2026-01-27, 10:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
En åskådning innefattar en helhetsbild av verkligheten. Moral, etik, värderingar, syn på kunskap osv.
Kristendom, humanism och islam är livsåskådningar, ateism är det inte.
En ateist kan ha precis vilka uppfattningar som helst i övrigt. Precis som att en person som inte spelar golf kan syssla med precis vad som helst förutom just golf.
Plötsligt började du visst tala om specifika religioner 😁

En gudstroende kan ha vilken religion som helst, eller ingen religion.
Citera
2026-01-27, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Plötsligt började du visst tala om specifika religioner 😁

En gudstroende kan ha vilken religion som helst, eller ingen religion.
Ja? Har jag påstått något annat?
Citera
2026-01-27, 11:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Ett hjärta kan inte "utvecklas". Antingen har man ett färdigt hjärta och då finns förutsättningar för liv. Tillsammans med alla andra organ och organsystem.
Du tittade alltså inte ens på artikeln jag länkade till. Är du tillräckligt liten behövs inget hjärta eller blodcirkulation alls, diffusion kan förser kroppen med syre. Sen utvecklades det gradvis mer avancerade cirkulationssystem med först en väldigt enkel pump som sedan stegvis utvecklades till vårt komplexa hjärta.

Citat:
Och även om vi skulle anta att alla dessa moment till en färdig människa på något sätt skulle skett stegvis, så kvarstår ju faktum. Det är ett underverk hur alla dessa delar kommit på plats.
Det är stegvis evolution.
Citat:
Nej, det går inte att förklara hur denne högre intelligens blivit till. Men vi människor kanske måste erkänna att "något" alltid funnits som gett upphov till allt. Även om det är svårt att tänka sig in i.
Du kör med andra ord med dubbla standarder. Du behöver inte förklara din Gud medan du inte bryr dig om att ens försöka förstå de bevis som finns för naturlig evolution.
Citera
2026-01-27, 11:23
Avstängd
Citat:
För att koppla till TS:
Varför får ovanstående dig att utgå från att Gud inte skulle finnas?
Klart det *kan* finnas en Gud även om inget tyder på det. Russels tekanna kan också finnas. Det känns bara inte så meningsfullt att tro på något det inte finns minsta stöd för.

Citat:
Skapelseberättelsen fokuserar inte heller på detaljer i själva skapandet, utan på att Skaparen av världsaltet skapade Adam(er). Fokus ligger på att förklara var människorna kommer ifrån.
Var kommer kvinnan ifrån?
Citera
2026-01-27, 11:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Men ateism är ju inte en livsåskådning. Bevisbördan ligger på er som hävdar att kristendomen är sann.

Kristendomen är sann, Jesus (Gud) dog på korset och för våra synder.. så själva Kristendomen är sann.. men om det övernaturliga är sant.. jag vill gärna bli överbevisad på detta.

Jag är en passiv Kristen, jag är medveten om trefaldigheten.
Citera
2026-01-27, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du tittade alltså inte ens på artikeln jag länkade till. Är du tillräckligt liten behövs inget hjärta eller blodcirkulation alls, diffusion kan förser kroppen med syre. Sen utvecklades det gradvis mer avancerade cirkulationssystem med först en väldigt enkel pump som sedan stegvis utvecklades till vårt komplexa hjärta.

Det är stegvis evolution.

Du kör med andra ord med dubbla standarder. Du behöver inte förklara din Gud medan du inte bryr dig om att ens försöka förstå de bevis som finns för naturlig evolution.

Nejdå, jag erkänner villigt att en högre intelligens är ännu mer märklig att förklara. Det gör dock inte sagan om abiogenes eller teorin om att intelligens uppstått av sig självt desto mer trovärdig. Som jag sade från början finns det ingen förklaring som inte leder till följdfrågor eller blir tramsig.

Vi måste nog inse att alltihopa är ett mirakel som våra hjärnor inte kan begripa.

Nej, jag läste inte artikeln. Jag tycker det är för tramsigt helt enkelt. Fiskar hamnar på land och börjar med att åla sig fram. Sen tröttnar man på det och tycker att detta är inte roligt längre. Man bestämmer sig då för att utveckla ben. Och så fortsätter det. Hur allt detta gått till har man givetvis ingen aning om utan förklarar det med hjälp av "slumpmässiga mutationer" som "råkade ske". Och så kallar man det för "vetenskap".
Senast redigerad av JohnFitzgerald99 2026-01-27 kl. 12:21.
Citera
2026-01-27, 12:29
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
En civilisation som helt avfärdar idén om högre medvetenhet eller högre navigeringspunkter tenderar att utvecklas till ett hyperrationellt system.

Utan högre ideal blir människan och hennes logik den högsta instansen. Objektiv moral ersätts av social ingenjörskonst, handlingar bedöms inte utifrån en inneboende välvilja utan utifrån hur effektiva de är för att upprätthålla systemets stabilitet. Rättvisa blir en fråga om optimering snarare än etik. Om något fungerar för kollektivets tillväxt anses det vara rätt.

Utan en andlig vägledning riktas all strävan mot materiell expansion och teknisk perfektion. De som bäst förstår systemets lagar blir de naturliga ledarna.

Människans kropp och psyke betraktas som hårdvara som bör uppgraderas. Transhumanism blir en nödvändighet för att övervinna biologiska begränsningar. Subjektiva upplevelser reduceras till data och sorg, kärlek och hopp betraktas som kemiska reaktioner. Detta leder till en civilisation som är extremt skicklig på att dämpa lidande genom medicinering och stimulans, men som kan ha svårt att finna mening i lidandet.

När människan är den högsta punkten finns det inget att sträva efter som är större än henne själv. Detta kan leda till en cyklisk återkoppling, en kris där civilisationen konsumerar mer och mer för att döva bristen på syfte.
Citera
2026-01-27, 12:30
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Enligt kvantfysiker så finns det väl typ 11 dimensioner? och vi förstår inte särskilt mycket alls av verkligheten?
Där borde det väl finnas stort utrymme för högre intelligenser och krafter, som skulle kunnas beskrivas som "gud" eller "gudar"? tror du då att mänskligheten är den enda intelligensen i existensen?

Också, kan du förklara vad det där på tyska betyder? jag kan inte tyska

Det är strängteoretikerna, speciellt M-teoretikerna, som pratar om 11 dimensioner.
De 4 vi upplever (riktningar och tid) plus 7 till,men dessa är extremt små och hoprullade.
Om gud skulle få plats i dessa får han vara bra liten.

Dessutom är det en stor skillnad på "krafter" och "gudar". Krafter är opersonliga, gudar är personliga och har alltid en massa krav och önskemål.
Citera
2026-01-27, 12:31
Avslutad
Citat:
Ateism= gudsförnekelse. Det är en åskådning eftersom att ateismen innebär en syn på tillvaron så som icke medveten.

"Icke medveten" Tala gärna om hur mycket mer "medveten" du är som tror på barnsagoböcker din fåntratt.
Citera
2026-01-27, 12:32
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Kosmologiska argument, mängder med vetenskapligt bevisade mirakel, historiska bevis, NDEs, subjektiva upplevelser, det finns mängder om du letar, efter en stund blir det ganska svårt att förneka sanningen

Ingen speciell variant, bara kristendom

Kan du vara bussig att länka till "mängder av vetenskapligt bevisade mirakel" och "historiska bevis"?
Ett argument är för övrigt inget bevis.
Citera
2026-01-27, 12:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Nejdå, jag erkänner villigt att en högre intelligens är ännu mer märklig att förklara. Det gör dock inte sagan om abiogenes eller teorin om att intelligens uppstått av sig självt desto mer trovärdig. Som jag sade från början finns det ingen förklaring som inte leder till följdfrågor eller blir tramsig.

Vi måste nog inse att alltihopa är ett mirakel som våra hjärnor inte kan begripa.
Din hjärna i alla fall. Du gör det vanliga misstaget att gå från "det här förstår jag inte" till "det här kan ingen förstå"
Citat:
Nej, jag läste inte artikeln. Jag tycker det är för tramsigt helt enkelt. Fiskar hamnar på land och börjar med att åla sig fram. Sen tröttnar man på det och tycker att detta är inte roligt längre. Man bestämmer sig då för att utveckla ben.
Som sagt: läs på! Du fabulerar fritt och tror att när du inte kan komma på något bättre kan ingen annan göra det heller. Har du t ex tittat på hur en kvastfening ser ut? Olika fiskar som kan ta sig fram på land korta sträckor?
Citera
2026-01-27, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Din hjärna i alla fall. Du gör det vanliga misstaget att gå från "det här förstår jag inte" till "det här kan ingen förstå"

Som sagt: läs på! Du fabulerar fritt och tror att när du inte kan komma på något bättre kan ingen annan göra det heller. Har du t ex tittat på hur en kvastfening ser ut? Olika fiskar som kan ta sig fram på land korta sträckor?

Det stannar ju inte bara vid utvecklandet av ben, armar osv. Sen bestämmer sig även fiskarna för att de vill bli smarta också. Och utvecklar ett obegripligt komplext nervsystem med nervtrådar, nervceller, hjärnceller. Så att de kan tänka, fundera, lösa problem, tillverka saker osv. Allt med slumpens hjälp. Bra jobbat av fiskarna!

Jag är jätteglad för din skull att du hittat något som funkar för dig och som känns logiskt. Under tiden får jag själv gå omkring och känna mig korkad med dumstruten på. För jag har ingen logisk förklaring till någon teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in