Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Guds existens är faktiskt bevisad genom ett gäng profeter, men just den diskussionen har jag undvikit i denna tråd eftersom att det blir en teologisk diskussion jag inte ids ge mig in i på ett hjärndött forum som detta.
Hur som helst vill jag ändå påtala att din jämförelse är åt helvete, eftersom att evolutionen är så kallat flashbackiskt oomkullrunkeligt faktum.
Att kalla profeter för ”bevis” är att kliva rakt ur vetenskapen och ner i teologiskt önsketänkande. Vittnesmål och heliga gubbar kan vara meningsfullt inom religion, men det är fan inte evidens i vetenskaplig mening.
Det är exakt där skillnaden mot evolutionen ligger. Evolutionen vilar på oberoende, reproducerbar evidens från en hel drös olika fält och kan i princip falsifieras. Profeter däremot kan varken testas, verifieras eller skiljas från vilket annat religiöst hittepå som helst.
Så nej, jämförelsen är inte ”åt helvete”. Den visar varför evolution är ett oomkullrunkeligt faktum i vetenskaplig mening – medan Gud fortfarande hamnar i facket tro, känsla och personliga övertygelser.