2026-01-23, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Om inget ovanligt händer är han ute i September.

Fan vad roligt om han släpps i September & så sitter ärkefienden Chrippa på kåken…
Citera
2026-01-26, 13:35
Medlem
Undra hur han ser ut nuförtiden.... bör ju tappat många kilon
Citera
2026-01-26, 19:27
Medlem
Fanfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Nu ligger Sentencing Memorandum ute på https://www.courtlistener.com/docket/69827197/united-states-v-gustafsson/

Oklart om det är åklagarens eller försvararens men åklagarens brukar komma in först. Hade varit mycket intressant att ladda ner och läsa då den innehåller åklagarens sida av varför Olof skall få det straff åklagaren rekommenderar och mycket annat,

En historik av vad som har hänt helt enkelt enligt åklagaren.

Här är de senaste dokumenten inklusive sentencing memorandum från både Olofs advokat och åklagaren:

https://gofile.io/d/lCs1K8

Från försvararen:
Citat:
Mr. Gustafsson’s involvement in the charged conduct did not
begin with criminal intent. It began with entrepreneurial ambition—
ambition that collided with unprecedented global disruption when the
COVID-19 pandemic brought commerce to a standstill. Like countless
others, Mr. Gustafsson watched legitimate opportunities evaporate
overnight. Rather than reassess and step away, he made deeply flawed
decisions driven by misplaced optimism that his emerging ventures
would recover. In doing so, he crossed a line he now fully
recognizes should never have been crossed. What began as ambition
devolved into criminal conduct, and he accepts that responsibility
without reservation.

Olof skyller på problem med leveranser under pandemin, vilket trams. Dessutom lanserade han den första påhittade produkten, eldkastaren, redan 2019. Åklagaren skriver också att det totala beloppet han tillskansande sig genom dessa bedrägerier var drygt 1,3 miljoner dollar.
Senast redigerad av Fanfar 2026-01-26 kl. 19:37.
Citera
2026-01-26, 19:42
Medlem
Fanfars avatar
Citat:
Om inget ovanligt händer är han ute i September.

Eftersom Olof, i sin uppgörelse med åklagaren, har gått med på att utlämnas till Frankrike. Framstår det som mest sannolikt att Frankrike blir hans nästa destination efter att han avtjänat sitt straff i USA?
Citera
2026-01-27, 00:17
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanfar
Eftersom Olof, i sin uppgörelse med åklagaren, har gått med på att utlämnas till Frankrike. Framstår det som mest sannolikt att Frankrike blir hans nästa destination efter att han avtjänat sitt straff i USA?
Han har gått med på att inte motsätta sig en utlämning till Frankrike om Frankrike skulle begära honom utlämnad. Det har de, såvitt vi kunnat finna i tråden, inte gjort. Det är överhuvudtaget brist på information om den franska saken. Det lär väl ge sig mellan nu och September. Vi får vänta och se.
Citera
2026-01-27, 00:23
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Han har gått med på att inte motsätta sig en utlämning till Frankrike om Frankrike skulle begära honom utlämnad. Det har de, såvitt vi kunnat finna i tråden, inte gjort. Det är överhuvudtaget brist på information om den franska saken. Det lär väl ge sig mellan nu och September. Vi får vänta och se.

Nja, det senaste enligt åklagarens Sentencing Memorandum är att enligt Frankrike så kommer han att begäras utlämnad men ingen formell begäran har skett.

Rent diplomatiskt så är det ett litet slag i ansiktet på USA från Frankrikes sida om de INTE begär honom utlämnad då USA nu har fått in det i Plea Bargain och används som en förmildrande omständighet för ett lägre straff.

Jag blir inte alls förvånad om sentencing skjuts upp igen i allra sista stund.
Citera
2026-01-27, 00:36
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanfar
Här är de senaste dokumenten inklusive sentencing memorandum från både Olofs advokat och åklagaren:

https://gofile.io/d/lCs1K8

Från försvararen:

Olof skyller på problem med leveranser under pandemin, vilket trams. Dessutom lanserade han den första påhittade produkten, eldkastaren, redan 2019. Åklagaren skriver också att det totala beloppet han tillskansande sig genom dessa bedrägerier var drygt 1,3 miljoner dollar.

Har läst bägge dokumenten innan du postade dom då jag fick dom av en annan Flashbackare vilket var väldigt tacksamt,

Det ger en bättre bild av saker och ting. Iallafall i mina ögon. Man kan lugnt säga att försvararens Sentencing Memorandum var oerhört tunt och väldigt upprepande av samma förmildrande omständigheter om och om igen.

Ett ganska så uruselt Sentencing Memorandum där försvararen red mycket på "Olof höll på att dö under sin tid i fångenskap" och lite annat som upprepades om och om igen. Hade försvararen dragit igenom det i ChatGPT så hade resultatet nog varit mycket bättre.

Åklagarens Sentencing Memorandum var inte så dåligt (för Olof) som jag trodde det skulle vara av oklara anledningar. Vanligtvis är åklagare mycket hårdare i sina Memorandums där vem som helst blir utpekad som en Bin Ladin.

Klart är att detta var ett low-class bedrägeri a la Jönssonligan. Och inte speciellt höga summor i sammanhanget. Ett klassiskt "du köper en vara som aldrig var menad att levereras".

Att man skyller på pandemin blir bara patetiskt.

Nu finns det två fastigheter i USA som skall säljas av Olof och som USA tar. Sen är det vad som står på Klarna som skall föras över i USA's ägo och där måste Olof bidra. Oklart gällande exakt status på den processen. Åklagaren var ganska så klar redan i sitt motsättande av bail att inga medel fanns.

Men det finns ingen indikation på att Olof har gett åklagarna någon info om några hemliga bankkonton som rör Escobar familjen för det vet vi att dessa inte finnes. Stort snack från Olof's sida bara.

Återstår att se vad som nu händer.
Citera
2026-01-27, 01:46
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Nja, det senaste enligt åklagarens Sentencing Memorandum är att enligt Frankrike så kommer han att begäras utlämnad men ingen formell begäran har skett.
Såg det nu när jag läste dokumenten. Det är en intressant språknyans där i det att de säger att Frankrike faktiskt avser begära honom utlämnad. Tyvärr får man inte mycket kött på benen. Är det en gammal begäran från flera år sen som hängt med i pappershögarna eller ligger fransmännen på aktivt?

Skulle nog vara mest kul om det blir en vända i Frankrike.
Citera
2026-01-27, 03:32
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Såg det nu när jag läste dokumenten. Det är en intressant språknyans där i det att de säger att Frankrike faktiskt avser begära honom utlämnad. Tyvärr får man inte mycket kött på benen. Är det en gammal begäran från flera år sen som hängt med i pappershögarna eller ligger fransmännen på aktivt?

Skulle nog vara mest kul om det blir en vända i Frankrike.

Ingen aning men jag tror att USA har varit i kontakt med Frankrike relativt nära i tiden och frågat dom eftersom åklagarna nog vill ha så färsk info som möjligt i sitt Sentencing Memorandum.

Ingen som vet vad som sker bakom kulisserna så det blir bara spekulation av det hela om man ger sig in i skiten.
Citera
2026-01-27, 12:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
En PSR (Pre Sentence Report) kommer vanligtvis in strax innan sentencing så tidsmässigt är denna protest inget att analysera för mycket över men det kan eventuellt fördröja sentencing.

En PSR kan också förbises helt av domaren då denna skrives av en socialarbetare (typ) som inte har någon legal befattning i sig. Dock har dom makten, vilket visar hur snett USA's rättssystem är, att rekommendera straffets art eller längd vilket är helt bisarrt i sig bara det.

Och ofta så väger den rekommendationen tungt i de flesta fallen vilket också är helt snett. Men så är det.

Det KAN vara, och det är bara min spekulation och förhoppning givetvis, att denna rapport ger en väldigt negativ bild av Olof, hans sociala situation och/eller en högre rekommendation av straffets längd än vad Plea Bargain har kommit överens om så Olof har slagit helt bakut.

Denna rapport skall ge en bild av Olof, hans sociala nätverk och hans familj (läs stöd och risk för återfall i brott) och mycket annat. Hans förankring i samhället. Chanser till jobb, etc.

Jag kan tänka mig att en PSR i Olofs fall inte är smicker precis annars så hade Olof inte "överklagat" denna PSR.

Jag ser det som potentiellt goda nyheter

Risken att han återfaller i brott är sannolikt så hög som 100%.
Citera
2026-01-27, 14:04
Medlem
zBr9s avatar
Roligt att läsa hur dom brer på i Memot till domaren, förstår att advokater liksom är tvugna att göra så gott det går med det dom har att jobba med, men många beskrivningar i texten t ex:

Citat:
Mr. Gustafsson’s offense conduct, while serious, was not
motivated by greed or predatory intent at its inception.

är ju liksom bara att googla på hans namn och gå in på valfri resultat så kommer man mötas av oemotstridliga bevis på att Olofs agerande till 100% har motiverats av både girighet och illvilja, det är ju bara att titta på vilket klipp som helst av alla hans intervjuer med Cluee eller bara hans egna poster för att se hur han mer eller mindre likställer sig själv med Escobar och är nån slags kronprins till det "imperiet" om man vill kalla det för det.

Som sagt förstår att advokaterna inte har det enkelt men fan vilken patetisk skrivelse.
Citera
2026-01-28, 11:32
Medlem
Lyssna på podden Motiv, 4 delar om fallet OKG. Intressant att höra mamsens version.
Tänk om min mamma hade höjt mig så till skyarna, jag hade kunnat gå hur långt som helst 🥳
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in