2026-01-27, 16:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Man har testat OBE genom dolda visuella mål i sjukhusmiljö, bland annat i AWARE-studien. När det görs under kontrollerade former misslyckas det konsekvent. Upplevelsen är verklig för individen – men den uppstår i hjärnan.

Dessutom varierar NDE- och OBE-upplevelser tydligt med kultur och religion: kristna ser kristna symboler, hinduer möter hinduiska gestalter osv. Det talar starkt för att upplevelsen formas av förväntningar och tidigare trosföreställningar, inte av en objektiv verklighet utanför kroppen.
Källa?

Är detta vad jag tror kommer jag att kunna dementera studien omgående.
Citera
2026-01-27, 16:46
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Antar att du därmed är glad att du inte är uppvuxen i många av arabländerna. Där är denna lära förbjuden. Lär inte vara några roliga straff heller.

jag må vara väldigt tråkigt vetenskaplig. Men högst upp på dagordningen är självklart individens frihet. Det är också vad som gör civilisationen vacker.
Citera
2026-01-27, 16:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Precis, och tack och lov är vi fria att göra det.

Evolutionsteorin är såklart resultatet av att människor har tänkt utanför boxen i många steg – men varje steg har behövt stå pall för observationer, tester och ny data. Det är därför den står så enormt starkt i dag. Faktiskt en av våra bäst belagda teorier.

Att den skulle falsifieras är ungefär lika sannolikt som att någon på ett övertygande sätt bevisar Guds existens.
Guds existens är faktiskt bevisad genom ett gäng profeter, men just den diskussionen har jag undvikit i denna tråd eftersom att det blir en teologisk diskussion jag inte ids ge mig in i på ett hjärndött forum som detta.

Hur som helst vill jag ändå påtala att din jämförelse är åt helvete, eftersom att evolutionen är så kallat flashbackiskt oomkullrunkeligt faktum.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Personligen är jag generellt nyfiken på tillvaron och intresserad av en mängd dicipliner. Ganska snart i livet var jag betydligt mer allmänbildad än mina föräldrar. Samtidigt anar jag att vilka argument en människa lägger mest tyngd vid till del är nedärvt. Somliga följer gärna auktoriteter blint, andra är jobbiga jävlar som prompt vill förstå vad andra bygger sina antaganden på.
Jag anammar till 95% enbart logosargument. Resterande 5% går till patos, därför att jag inte har kapacitet att förstå allting.

Sådana här trådar är i sig en intressant studie i psykologi och hjärnors förmåga att utestänga logiska argument för att inte skapa kognitiv dissonans.

Jag säger samma sak till dig som jag sade till xenonen. Är glad om du hittat det som känns logiskt för dig. Det är nog inte alla som gör, utan många känner sig nog rätt vilsna.
Citera
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Källa?

Är detta vad jag tror kommer jag att kunna dementera studien omgående.

Som jag skrev: AWARE-studien (Parnia m.fl.), där OBE testades med dolda visuella mål i sjukhusmiljö – utan några träffar.

Utöver den finns omfattande litteratur om kulturella skillnader i NDE, bland annat av Bruce Greyson och andra som studerat NDE tvärkulturellt (t.ex. västvärlden, Indien, Japan). Innehållet speglar konsekvent individens religiösa och kulturella bakgrund.

I det här läget är det extraordinära påståenden som görs, och då ligger bevisbördan på den som hävdar att dessa upplevelser representerar något utanför hjärnan.
Citera
2026-01-27, 16:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
jag må vara väldigt tråkigt vetenskaplig. Men högst upp på dagordningen är självklart individens frihet. Det är också vad som gör civilisationen vacker.
Och såklart är du politiskt indoktrinerad humanist. Kunde gissat det.
Inte för att det påverkar ämnet, men intressant ändå att svensk ateistisk åskådning nästan alltid åtföljs av humanism.

Var och en salig på sin tro
Citera
2026-01-27, 16:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Som jag skrev: AWARE-studien (Parnia m.fl.), där OBE testades med dolda visuella mål i sjukhusmiljö – utan några träffar.

Utöver den finns omfattande litteratur om kulturella skillnader i NDE, bland annat av Bruce Greyson och andra som studerat NDE tvärkulturellt (t.ex. västvärlden, Indien, Japan). Innehållet speglar konsekvent individens religiösa och kulturella bakgrund.

I det här läget är det extraordinära påståenden som görs, och då ligger bevisbördan på den som hävdar att dessa upplevelser representerar något utanför hjärnan.
Finns oändligt med aware-studier
Jag ska inte behöva ägna massa tid åt att leta. Du får länka, och dessutom citera kritiken.
Citera
2026-01-27, 16:54
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Guds existens är faktiskt bevisad genom ett gäng profeter, men just den diskussionen har jag undvikit i denna tråd eftersom att det blir en teologisk diskussion jag inte ids ge mig in i på ett hjärndött forum som detta.

Hur som helst vill jag ändå påtala att din jämförelse är åt helvete, eftersom att evolutionen är så kallat flashbackiskt oomkullrunkeligt faktum.

Att kalla profeter för ”bevis” är att kliva rakt ur vetenskapen och ner i teologiskt önsketänkande. Vittnesmål och heliga gubbar kan vara meningsfullt inom religion, men det är fan inte evidens i vetenskaplig mening.

Det är exakt där skillnaden mot evolutionen ligger. Evolutionen vilar på oberoende, reproducerbar evidens från en hel drös olika fält och kan i princip falsifieras. Profeter däremot kan varken testas, verifieras eller skiljas från vilket annat religiöst hittepå som helst.

Så nej, jämförelsen är inte ”åt helvete”. Den visar varför evolution är ett oomkullrunkeligt faktum i vetenskaplig mening – medan Gud fortfarande hamnar i facket tro, känsla och personliga övertygelser.
Citera
2026-01-27, 16:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Att kalla profeter för ”bevis” är att kliva rakt ur vetenskapen och ner i teologiskt önsketänkande. Vittnesmål och heliga gubbar kan vara meningsfullt inom religion, men det är fan inte evidens i vetenskaplig mening.

Inte alls. Du är bara okunnig och fyller på med tro för att ge dig själv en begriplig förklaring.
Citera
2026-01-27, 16:58
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Finns oändligt med aware-studier
Jag ska inte behöva ägna massa tid åt att leta. Du får länka, och dessutom citera kritiken.

”Oändligt med AWARE-studier” stämmer helt enkelt inte. Det finns AWARE och uppföljningar, och de ger samma svar varje gång: när OBE testas kontrollerat med dolda mål blir det noll träffar.

Om det faktiskt fanns mängder av positiva AWARE-resultat hade det varit allmän kunskap vid det här laget. Det är det inte.

Vetenskapen har inga incitament att dölja fungerande resultat. Tvärtom.
Citera
2026-01-27, 17:00
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Och såklart är du politiskt indoktrinerad humanist. Kunde gissat det.
Inte för att det påverkar ämnet, men intressant ändå att svensk ateistisk åskådning nästan alltid åtföljs av humanism.

Var och en salig på sin tro

Humanism är inte politik, det är etik. Och ja – individuell frihet före tvång är en ganska rimlig utgångspunkt.
Citera
2026-01-27, 17:02
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Inte alls. Du är bara okunnig och fyller på med tro för att ge dig själv en begriplig förklaring.

Nej. Skillnaden är att jag accepterar ”vi vet inte” utan att fylla luckorna med något som inte går att testa.

Att peka på profeter som bevis är just att ersätta okunskap med tro. Vetenskap gör tvärtom: den väntar tills det finns belägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in