2026-01-27, 23:21
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Eh?
Studierna kritiserades. No shit!
Då drar du slutsatsen att kritiken var relevant.

I vad håller du med kritiker? Citera gärna bristen ur studien du kritiserar.
Du ser bristerna om du läser vad som står. Jag frågade efter bevis, inte åsikter. Bevis går inte kritisera.
Citera
2026-01-27, 23:22
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du skriver mycket om bevis, kan du ge exempel vad du menar med bevis?
Vi kan nöja oss med vetenskaplig evidens.
Citera
2026-01-27, 23:26
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Nej, det är ingen motsägelse. Att säga att profeter inte utgör bevis är inte att ”veta massor”, det är att hålla isär vittnesmål och evidens. Textkritik kan vara intressant historiskt, men den kan inte etablera övernaturliga påståenden.

Vi i tråden väntar fortfarande på faktiska belägg för de extraordinära påståenden som görs här. Länkar till tolkningar eller troskällor räcker inte. Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis.

När sådana finns är jag den första att ompröva min ståndpunkt. Tills dess är det fortfarande en trosfråga.
Nej, profetiska bevis handlar inte om vittnesmål.

Har aldrig påstått att textkritik kan etablera övernaturliga påståenden. Var hämtar du egentligen dina skumma idéer ifrån?

"Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis", jaha ok... Ja, man kan definitivt säga att bevisen är extraordinära. Är du beredd på några års djupdykning i flertalet dicipliner, så skriv i pm! Inget jag tar på ett sådant här forum.
Citera
2026-01-27, 23:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Du ser bristerna om du läser vad som står. Jag frågade efter bevis, inte åsikter. Bevis går inte kritisera.
Studier kritiseras. Det ingår. Bevisat anses något vara när det står pall vid granskning. Eftersom att minst 2 av de berörda studierna just står pall, så får jag be dig att precisera vilken kritik du själv håller med om. Vill vi istället prata med chatgpt kan vi ju göra det på egen hand.
Senast redigerad av LadySweden 2026-01-27 kl. 23:37.
Citera
2026-01-27, 23:29
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
När vi skriver så ser det ut som Jesus vs djävulen p.g.a. våra profilbilder det är så roligt

Men tillbaka till relevans, alla bevis går att kritisera, och om du går igenom de bevisen jag skickade på ett mindre ytligt och cyniskt plan kommer du inse att det är väldigt giltiga bevis.

Tyvärr orkar jag inte skriva uppsatser till dig för att visa det, om du inte orkar ta dig energin så kommer inte jag göra det heller.
Citera
2026-01-27, 23:37
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej, det är ingen motsägelse. Att säga att profeter inte utgör bevis är inte att ”veta massor”, det är att hålla isär vittnesmål och evidens. Textkritik kan vara intressant historiskt, men den kan inte etablera övernaturliga påståenden.

Vi i tråden väntar fortfarande på faktiska belägg för de extraordinära påståenden som görs här. Länkar till tolkningar eller troskällor räcker inte. Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis.

När sådana finns är jag den första att ompröva min ståndpunkt. Tills dess är det fortfarande en trosfråga.
I en annan tråd gjorde jag ett experiment, där jag låtsades inte tro att finland existerade.
Ingen (av ateisterna) kunde bevisa det för mig, och jag hade klipska svar på vad de än försökte med.

Att vara skeptisk oavsett vad är inte ett tecken på visdom, snarare motsatsen.
Jag har gett dig bevis, och det bästa du kunde svara var "nähä".

Vad skulle behövas för att övertyga dig?
Citera
2026-01-28, 02:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ja, man ärver ofta sin religion. Men utbildning och kritiskt tänkande verkar fungera som någon form av avvänjningsprogram.
Var dina föräldrar ateister?
Citera
2026-01-28, 02:39
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vi kan nöja oss med vetenskaplig evidens.
Vetenskaplig evidens? Mina åsikter grundas inte på vetenskaplig forskning och evidens har en annan betydelse inom historiska analyser, textstudier eller intervjuer som bygger på tolkning och förståelse.

https://forskning.se/fatta-forskning/evidens-och-vetenskapliga-bevis/

Inte ens inom naturvetenskap godtas alltid evidens. Klimatforskare har byggt ett robust bevis för mänskligt orsakade klimatförändringar genom:
- Isborrkärnor som visar historiska CO2-nivåer
- Satelitdata om global temperaturökning
- Geologiska arkiv över klimathistorik
- Simultana observationer från många oberoende forskningsfält

Men hur bra det har gått för dem att övertyga kan alla se.
Citera
2026-01-28, 04:22
Medlem
Citat:
Vetenskaplig evidens? Mina åsikter grundas inte på vetenskaplig forskning och evidens har en annan betydelse inom historiska analyser, textstudier eller intervjuer som bygger på tolkning och förståelse.

https://forskning.se/fatta-forskning/evidens-och-vetenskapliga-bevis/

Inte ens inom naturvetenskap godtas alltid evidens. Klimatforskare har byggt ett robust bevis för mänskligt orsakade klimatförändringar genom:
- Isborrkärnor som visar historiska CO2-nivåer
- Satelitdata om global temperaturökning
- Geologiska arkiv över klimathistorik
- Simultana observationer från många oberoende forskningsfält

Men hur bra det har gått för dem att övertyga kan alla se.
Klimatförändring är del av Guds skapelse, en stillastående värld är en död värld, ”vetenskapen” kommer med de mest galna planerna att gå emot Guds skapelse , som att bygga enorma skärmar uppe i närrymden för att blockera vårt livsgivande ljus och värme att nå oss
Citera
2026-01-28, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det gör jag inte baserat enbart på detta, att kristendom är sant är en analys som har i åtanke fler faktorer än det.
Multipla undermåliga ”bevis” och argument, bildar inte tillsammans ett bra bevis/argument.
Din bevisstandard är skrattretande dålig och skulle kunna användas till att ”bevisa” precis vilka tokiga påståenden som helst.
”Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis”, är det något du hört talas om?

Citat:
"Multiple lines of evidence point to the conclusion that near-death experiences are medically inexplicable and cannot be explained by known physical brain function."

“these experiences are neither dreams, nor sleep, nor the disorders caused”; “This phenomenon is medically inexplicable.”
Förklaring saknas=kristendomen är sann?

Hur tänker du kring alla andra saker som tidigare varit medicinskt oförklarliga? Ta epilepsi t.ex. Var det befogat att hävda att epilepsi var ett bevis för demonisk aktivitet och kristendom, på den tiden då man inte hade en förklaring?

Det är tyvärr god of the gaps som du argumenterar för.
Citera
2026-01-28, 08:06
Medlem
Citat:
Vi lever i bevisåldern men det är stolligt att prata om bevis för att själen inte är något kroppsligt.
Så vi ska bara acceptera existensen av själar, utan några bevis?
Citera
2026-01-28, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
NDEs är ett starkt bevis för kristendom eftersom kristendomen påstår att vi har en själ. NDEs kan också tekniskt sett fungera som bevis för vissa andra religioner också, beroende på tolkning men det betyder inte att det inte kan vara ett bevis för kristendom.

Och sen du verkar ju inte bry dig om att vi bevisat att vi har en själ, du blir inte glad eller nyfiken utan istället blir du bara arg och anklagande. Varför tror du andra skulle bry sig då? Folk bryr sig bara om sånt som påverkar dom själva just här och nu.
Men NDE bevisar inte att det finns en själ. Det är bara du som stoppar in dina personliga föreställningar om magi i kunskapsluckor.

Du medger själv att detta kan ”bevisa” även andra religioner, men du vill ändå fortsätta att hävda att det är ett starkt bevis för kristendom?
Om något kan tolkas som bevis för logiskt inkompatibla slutsatser (det kan t.ex inte vara så att både kristendom, islam och hibduism är sanna samtidigt), så är det ju per definition inte ett bra bevis.
Senast redigerad av Tickelitu 2026-01-28 kl. 08:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in