2025-11-03, 15:06
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Har en massa pant hemma. Har fortfarande inte fattat exakt när den där förändringen skedde när man skulle börja få mer för sin pant?
Någon som har ett datum?
Sorry för trög.
Citera
2025-11-07, 08:29
Medlem
Kupongfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Har en massa pant hemma. Har fortfarande inte fattat exakt när den där förändringen skedde när man skulle börja få mer för sin pant?
Någon som har ett datum?
Sorry för trög.

Nya panten gäller bara nya flaskor och burkar betalda med nya pantbeloppet, så det som står på förpackningen är det som gäller.
Citera
2025-11-07, 21:35
Medlem
Nu har jag fått min första 2-kronorsburk! En Mälardalens äppelcider med smak av julknäck.
Citera
2025-12-08, 01:24
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulrikaskriver
Nu har jag fått min första 2-kronorsburk! En Mälardalens äppelcider med smak av julknäck.
Har de redan kommit? Trodde de skulle släppas vid årsskiftet.
Citera
2025-12-11, 21:20
Medlem
Nu har de nya pantmaskinerna äntligen kommit till landsbygden också. Pantade ca 7 sopsäckar fulla idag, fick ihop en dryg tusenlapp. Mycket trevligt. Förra sommaren pantade jag ungefär lika mycket i en klassisk pantmaskin, aldrig igen!
Citera
2025-12-14, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Har de redan kommit? Trodde de skulle släppas vid årsskiftet.

Nej den nya panten började 1 september, men alla de gamla burkarna ska ju användas upp först, så man ser det mest på nya sorters drycker än så länge.
Citera
2026-01-27, 04:03
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Någon som har ett datum?
Sorry för trög.
Jag har spanat rätt länge nu och lyckades, köpa min första 3 kr glasflaska, som dök upp på en liten Willys som inte lär ha så stort lager av 3,5% Carnegie Porter.

(panten höjdes för snart 7 mån sedan)
Citera
2026-01-29, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Jag har spanat rätt länge nu och lyckades, köpa min första 3 kr glasflaska, som dök upp på en liten Willys som inte lär ha så stort lager av 3,5% Carnegie Porter.

(panten höjdes för snart 7 mån sedan)

Glasflaskorna höjdes direkt, de är inte märkta som burkarna. Det har varit trekronorspant på dem ända sen första dagen den nya panten gällde. Du har bara inte köpt eller pantat någon glasflaska förrän nu antagligen. Eller så har du pantat i någon ouppdaterad automat, vem vet.
Citera
2026-01-29, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigMus
Nu har de nya pantmaskinerna äntligen kommit till landsbygden också. Pantade ca 7 sopsäckar fulla idag, fick ihop en dryg tusenlapp. Mycket trevligt. Förra sommaren pantade jag ungefär lika mycket i en klassisk pantmaskin, aldrig igen!

Haha! De nya pantmaskinerna har funnits så relativt kort tid och jag ser redan tillbaka med skräck på när man stod och kletade med illaluktande burkar som skulle stoppas in i hålet, en efter en efter en och hälften skickades tillbaka för att de var felvända eller buckliga eller inget fel alls utom att maskinen helt enkelt inte kände för det... XD
Citera
2026-02-12, 09:45
Medlem
Hur mycket kan man dra in på pant? Tänker att man borde kunna få ihop 10-20 spänn om dagen iallafall om man bor i en storstad
Citera
2026-02-12, 16:47
Medlem
Mohaves avatar
Någon som märkt av höjningen från 1 kr till 2 kr per burk på pantbukssamlarna ännu? Guldklockor? Ferraris? Ingen annan yrkesgrupp har fått en löneökning i närheten av deras. 100%!!!

TILLÄGG: En vän som jobbar i branschen menar att jag inte får glömma att deras omkostnader också har höjts. I och med att det blir mer lukrativt ökar också konkurrensen. Risken för rån och överfall samlarna emellan stiger. Själv har han köpt en dyr jaktkniv så han ska kunna försvara sig emot den som försöker sno hans säck med burkar.
Senast redigerad av Mohave 2026-02-12 kl. 17:06.
Citera
2026-02-21, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Någon som märkt av höjningen från 1 kr till 2 kr per burk på pantbukssamlarna ännu? Guldklockor? Ferraris? Ingen annan yrkesgrupp har fått en löneökning i närheten av deras. 100%!!!

TILLÄGG: En vän som jobbar i branschen menar att jag inte får glömma att deras omkostnader också har höjts. I och med att det blir mer lukrativt ökar också konkurrensen. Risken för rån och överfall samlarna emellan stiger. Själv har han köpt en dyr jaktkniv så han ska kunna försvara sig emot den som försöker sno hans säck med burkar.

Haha snyggt, samlar själv pant då jag lever på soc men känns som de är 1 kr på de flesta burkarna fortfarande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in