2025-11-24, 06:58
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
En ren fulcitering i syfte att förvanska originaltextens innebör renderar en varning för 0.03 i min bok.
Fast du håller ju en viss klass.

Problemet är väl att det kommit in en gäng rödingar bland moderatorerna.

Då blir regelboken såhär:
1) Är fulciteringen till de rödas fördel, skippa
2) Är fulciteringen till de rödas nackdel, varna.

Lite som med SVT och Trump. Ändamålet helgar medlen.
Citera
2025-11-24, 08:45
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
I det exempel som TS anför är det litet svårt att förstå varför Zerg klippte bort tre ord från citatet. Resultatet blir ju en "haltande" mening; det som sticker i ögonen på läsaren är att det bara finns ett jämförelseled, som aldrig fullföljs eftersom orden "med Kristallnatten" är bortklippta. Det hade inte kostat Zerg någonting att ha dem med, och jag har ingen aning om varför han knipsade bort dem.

Nu kan jag bara tala för mig själv, men det får en annan lydelse.
”eller” gör en väsentlig skillnad.

”Att jämföra stormningen av Capitolium med”

Med vad?
Utelämnar man texten efter så är det ju inget exempel på ”knasig världsbild”

När det då kommer ”att Trump uppmanar till”
Så är det helt klart menat att kopplas till, eller?
Översättning:
Jag håller med dig, vad skulle syftet vara annat än ?
Citera
2025-11-24, 08:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nu kan jag bara tala för mig själv, men det får en annan lydelse.
”eller” gör en väsentlig skillnad.

”Att jämföra stormningen av Capitolium med”

Med vad?
Utelämnar man texten efter så är det ju inget exempel på ”knasig världsbild”

När det då kommer ”att Trump uppmanar till”
Så är det helt klart menat att kopplas till, eller?
Översättning:
Jag håller med dig, vad skulle syftet vara annat än ?

Det var det jag menade med att det andra ledet i jämförelsen saknas, och därför hänger det som Zerg citerar inte ihop - men går man tillbaka till originalcitatet blir det ju tydligt vad som avsågs. Japhy tycker det är skandal att jämföra 6 januari med fascistiska kuppförsök och liknande, medan Zergrush tycker att det är i sin ordning.

Möjligen klippte Z bort ordet Kristallnatten därför att den riktigt relevanta jämförelsen snarare är t ex Hitlers ölkällarkupp 1923 eller Mussolinis Marsch mot Rom - men de flresta som debatterar politik på Flashback är ju inte direkt statsvetare, så den här sortens glidningar och brist på precision (som Japhy alltså hade i sitt urprungliga inlägg om Trump vs Kristallnatten) ses väl som relativt normala här.
Citera
2025-11-24, 09:17
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Hej.
En användare plockar ett av mina inlägg, från en tråd och postar det som ett citat i en helt annan tråd. Dessutom redigerar hen helt och hållet mitt inlägg.

Trots RP för över 24h sedan har inget gjorts åt saken.

Tänkte därför uppmärksamma er på att detta förfarande är helt tillåtet och ni kan använda detta på vilket sätt ni än behagar. Bevis finner ni i länken:

(FB) Trump uppmanar till avrättning på ett halvdussin Demokratiska kongressledamöter

Själv anser jag att detta är förskräckligt i ett diskussionsforum.

Samme användare har satt detta i system.

Frågeställning: Bör flashbacks admin förtydliga att fulciteringar är tillåtet?
Var går gränsen för fulciteringar?
Det där är INTE fulcitering. Det är ju tydligt markerat vad som är knipsat (fast jag skulle nog skriva [...] istället för /.../).

Läs på!
Ett citat är en ordagrann återgivning av en källa. Använd citat sparsamt och bara om det är motiverat. Om du utesluter text inom ett citat markerar du detta med […].
Citat och att hänvisa i andra hand
https://www.hb.se/citat
Citera
2025-11-24, 11:17
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Slutsatsen blir att du tycker att stormningen av Capitolium är jämförbart med Kristallnatten.
Nej, det är inte slutsatsen. Slutsatsen är att det inte var en fulcitering.
Citera
2025-11-24, 11:36
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Nej, det är inte slutsatsen. Slutsatsen är att det inte var en fulcitering.

Javisst, det också.
Citera
2025-11-25, 15:10
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det där var ett citat av mig från en helt annan tråd och det hade varit helt OK i den här tråden om det hade varit on topic här, vilket det inte var.
Användaren Zergrush tog mitt citat från en helt annan tråd och förvanskade det, vilket tydligt framgår i TS.
Citera
2025-11-27, 08:40
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Jag tycker att vi borde påminna oss om att vi ännu skriver på ett anonymt internetforum. Visserligen är fulciteringar fullständigt onödiga, för nog vet motdebattören vad den har skrivit, men det är ingen heder som står på spel.

Vilken märklig uppfattning. Jag tycker absolut att min heder står på spel om jag börjar fulcitera någon.
Stör mig jättemycket på uppfattningen att Flashback bara är ett lekforum, och allt som skrivs här är på låtsas och inte betyder något.
Citera
2025-11-27, 09:29
Moderator
Carlboms avatar
Rubrik justerad.

Tidigare: Det är okej att ändra ett citat från andra debattörer!

/Moderator
Citera
2025-11-27, 09:31
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Vilken märklig uppfattning. Jag tycker absolut att min heder står på spel om jag börjar fulcitera någon.
Stör mig jättemycket på uppfattningen att Flashback bara är ett lekforum, och allt som skrivs här är på låtsas och inte betyder något.
Nu är det snarare fråga om huruvida din heder står på spel genom att själv bli fulciterad. Flashback torde varken vara ett lekforum eller ett forum för vetenskapliga artiklar. Det är ett forum där var och en fritt kan diskutera vad de än behagar. Varför man skulle vilja att Flashback skulle bli en i mängden av akademiska plattformar är för mig ett mysterium. Jag skulle gissa på att det huvudsakligen är människor som inte hade huvud nog att klara av en akademisk utbildning som vill ha en sådan lösning.

Så länge texten åtminstone löst diskuterar trådens ämne så ser inte jag något problem. Betydligt värre är det med icke-argumenterande texter som "eller hur" eller "+1".
Citera
2026-01-27, 20:49
Medlem
Mr.RedHats avatar
Jag har en följdfråga. Om man får en anklagelse om att ändra ett citat och påstås försöka förvanska diskussionen. Hur bemöter man detta utan att det faller under off-topic?
Citera
2026-01-28, 06:15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Jag har en följdfråga. Om man får en anklagelse om att ändra ett citat och påstås försöka förvanska diskussionen. Hur bemöter man detta utan att det faller under off-topic?

Det reddes ju ut i din tråd här:

(FB) Hur bemöter man en anklagelse om fulcitering utan att erhålla varning för 0,03?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in