höja skatten för miljardärer vilket man kan ge henne rätt i ,även fast man är borgerlig. Gillande bygger mycket på att man är överens om vissa saker och kvinnor kommer aldrig vara överens om att de är sämre.

Tror man att det är en lösning att höja skatten för miljardärer så är man en idiot. En miljardär kommer bara flytta sina pengar annorstädes. Det finns dock andra lösningar.

Kvinnor och män har utmejslade könsroller som är gentiskt betingade. På gruppnivå är därför män bättre på att vara män och kvinnor är bättre på att vara kvinnor. Bara korkade kvinnor anser att kvinnor är bättre än män på att vara män.

Citat:
Alltså män måste ge kvinnor rätt ,speciellt i en relation annars bryter de ner kärleken.

Så för att behålla husfriden så måste en man låtsas att när kvinnor utför sysslor som typiskt varit männens jobb de senaste tre miljoner åren, så går det precis lika bra?

Då skulle mitt råd vara att byta ut kvinnan i den relationen mot en annan, mindre korkad och mindre ideologiskt besatt kvinna.
Citera
2026-01-28, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Ja, det är det jag menar. Skulle män som grupp besluta att ta bort alla rättigheter som kvinnor idag har då hade kvinnor inte kunnat göra något åt det. Skälet till att kvinnor idag har det som de har det är för att det finns män som med sina liv är beredda att försvara kvinnors rättigheter. Jag förstår att det låter hårt och många vill inte inse det men det är så det är.

Detta kommer också inom en inte alltför lång tid framåt att ställas på sin spets när Islam får större inflytande i Sverige. Kvinnor röstar för den typen av invandring, män röstar emot då vi vet att det är vi som med våra liv kommer att få försvara våra fruar, döttrar och väninnor rättigheter.

// CC

Det var inte män som slogs för kvinnornas rättigheter. Kvinnorna själva fick kämpa hård och fick ta en massa skit när dom började kräva sina mänskliga rättigheter. Utan att själva börja kräva på rättvisa skulle kvinnorna fortfarande leva som mannens ägodel. De fick be om hjälp av välvilliga män för de hade ju själva inga rättigheter att kunna påverka något. Jag tror inte att kvinnor som fått smaka på mänskliga rättigheter kommer att acceptera att bli icke människor igen. Folk från Afrika kommer inte heller att bli slavar igen.
Citera
2026-01-28, 12:13
Medlem
Citat:
Frågar igen. Vad räknar du som meriter i en meritokrati? Du behöver inte räkna upp vad du inte anser är meriter.

En riktig utbildning.
Riktig relevant arbetserfarenhet.
Flit och energi.
Intelligens och förmåga att resonera.
Karisma.
Ledaregenskaper.
Arbetsförmåga.

I en sådan lista kommer de flesta falla kort, både män och kvinnor. De som utmärker sig är en liten andel extremt hårt arbetande och motiverade män, som befinner sig normalfördelningens högra svans.

...Tänk om folk kunde fatta hur normalfördelningar fungerar. Då kunde vi kanske komma någonstans. Men mycket av feminismen villkoras av att INTE fatta detta, ty fattar man det, så faller mycket av tankebagaget platt till marken.
Citera
2026-01-28, 12:15
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
En riktig utbildning.
Riktig relevant arbetserfarenhet.
Flit och energi.
Intelligens och förmåga att resonera.
Karisma.
Ledaregenskaper.
Arbetsförmåga.

I en sådan lista kommer de flesta falla kort, både män och kvinnor. De som utmärker sig är en liten andel extremt hårt arbetande och motiverade män, som befinner sig normalfördelningens högra svans.

...Tänk om folk kunde fatta hur normalfördelningar fungerar. Då kunde vi kanske komma någonstans. Men mycket av feminismen villkoras av att INTE fatta detta, ty fattar man det, så faller mycket av tankebagaget platt till marken.

Haha, nu hittade du på en massa "meriter" för att alltid kunna påstå att en man är mer meriterad trots att han på alla sätt någon faktiskt kan mäta är mindre meriterad.
Citera
2026-01-28, 12:15
Medlem
Citat:
För att återgå till trådstart är det ju inte så märkligt att kvinnor inte vill ingå i relation med män som inte ens vill låtsas att man är jämbördig dem.

Varför skulle män ens anse att deras kvinnor inte är jämbördiga?
Jag anser maturligtvis att min fru är jämbördig.

Och jag anser också att vi är olika och att vi kompletterar varandra.
Citera
2026-01-28, 12:17
Medlem
Citat:
Varför skulle män ens anse att deras kvinnor inte är jämbördiga?
Jag anser maturligtvis att min fru är jämbördig.

Och jag anser också att vi är olika och att vi kompletterar varandra.
Man är inte jämbördig om den ena parten anser att den andra inte är kapabel till att vara i beslutsfattande positioner baserat på vad man har mellan benen.
Citera
2026-01-28, 12:17
Medlem
Citat:
Inte kvinnors fel att män inte kan plugga.

Vilken andel kvinnor skulle vara ok enligt dig i riksdagen?

Tänk att inte längre än ca 100 år sedan tyckte man att kvinnors hjärna klarade inte av högre studier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in