2026-01-27, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Frågorna förskjuts bara allt längre bort med religionerna. Man svarar att Gud har skapat livet. Men sen då? Vem har skapat Gud? Samma problematik där.

Jag säger inte att det inte finns någon problematik med teorierna kring en skapelse av gud. Bara att bevisbördan är minst lika hög för de som anser att livet uppstod av sig självt, eftersom det lärs ut som ett faktum i svenska skolor.
Citera
2026-01-27, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Eftersom de flesta ateister tror att livet uppstått av sig självt, med hjälp av slumpen, så blir det indirekt också en livsåskådning. Dessutom lärs detta ut bl:a i svenska skolor och därmed blir bevisbördan väldigt hög just här i Sverige.

Du har missförstått. Man lär ut vetenskap i svenska skolor. Det finns ingen annan möjlighet än att undersöka hur livet kan ha uppkommit naturligt.
Hur tänker du dig att man överhuvudtaget ska kunna forska kring att en gud har skapat livet?
Citera
2026-01-27, 08:43
Medlem
Citat:
Jag säger inte att det inte finns någon problematik med teorierna kring en skapelse av gud. Bara att bevisbördan är minst lika hög för de som anser att livet uppstod av sig självt, eftersom det lärs ut som ett faktum i svenska skolor.

Det är det som många förstår fel. Vetenskapen lutar sig mot teorier och den teori som ser starkast ut efter mycket granskande är det som ligger till grund för undervisning också. Men något som verkligen kännetecknar vetenskapen är att kunskaperna hela tiden förbättras.

Så man kämpar än i dag med att bevisa teorin hur livet skapas av material. Samtidigt så finns det inget egentligen som motbevisar teorin eftersom vi alla är gjorda av just material. Det är just bara att beviset är inte 100% förrän vi själva kan skapa liv från material.

Själv så tror jag att vi måste "se" bortom de miljarder år som gått och livets har utvecklats. Det liv vi ser idag kan vi inte bara skapa sådär från material utan vi måste se livet i dess mest primitiva skepnad såsom det såg ut från början och sedan se hur det därifrån blev vad vi ser idag.
Citera
2026-01-27, 08:46
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag började fundera lite om din ovilja att associera dig med kristendom. Kan man kalla det en form av kristförnekelse? Så som när peter förnekade Jesus 3 gånger, för att han var rädd?

När du säger att du inte är kristen, är det för att du är rädd för sociala konsekvenser?
Du lämnar dina kristna kamrater i sticket och antyder att dom är sämre än dig på något sätt och du är över dom medans du samtidigt undviker negativa konnotationer för dig själv?
Nej, jag är inte över någon för att jag avstår från det som är eller har varit fel med kristendomen och är öppen med det. Jag vill föra fram Jesus budskap och alla som gör det är mina bröder.

Jag skulle aldrig försvara lärjungarna, Paulus eller någon annan inom kristendomen men jag dömer dem inte heller för jag vet att djävulen är en svår motståndare.

Den kristna kyrkan blev en katastrof med sin jakt efter makt och rikedom och självklart har ingenting gott kommit ur dess illdåd eller irrläror. Men som Jesus profeterade så har hans budskap spridits till alla folk nu inför civilisationskollapsen.

Kyrkan bevarade pundet men har inte förmått att föra fram det budskap de inte själva levde upp till. Alla var inte bröder och budskapet avslöjade de falska auktoriteterna.

Men I skolen icke låta kalla eder 'rabbi', ty en är eder Mästare, och I ären alla bröder. Ej heller skolen I kalla någon på jorden eder 'fader', ty en är eder Fader, han som är i himmelen. Ej heller skolen I låta kalla eder 'läromästare', ty en är eder läromästare, Kristus. Den som är störst bland eder, han vare de andras tjänare. Men den som upphöjer sig, han skall bliva förödmjukad, och den som ödmjukar sig, han skall bliva upphöjd. — Matteus 23:8-12
Citera
2026-01-27, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Du har missförstått. Man lär ut vetenskap i svenska skolor. Det finns ingen annan möjlighet än att undersöka hur livet kan ha uppkommit naturligt.
Hur tänker du dig att man överhuvudtaget ska kunna forska kring att en gud har skapat livet?

Jo det låter förstås finare att säga "vetenskap". Men i själva verket är det ju bara teorier, spekulationer och önsketänkanden det handlar om. Inga bevis överhuvudtaget.

Har aldrig påstått att man skall forska kring att gud har skapat livet. Men att en högre intelligens ligger bakom allt liv på jorden är minst lika logiskt som att hoppas på slumpen. Alla olika alternativ bör presenteras på ett objektivt sätt.
Citera
2026-01-27, 09:14
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Inte bevis men man kan förstås se en röd tråd hos människor och faktiskt t.o.m. en del vetenskapsmän. Det är alltid påståenden som som inte går att bevisa. Du har alla religioner som finns och funnits.

Inom religioner, medvetna gudar, inom ufologin, intelligenser utifrån, inom vetenskapen finns det påhitt som att vi lever i en simulering eller ett medvetande eller att hela universum är medvetet och olika varianter av det.

Men som sagt, alla har det gemensamt att det är något medvetet som styr världen, som man tror på och att det inte går att bevisa att det finns. Sen finns det de som själva har hållit med mig när jag sagt det. Andra icke troende som kommit till samma slutsatsen.

För det är faktiskt inte logiskt, att tro på något man inte kan visa finns och kan bara ses som logiskt, utifrån en inneboende önskan att det ska vara så.

Frågan till dig blir då, varför du tror på något medvetande, du inte kan visa finns. Vad är det som gör att du gör det, om det inte är som jag säger. Kan du förklara?

Edit: Jag brukar säga, att om man vill tro utan att tvivla, ska man inte diskutera religion med mig och helst inte med någon annan, som inte är troende heller.
Jag ville inte tro, men bevisen blev överväldigande. Gissar att det är samma för många vetenskapsmän.

Att tro att det är på ett visst vis är grunden till vetenskap. Hur skulle annars hypoteser bli till? Man drar slutsatser utifrån kunskapsläget, sedan prövar man hypotesen. Oftast är hypotesen inte speciellt tydligt formulerad, men den finns där.

Jag kan ge en kort förklaring:
Religiösa skrifter. Helt oförklarliga upplevelser. Att jag är just kristen beror på Bibeln, men även annat.

Du kan inte få mig att tvivla mer än jag själv försökt sedan jag gick från ateism till kristendom. Jag är till naturen skeptiker och tror inte saker utan att verkligen pröva om de stämmer.
Senast redigerad av LadySweden 2026-01-27 kl. 09:19.
Citera
2026-01-27, 09:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Men ateism är ju inte en livsåskådning. Bevisbördan ligger på er som hävdar att kristendomen är sann.
Jo, ateism är en åskådning.
Citera
2026-01-27, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är det som många förstår fel. Vetenskapen lutar sig mot teorier och den teori som ser starkast ut efter mycket granskande är det som ligger till grund för undervisning också. Men något som verkligen kännetecknar vetenskapen är att kunskaperna hela tiden förbättras.

Så man kämpar än i dag med att bevisa teorin hur livet skapas av material. Samtidigt så finns det inget egentligen som motbevisar teorin eftersom vi alla är gjorda av just material. Det är just bara att beviset är inte 100% förrän vi själva kan skapa liv från material.

Själv så tror jag att vi måste "se" bortom de miljarder år som gått och livets har utvecklats. Det liv vi ser idag kan vi inte bara skapa sådär från material utan vi måste se livet i dess mest primitiva skepnad såsom det såg ut från början och sedan se hur det därifrån blev vad vi ser idag.

Jo det hade absolut varit bättre att göra som du beskriver. Erkänna att det bara är en teori, som kan komma att ändras. Och att presentera andra alternativ på ett objektivt sätt.
Citera
2026-01-27, 09:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jo, ateism är en åskådning.

Det finns inget som heter "ateism". Vi tror bara inte på barnsagoböcker.
Citera
2026-01-27, 09:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvetande21
Det finns inget som heter "ateism". Vi tror bara inte på barnsagoböcker.
Ateism= gudsförnekelse. Det är en åskådning eftersom att ateismen innebär en syn på tillvaron så som icke medveten.
Citera
2026-01-27, 09:20
Avstängd
Citat:
Har aldrig påstått att man skall forska kring att gud har skapat livet. Men att en högre intelligens ligger bakom allt liv på jorden är minst lika logiskt som att hoppas på slumpen. Alla olika alternativ bör presenteras på ett objektivt sätt.
Men det löser ju ingenting! Du bara flyttar frågan till hur denna "högre intelligens" skapats, något du inte har någon som helst aning om till skillnad från den väletablerade evolutionsläran och konventionella hypoteser om abiogenesis som i alla fall inte bryter mot några kända naturlagar.
Citera
2026-01-27, 09:29
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ateism= gudsförnekelse. Det är en åskådning eftersom att ateismen innebär en syn på tillvaron så som icke medveten.
Icke medveten?.. Förklarar bara varför religiösa samfund ser sig själv som lite bättre!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in