2026-01-28, 09:55
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det kommer hur som helst påverka alla då de olika tillfällen som de flesta elleverantörer kommer bestraffa folk för kommer ändå inträffa för alla oavsett hur du vrider och vänder på det och hur sparsam du än är. Dina 3-5 tillfällen kommer ändå inträffa där du belastar nätet mest och där du får betala mycket mer

Som jag har förstått det så så påverkas inte effekttariffen av vilken tid du använder elen utan din max effekt.
Eltariffen däremot beror på när du använder elen.

Så med effekttariffen så får du en lägre kostnad om du bara använder en hög maxeffekt någon månad, jmf med som tidigare där du betalade för säkringsstorleken.
Citera
2026-01-28, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det ska vara kostnadsneutralt, men hur de ska lösa det är oklart, men nätägarna får inte gå vinst på effektavgifterna.

Vet att vissa har sänkt överföringsavgifterna, andra tagit bort den fasta avgiften som är baserad på vilken storlek på huvudsäkring man har

I dagsläget har jag inga effektavgifter, men jag jämförde med ett ställe som hade effektavgifter.
Jag kom då fram till att det ställe som hade effektavgifter hade billigare el än jag som inte hade effektavgifter.
De hade sänkt övriga kostnader.
Citera
2026-01-28, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Planera mer, eller så är det så att man utsätts för mer krångel. Men om alla kör varmvattenberedaren på natten då kan ju det bli en effekttopp som i sin tur ska kosta mer. Man kan ju också tipsa om att man kan köra spisen på tvåan i stället för sexan för att hålla ned effektuttaget.

När jag går upp på morgonen så
duschar jag 2.2kW Min är på 2,2 lW och det är de flesta men vissa är på 6kW
Kaffebryggare 1,7kW
koka gröt 1,5 kW
koka äggg ca 1,5 kW
öka värme 2 kW (värmepump)
lampor
mm
Nu går inte allt under hela timman
Det blir ganska många kWh på en timma och kan man då förskjuta effekten till natten är det bra, nu beror det ju lite på hur stor vvb och hur det är kopplat.
Allting blir besvärligare med denna planering, det lättaste är att skita i det och det gör nog de flesta.
Det kan nog finnas mycket man jan göra för att hålla effekten på en jämn nivå timvis samt att förflytta den till natten t ex diskmaskin, tvättmaskin, vedelda på morgonen om det ä riktigt kallt.

Om det är kallt så vet man att huset kommer att dra många kW, då är sannolikt kvartspriset ganska högt också, då kan man elda med den morgonen.
Då slipper man den dyra effektavgiften samt den dyra kvartspriset.
Citera
2026-01-28, 10:47
Medlem
DonaldBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det är de 3 högsta (vissa har två och nått bolag en) oavsett när de infaller.

Har du 3 st på tex 8 kWh de 3 första dagarna, kvittar det om du sen har stängt av strömmen eller har 7,9 kWh varenda timme resten av månaden. Effektavgiften räknas på 8 kWh

Eftersom de allra flesta lär ha spis och varmvattenbredare som sina största effektbovar så får vi anta att syftet är att få folk att sluta duscha och laga mat.

Det fina är att dessa toppar främst lär komma på helgen för hushåll, då belastningen på nätet generellt är låg.
Senast redigerad av DonaldBiden 2026-01-28 kl. 10:51.
Citera
2026-01-28, 10:57
Medlem
ReijoHervonens avatar
Jag tycker effektavgiften är bra då den drabbar elbilsägare främst. Dessa muppar har utnyttjat vägarna gratis allt för länge medan vi som kör riktiga bilar tvingats betala för underhållet.
Citera
2026-01-28, 11:16
Medlem
Arnstads avatar
Det är vad jag förstår två saker man ska ta hänsyn till med effektavgiften.

1. Att ta ut effekt när systemet är som minst belastat.

2. Att undvika höga effektuttag till förmån för lägre uttag under längre tid.

För att förbereda sig så behöver man veta när man bör ta ut energin och dessutom hur man bäst fördelar uttaget över dygnet. Jag använde en länk i tråden för att få kläm på hur bolagen sätter pris på detta men det var inte helt enkelt att förstå samtidigt som det verkar finnas olika beräkningsgrunder hos olika bolag.

Det man behöver veta är när man ska ta ut energin man behöver, samt att man har grejor som hellre har låga uttag över längre tid än tvärt om. Bättre med en varmvattenberedare på 500 W som går hela dygnet än en på 12 kW som går en timme.
Citera
2026-01-28, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Du kommer oavsett hur du gör oavsett om du har elbil få betala mer för din el. Du kan bo i ett hus med 14 grader inomhus och du har en batterilampa igång och du kommer ändå nå någon topp flera gånger i månaden där du kommer straffas.

Nej. Om du laddar bilen på exempelvis 2-3 kW så blir det ingen större topp än när du lagar mat med ugn spis och köksfläkten på.

En svensk bil går i snitt ca 1500 mil om året. Det innebär ca 4 mil om dagen i snitt. Bilen drar ca 2 kWh per mil. Laddar du på 2kw från att du kommer hem 17:00 tills du åker till jobbet igen dagen efter så hinner du alltså ladda ca 28 kWh och kommer således ca 14 mil dagen efter. Långt över snittdistansen.

Det finns för de allra flesta inget behov alls av att kunna ladda med 22 kWh hemma. Och vill man det, ja då går det på bekostnad av att du belastar elnätet helt i onödan för du ville ladda bilen fullt på 20 minuter istället för lugnt och sanwat över natten när bilen ändå står parkerad.
Senast redigerad av kalleboool 2026-01-28 kl. 11:26.
Citera
2026-01-28, 11:28
Medlem
Staten kommer ta ut lika mycket skatt på elbilar som vanliga, vem tror nått annat, en jätteintäkt för staten ju.
Citera
2026-01-28, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Eftersom de allra flesta lär ha spis och varmvattenbredare som sina största effektbovar så får vi anta att syftet är att få folk att sluta duscha och laga mat.

Det fina är att dessa toppar främst lär komma på helgen för hushåll, då belastningen på nätet generellt är låg.

Nej syftet är inte att du ska sluta duscha eller laga mat. Syftet är att du med normal elförbrukning ska få en rimlig kostnad och de som överbelastar nätet för att ladda en elbil på mycket högre effekt än nödvändigt får betala. Du som inte har några effekttoppar hade ju knappast gynnats om de som använder 30kw för att ladda bilen kommit undan gratis.
Citera
2026-01-28, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
När jag går upp på morgonen så
duschar jag 2.2kW Min är på 2,2 lW och det är de flesta men vissa är på 6kW
Kaffebryggare 1,7kW
koka gröt 1,5 kW
koka äggg ca 1,5 kW
öka värme 2 kW (värmepump)
lampor
mm
Nu går inte allt under hela timman
Det blir ganska många kWh på en timma och kan man då förskjuta effekten till natten är det bra, nu beror det ju lite på hur stor vvb och hur det är kopplat.

Det blir ju inte alls många kWh på den timmen dock eftersom majoriteten av maskinerna du dundrar igång är på max 10 minuter. Med det sagt kan det fortfarande vara din topp. Men det blir ingen särskilt hög topp.

Min tvättmaskin peakar över 1.5 kW men en hel tvättcykel som kör 2.5 timmar förbrukar mindre än 1 kWh.
Senast redigerad av kalleboool 2026-01-28 kl. 11:37.
Citera
2026-01-28, 11:53
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Staten kommer ta ut lika mycket skatt på elbilar som vanliga, vem tror nått annat, en jätteintäkt för staten ju.

Ja skatteborfallet från bensin- och dieselförsäljningen måste ju kompenseras på något vis. Frågan är dock hur. Kanske helt enkelt en vägskatt som tar tillbaka det man förut fick in vid bränslepumpen.
Citera
2026-01-28, 12:15
Medlem
Det handlar väl mest om att skatta folk ännu mer men också samtidigt försöka få både elproducenter och konsumenter att vilja ha nya löningar, och då kanske man kommer på nya sätt att balansera nätet.

En lösning som redan finns är att ladda och värma under natten. Om 10-15 år kanske man har börjat ställa ut lite batterier i kontainers i områden där topparna är lite för många
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in