Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
84,35%
582 röster
Nej
15,65%
108 röster
2026-01-27, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Det är möjligt men kommunen muddrar för miljarder.

Tror sjöfartsverket antingen backade ur eller möjligen äger farleden och är formell beställare.

Men det här handlar om miljarder som luleås politiker och tjänstemän spelar bort för att tillgodose Stegra och andra fantasiprojekt som inte blir av.

Medborgarna är inte ens vid medvetande. Helt efterblivna. Egentligen rätt åt idioterna. Men det är synd om unga, gamla och förståndshandikappade.

Tror det var fem miljarder man satsade? Tidningarna mörkade det beslutades i höstas. Till och med sossekräken förstår att de måste sälja hamnen efter detta.

Svammel från din sida.

Kommunen gör ingenting i havet. Det satsas väl en del på land med infrastruktur mm
Citera
2026-01-27, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flush1001
Svammel från din sida.

Kommunen gör ingenting i havet. Det satsas väl en del på land med infrastruktur mm

Anar jag ett mongo från Luleå som inte ens begriper vad som sker med hans egen framtid?

https://www.affarsvarlden.se/intervju/lulea-hamns-vd-da-ar-det-skattebetalarna-som-star-for-notan
Citera
2026-01-27, 19:47
Medlem
Jeff.Lebowskis avatar
enligt obekräftade uppgifter så har Stegra försökt köpa byggmaterial från en liten byggvaruhandlare utanför Luleå för ca. 250 000:-
-ska man bygga för miljarder så verkar ju inte detta OM DET STÄMMER särskilt förtroendeingivande.
Citera
2026-01-27, 20:16
Medlem
OlofPlanets avatar
Nu har det slagit om totalt hos kommunens företrädare. I samarbete med Företagarna har de gett ut en annonsbilaga som bifogas den lokala gratistidningen. Syftet med annonsbilagan är att få privata småhusägare i Bodens kommun att börja bygga attefallsbostäder och komplementhus på sina tomter. Kommunchefen förklarar i inledningen att Boden nu går mot 5000 fler invånare år 2030 genom gröna satsningar på Stegra och Försvarsmakten (hur grön är den förutom kläderna?). Ett citat från kommunchefen, "Det nya fossilfria stålverket - driver på en tillväxt som kräver att vår befolkning ökar rekordsnabbt.".

I bilagan har de sedan presenterat erbjudanden från lokala byggbolag och banker till småhusägare med kalkyler hur mycket det ska kosta att bygga ett sådant hus och hur man ska skatta sina intäkter från uthyrning. Kommunen lovar hjälpa till med snabba beslutsprocesser.

Det är fullständigt vansinne. Vem vill bygga ett mindre hus på sin tomt för att få inkräktare som ska hyra? Det finns ju ingen garanti att det verkligen blir någon som hyr eller att de stannar kvar. Det finns ju betydligt trevligare saker att ägna sig åt än att vara hyresvärd.

Hur i helvete tänker de?
Citera
2026-01-27, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Anar jag ett mongo från Luleå som inte ens begriper vad som sker med hans egen framtid?

https://www.affarsvarlden.se/intervju/lulea-hamns-vd-da-ar-det-skattebetalarna-som-star-for-notan

Inget i denna artikel beskriver vad kommunen har satsat. Vilket är 0 i muddring.
Citera
2026-01-27, 20:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OlofPlanet
Nu har det slagit om totalt hos kommunens företrädare. I samarbete med Företagarna har de gett ut en annonsbilaga som bifogas den lokala gratistidningen. Syftet med annonsbilagan är att få privata småhusägare i Bodens kommun att börja bygga attefallsbostäder och komplementhus på sina tomter. Kommunchefen förklarar i inledningen att Boden nu går mot 5000 fler invånare år 2030 genom gröna satsningar på Stegra och Försvarsmakten (hur grön är den förutom kläderna?). Ett citat från kommunchefen, "Det nya fossilfria stålverket - driver på en tillväxt som kräver att vår befolkning ökar rekordsnabbt.".

I bilagan har de sedan presenterat erbjudanden från lokala byggbolag och banker till småhusägare med kalkyler hur mycket det ska kosta att bygga ett sådant hus och hur man ska skatta sina intäkter från uthyrning. Kommunen lovar hjälpa till med snabba beslutsprocesser.

Det är fullständigt vansinne. Vem vill bygga ett mindre hus på sin tomt för att få inkräktare som ska hyra? Det finns ju ingen garanti att det verkligen blir någon som hyr eller att de stannar kvar. Det finns ju betydligt trevligare saker att ägna sig åt än att vara hyresvärd.

Hur i helvete tänker de?
Mindre lyckat om Stegra konkar och Bodenborna står med både en kommunal skuld och outhyrbara Attefallare på sina tomter. Knappast något försäljningsargument när de måste sälja sitt hus för arbete på annan ort. Vilka skamlösa as som propagerar för något sådant.
Citera
2026-01-27, 20:30
Medlem
OlofPlanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Mindre lyckat om Stegra konkar och Bodenborna står med både en kommunal skuld och outhyrbara Attefallare på sina tomter. Knappast något försäljningsargument när de måste sälja sitt hus för arbete på annan ort. Vilka skamlösa as som propagerar för något sådant.

Ja alltså det är både komik och dårskap på samma gång. Kalkylerna som byggbolagen ger är alltså 50 kvm för 1,5 miljoner byggklart, men då ska det ju sedan tillkomma anslutningar för VA och förmodligen fjärrvärme. Det är ju säkert 100-200 tkr ytterligare. Det här kan vara det absolut mest idiotiska initiativ som jag någonsin sett. De vettlösa satsningarna på Stegra har fått mig att tro att de är mentalt efterblivna, men nu får jag bekräftelse på att de är det.
Citera
2026-01-27, 21:38
Medlem
Citat:

Hur i helvete tänker de?

De tänker ungefär så: Ingen fastighetsentreprenör vågar bygga hyreshus med tanke på Stegra's situation etc. så vi vänder oss till villa o småhusägare som får ta smällen istället när det konkar...
Lite google så hittade jag länken och på den sidan "Företagarna"
Rulla ner lite på sidan så finns en nedladdningslänk..

En bit ner på den sidan finns en nedladdningslänk:
"I vårt magasin får du all information du behöver för att komma igång – samlat på ett ställe. Klicka här för att ladda ner magasinet."

Länk till företagarnas tidning:
https://www.foretagarna.se/foreningar/boden/bygg-for-framtiden/
Senast redigerad av ToZon 2026-01-27 kl. 21:41.
Citera
2026-01-27, 22:07
Medlem
Citat:
Jag har pratat med dem, men det är som att prata med frikyrkopastorer. de är så uppfyllda med sin egen övertro att det inte går att föra samtal. Det är ju också något som smittat boende här. Vi är väl 20 procent som sagt ifrån och visat på riskerna, men 50 procent tror på det och 30 procent hoppas. De förstår sig inte på ekonomiska samband och tror att detta är Bodens räddning. Tidigare KSO var en idiot, men den som är nu är ännu värre.

Och jag ger mig fan på att trots det kommer 35-40% av bodenborna att rösta på samma parti, sossarna, i nästa val...
Citera
2026-01-28, 04:00
Medlem
Citat:

Hur har du tänkt förbjuda folk att vara egenföretagare i form av ex. hyresvärd?

Bör det inrättas en speciell polisstyrka som inhämtar godkännande från OlofPlanet innan vanligt hederligt folk får bli egenföretagare?

Jag har för mig att detta preindustriella stadium lämnades redan i mitten av 1800-talet.I E-tuna redan för 250 år sedan.

Fri företagsamhet är bra för Sverige.
Senast redigerad av Konrad 2026-01-28 kl. 04:03.
Citera
2026-01-28, 08:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Hur har du tänkt förbjuda folk att vara egenföretagare i form av ex. hyresvärd?

Bör det inrättas en speciell polisstyrka som inhämtar godkännande från OlofPlanet innan vanligt hederligt folk får bli egenföretagare?

Jag har för mig att detta preindustriella stadium lämnades redan i mitten av 1800-talet.I E-tuna redan för 250 år sedan.

Fri företagsamhet är bra för Sverige.

Suck, har du inget bättre för dig än att smutsa ner tråden? Vart ser du att han har försökt "förbjuda" något?

Fick du många smällar på fontanellen som barn?
Citera
2026-01-28, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flush1001
Inget i denna artikel beskriver vad kommunen har satsat. Vilket är 0 i muddring.

Du ska nog slå upp ordet "gemensam".

Eller tror du man upphandlar muddring och hamnarbeten gemensamt?

Jissess...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/storsta-muddringsprojektet-i-sverige-avbryts-notan-for-dyr
Senast redigerad av Berg-Erik 2026-01-28 kl. 08:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in