2026-01-27, 16:29
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Verkar ha mest att göra med att omgivningens påverkan är enorm. Framför allt föräldrarna, men även vad släktingar och vad de andra i skolan tror.

Ja, man ärver ofta sin religion. Men utbildning och kritiskt tänkande verkar fungera som någon form av avvänjningsprogram.
Citera
2026-01-27, 16:30
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag hittar inget annat än hörsägen här.

Det är ingen mening. Han är definitionen av bekräftelsebias.
Citera
2026-01-27, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Ja, man ärver ofta sin religion. Men utbildning och kritiskt tänkande verkar fungera som någon form av avvänjningsprogram.

Kan vara så och även nyfikenhet. Vissa vill tänka utanför boxen och fundera på andra teorier än den man är uppväxt med.
Citera
2026-01-27, 16:34
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
"Further corroboration comes from the many NDEs that have been reported with accurate OBE observations of events occurring far from their physical body, and beyond any possible physical sensory awareness.13 Moreover, NDE accounts have been reported with OBEs that accurately observed events that were completely unexpected by the NDErs.14 This further argues against NDEs as being a result of illusory memories originating from what the NDErs might have expected during a close brush with death."

Påståenden om ”korrekta OBE-observationer” är alltid efterhandsberättelser. När fenomenet faktiskt testas kontrollerat fungerar det inte. Det räcker.
Det här är fortfarande ett exempel på att stoppa in Gud där vi har kunskapsluckor.
Citera
2026-01-27, 16:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Påståenden om ”korrekta OBE-observationer” är alltid efterhandsberättelser. När fenomenet faktiskt testas kontrollerat fungerar det inte. Det räcker.
Det här är fortfarande ett exempel på att stoppa in Gud där vi har kunskapsluckor.
Citera gärna vad i studien du kritiserar.
Citera
2026-01-27, 16:39
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Kan vara så och även nyfikenhet. Vissa vill tänka utanför boxen och fundera på andra teorier än den man är uppväxt med.

Precis, och tack och lov är vi fria att göra det.

Evolutionsteorin är såklart resultatet av att människor har tänkt utanför boxen i många steg – men varje steg har behövt stå pall för observationer, tester och ny data. Det är därför den står så enormt starkt i dag. Faktiskt en av våra bäst belagda teorier.

Att den skulle falsifieras är ungefär lika sannolikt som att någon på ett övertygande sätt bevisar Guds existens.
Citera
2026-01-27, 16:40
Medlem
Citat:
Ja, t.ex. kan det ju hända en hel del märkliga saker i kvantfysikens värld som kan te sig som "magi" eller "övernaturligt" för en mänsklig betraktare. Men det beror ju bara på vår kunskapsbrist och inte på att det är en "Gud" som busar med oss.
Citera
2026-01-27, 16:42
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag spenderade ett antal timmar på att fördjupa mina kunskaper angående olika religiösa figurer i NDEs, därför jag avvaktade med att svara direkt.

Det är ett komplicerat ämne som går att prata om i timmar. Jesus dyker upp i omkring 20% av fallen tydligen, och i andra fall pratas det ofta om "varelser av ljus" och en kärleksfull gud av ljus som kan tolkas som krishna, allah eller vad man nu tror om verkligheten.

Det intressanta är att Jesus beskrivs detaljerat, medans heliga figurer från andra religioner är mer tolkningar av ljus m.m.

I vilket fall så är det bevisat att NDEs inte är något som händer i hjärnan, vilket i princip bevisar att vi har en själ och motbevisar ateism. Frågan är mer hur man ska tolka olika religioner och det bortom vår förståelse.

Enligt mig själv behöver det inte vara så att kristendom är den enda sanna religionen, det kan finnas visdom och sanning i andra också.

Under en tripp på DMT träffade min fru Jesus, men han var noga med att påpeka att han inte var DEN Jesus. Hon är direkt okristen. Själv träffade jag ko-guden, en mänsklig kropp med ett kohuvud och jättelika horn. Fast det var en manlig kropp så när jag tänker efter var det nog tjur-guden.

När vi tog Ayahuasca så var det ormar som dök upp. Ormar och Inkagudar. Det konstiga med Ayahuascan var att flera delade samma upplevelse, och gemensamma hallucinationer är inget man får av annan psykedelika. Ingen pratar heller,man ligger ett gäng människor i en ring och kaskadkräks med jämna mellanrum nätterna igenom. Det är först på morgonen efter när man samlas och pratar om nattens upplevelser man inser att flera har upplevt samma sak. Speciellt ormarna.
Citera
2026-01-27, 16:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Personligen är jag generellt nyfiken på tillvaron och intresserad av en mängd dicipliner. Ganska snart i livet var jag betydligt mer allmänbildad än mina föräldrar. Samtidigt anar jag att vilka argument en människa lägger mest tyngd vid till del är nedärvt. Somliga följer gärna auktoriteter blint, andra är jobbiga jävlar som prompt vill förstå vad andra bygger sina antaganden på.
Jag anammar till 95% enbart logosargument. Resterande 5% går till patos, därför att jag inte har kapacitet att förstå allting.

Sådana här trådar är i sig en intressant studie i psykologi och hjärnors förmåga att utestänga logiska argument för att inte skapa kognitiv dissonans.
Citera
2026-01-27, 16:44
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Citera gärna vad i studien du kritiserar.

Man har testat OBE genom dolda visuella mål i sjukhusmiljö, bland annat i AWARE-studien. När det görs under kontrollerade former misslyckas det konsekvent. Upplevelsen är verklig för individen – men den uppstår i hjärnan.

Dessutom varierar NDE- och OBE-upplevelser tydligt med kultur och religion: kristna ser kristna symboler, hinduer möter hinduiska gestalter osv. Det talar starkt för att upplevelsen formas av förväntningar och tidigare trosföreställningar, inte av en objektiv verklighet utanför kroppen.
Citera
2026-01-27, 16:45
Medlem
Citat:
Precis, och tack och lov är vi fria att göra det.

Evolutionsteorin är såklart resultatet av att människor har tänkt utanför boxen i många steg – men varje steg har behövt stå pall för observationer, tester och ny data. Det är därför den står så enormt starkt i dag. Faktiskt en av våra bäst belagda teorier.

Att den skulle falsifieras är ungefär lika sannolikt som att någon på ett övertygande sätt bevisar Guds existens.

Antar att du därmed är glad att du inte är uppvuxen i många av arabländerna. Där är denna lära förbjuden. Lär inte vara några roliga straff heller.
Citera
2026-01-27, 16:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Under en tripp på DMT träffade min fru Jesus, men han var noga med att påpeka att han inte var DEN Jesus. Hon är direkt okristen. Själv träffade jag ko-guden, en mänsklig kropp med ett kohuvud och jättelika horn. Fast det var en manlig kropp så när jag tänker efter var det nog tjur-guden.

När vi tog Ayahuasca så var det ormar som dök upp. Ormar och Inkagudar. Det konstiga med Ayahuascan var att flera delade samma upplevelse, och gemensamma hallucinationer är inget man får av annan psykedelika. Ingen pratar heller,man ligger ett gäng människor i en ring och kaskadkräks med jämna mellanrum nätterna igenom. Det är först på morgonen efter när man samlas och pratar om nattens upplevelser man inser att flera har upplevt samma sak. Speciellt ormarna.
Detta inlägg förklarar mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in