Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Turinsvepningen kommer från 1200-1300-talet enligt C-14-mätningar, så vad den där artikeln skulle bevisa förstår nog bara du. Artikeln innehåller en del intressanta hypoteser men saknar relevans för diskussioner kring kristendom eller religion...
Om partikelstrålning ligger bakom C-14 resultaten skulle man se en tydlig skillnad från olika delar av svepningen, M. Antonacci är advokat och saknar kunskap om radiokemi och radiofysik vilket är väldigt tydligt i artikeln...
Tror man inte på radiokemi och radiofysik så har vi dokument från 1380-talet där biskoparna i Troyes, Henri de Poitiers och Pierre d’Arcis, beskriver svepningen och konstnären som gjort den. Samt att vävtekniken för tyget kommer från en vävstolstyp som inte fanns före 1100-1200-talet. För att inte nämna att påven under samma tid beskriver den som en representation...
Artikeln om näradödenupplevelser visar inget annat än att;
Citat:
There is no uniformly accepted definition of near-death experience.
Samt att nära dödenupplevelser ger upphov till varaktiga livsstilsförändringar. Ja, tror tusan det! Den hormondumpen som sker i kroppen och hjärnan vid så stora trauman, som hjärtstopp faktiskt är, så vore det konstigt om människor inte blir påverkade.
Jämför med psilosybinbehandling mot dödsångest hos obotliga cancerpatienter, dock väldigt små studier.
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Trams!
Som vanligt så förstår inte teister hur vetenskapen eller den vetenskapliga metoden fungerar...
Återigen så lutar jag mig mot min samling Kalle Anka pocketböcker, beskrivningen av Ankeborg känns mer trovärdig än både nya- och gamla testamentet (uselt transkriberade muntliga traditioner från äldre bronsåldern).