Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Jag spenderade ett antal timmar på att fördjupa mina kunskaper angående olika religiösa figurer i NDEs, därför jag avvaktade med att svara direkt.
Det är ett komplicerat ämne som går att prata om i timmar. Jesus dyker upp i omkring 20% av fallen tydligen, och i andra fall pratas det ofta om "varelser av ljus" och en kärleksfull gud av ljus som kan tolkas som krishna, allah eller vad man nu tror om verkligheten.
Det intressanta är att Jesus beskrivs detaljerat, medans heliga figurer från andra religioner är mer tolkningar av ljus m.m.
I vilket fall så är det bevisat att NDEs inte är något som händer i hjärnan, vilket i princip bevisar att vi har en själ och motbevisar ateism. Frågan är mer hur man ska tolka olika religioner och det bortom vår förståelse.
Enligt mig själv behöver det inte vara så att kristendom är den enda sanna religionen, det kan finnas visdom och sanning i andra också.
Under en tripp på DMT träffade min fru Jesus, men han var noga med att påpeka att han inte var DEN Jesus. Hon är direkt okristen. Själv träffade jag ko-guden, en mänsklig kropp med ett kohuvud och jättelika horn. Fast det var en manlig kropp så när jag tänker efter var det nog tjur-guden.
När vi tog Ayahuasca så var det ormar som dök upp. Ormar och Inkagudar. Det konstiga med Ayahuascan var att flera delade samma upplevelse, och gemensamma hallucinationer är inget man får av annan psykedelika. Ingen pratar heller,man ligger ett gäng människor i en ring och kaskadkräks med jämna mellanrum nätterna igenom. Det är först på morgonen efter när man samlas och pratar om nattens upplevelser man inser att flera har upplevt samma sak. Speciellt ormarna.