Citat:
Ursprungligen postat av
Fanfar
Här är de senaste dokumenten inklusive sentencing memorandum från både Olofs advokat och åklagaren:
https://gofile.io/d/lCs1K8
Från försvararen:
Olof skyller på problem med leveranser under pandemin, vilket trams. Dessutom lanserade han den första påhittade produkten, eldkastaren, redan 2019. Åklagaren skriver också att det totala beloppet han tillskansande sig genom dessa bedrägerier var drygt 1,3 miljoner dollar.
Har läst bägge dokumenten innan du postade dom då jag fick dom av en annan Flashbackare vilket var väldigt tacksamt,
Det ger en bättre bild av saker och ting. Iallafall i mina ögon. Man kan lugnt säga att försvararens Sentencing Memorandum var oerhört tunt och väldigt upprepande av samma förmildrande omständigheter om och om igen.
Ett ganska så uruselt Sentencing Memorandum där försvararen red mycket på "Olof höll på att dö under sin tid i fångenskap" och lite annat som upprepades om och om igen. Hade försvararen dragit igenom det i ChatGPT så hade resultatet nog varit mycket bättre.
Åklagarens Sentencing Memorandum var inte så dåligt (för Olof) som jag trodde det skulle vara av oklara anledningar. Vanligtvis är åklagare mycket hårdare i sina Memorandums där vem som helst blir utpekad som en Bin Ladin.
Klart är att detta var ett low-class bedrägeri a la Jönssonligan. Och inte speciellt höga summor i sammanhanget. Ett klassiskt "du köper en vara som aldrig var menad att levereras".
Att man skyller på pandemin blir bara patetiskt.
Nu finns det två fastigheter i USA som skall säljas av Olof och som USA tar. Sen är det vad som står på Klarna som skall föras över i USA's ägo och där måste Olof bidra. Oklart gällande exakt status på den processen. Åklagaren var ganska så klar redan i sitt motsättande av bail att inga medel fanns.
Men det finns ingen indikation på att Olof har gett åklagarna någon info om några hemliga bankkonton som rör Escobar familjen för det vet vi att dessa inte finnes. Stort snack från Olof's sida bara.
Återstår att se vad som nu händer.