2026-01-26, 22:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Det du beskriver är i praktiken Spinozas Gud: naturen själv. Den är vacker, sammanhängande och helt fri från mirakel – och därför också fullt förenlig med ateism.
I så fall har vi ingen konflikt här. Vi kallar bara samma sak för olika namn.
Nej, inte skapelsen som Gud.
Gud är skaparen, det är grunden själva definitionen av Gud enligt kristendomen. Ursprunget.

Vi har inte heller kommit till den del som handlar om det här med att kliva levande ur gravar, men vi kommer till det
Citera
2026-01-26, 22:33
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det är medicinska och fysiska bevis från läkare, kärnforskare m.m.
Utredningar, bilder, dokumentation.
Kan du inte åtminstone gå igenom bevisen innan du skriver?

Nä det är det inte..

Om det faktiskt fanns säkra bevis för mirakel – och därmed för Guds existens – tillgängliga via några länkar på internet, då skulle vi inte längre kalla det tro. Då skulle det vara vetenskap.
Citera
2026-01-26, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du flummar bara. Jag är ateist och tvivlar mycket som människor säger. För att kunna säga att något är på ett visst sätt, måste man kunna visa att det är så. Kan man inte det är det bara en åsikt utan egentligt värde. Är den inte ens logiskt, kan man förkasta det direkt.

Jag flummar ju inte. Men jag tycker vi lämnar det personliga området. Det tillför inte så mycket.
Vad är en ateist - jag frågar för det kan ju finnas olika.
Och hur ställer ateisten till tro?
Citera
2026-01-26, 22:36
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej, inte skapelsen som Gud.
Gud är skaparen, det är grunden själva definitionen av Gud enligt kristendomen. Ursprunget.

Vi har inte heller kommit till den del som handlar om det här med att kliva levande ur gravar, men vi kommer till det

Då pratar vi inte längre filosofi utan dogm. Det är okej – men då är det tro, inte något som kan bevisas.
Citera
2026-01-26, 22:39
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nä det är det inte..

Om det faktiskt fanns säkra bevis för mirakel – och därmed för Guds existens – tillgängliga via några länkar på internet, då skulle vi inte längre kalla det tro. Då skulle det vara vetenskap.
Den ökända "nähä" refuteringen.
Attans, jag är besegrad.

Citat:
Då skulle det vara vetenskap.
Det ÄR vetenskap. Fast inte alla tror på vetenskap.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-01-26 kl. 22:45.
Citera
2026-01-26, 22:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Då pratar vi inte längre filosofi utan dogm. Det är okej – men då är det tro, inte något som kan bevisas.
Varför kan det inte bevisas?

Tvärtom skulle jag säga, vi är närmre än någonsin att kunna ge både filosofiska och vetenskapliga bevis för att allting har ett visst ursprung.

Du gick plötsligt in i dogm. Vi kanske skulle börja med att definiera "ursprung" och även "skapelse"?

Någontings ursprung är vad som orsakat detta någonting. Om vi leker med tanken att fotoner fanns innan Big Bang, då är fotoner ursprunget till Big Bang. Om fotoner saknar ursprung, Då är fotoner upphovet till skapelsen- de är då eviga och dessutom fortfarande i skapelsen och verkar i skapelsen- dock inte skapade.

Om någonting styr fotonerna, då är detta ursprunget till skapelsen genom fotoner. Fortfarande är då fotonerna inte skapelse eftersom att de funnits i evigheten.
Håller du med?

Med den bestämda formen "Skapelsen" syftar jag på allting som blivit till men inte var till innan tiden kom till.
Senast redigerad av LadySweden 2026-01-26 kl. 22:51.
Citera
2026-01-26, 22:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Attans, jag är besegrad.

Det ÄR vetenskap. Fast inte alla tror på vetenskap.
Ja, det är faktiskt märkligt att bevittna detta. Vetenskap är ju bara ett verktyg för att med beprövade metoder kunna fastställa med så stor säkerhet vi människor bara kan. Blind ideologi kan verkligen få människor att gå genom livet med huvudet uppkört i röven.
Citera
2026-01-26, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Och...... därför är det bäst att sejfa för att slippa skyffla kol i helvetet? Är detta verkligen ditt bästa argument för kristendomens sanningsanspråk?

Nu håller jag i o f s med dig att det är av godo att indoktrinera en upplyst majoritet om detta, men det betyder ju inte att det är faktiskt korrekt.

Jaha, nej jag skrev bara att jag såg ett 'slagkraftigt' argument. Det jag skrev var utan contex faktiskt, så förstår din frågeställning.
Ateisten om jag inte missminner mig var övertygad om att döden var biologisk och inte andling, alltså att du bara inte finns mer helt enkelt. Det var då det där argumentent kom in.
Citera
2026-01-26, 22:53
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Attans, jag är besegrad.

Ja, tyvärr.

Det finns ett halvt dussin ateister här på tråden som valsat omkull allt i sin väg. Inklusive idén om vad metafysik handlar om.
Ni är helt enkelt obildbara . Man skulle kunna tro att både ateister och religiösa har någon slags uppfattning om definitionen om vad religiösa tycker är så coolt med en osynlig makt.

Men , Nej. Allt strandar på det personliga som tycks vara epicentrum för ett universum som roterar runt en uppfattning som består av citeringar eller föreställningar ur en filosofisk undermålig skrift som bekräftar något slags mystiskt schtick. Oåtkomlig för er själva , för det är uppenbart att här talar och citerar religiösa i gåtor och återger trötta 2000 år gamla allegorier för exakt ingens förvåning alls.

Var det värt att starta en tråd på 500:e gången och få intellektuellt spö av ateister och filosofer ännu en gång ?
Citera
2026-01-26, 22:53
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja, det är faktiskt märkligt att bevittna detta. Vetenskap är ju bara ett verktyg för att med beprövade metoder kunna fastställa med så stor säkerhet vi människor bara kan. Blind ideologi kan verkligen få människor att gå genom livet med huvudet uppkört i röven.
Jag tycker det är roligt hur det ständigt är ateister som anklagar troende för att vara vetenskapsförnekare, sen när de själva blir konfronterade med vetenskapliga studier så är det ateisterna som blint förnekar dom utan vidare förklaring.

Det var kristna som var de första forskarna och som startade hela den moderna forskningsmallen.
Citera
2026-01-26, 22:59
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Det var kristna som var de första forskarna och som startade hela den moderna forskningsmallen.

Det fanns en tid innan år 0 . Har du hört talas om det polyteistiska Grekland och Rom ? Matematik , filosofi , arkitektur, statsbildning, demokrati ?

Jösses. Grabben du behöver kill your darlings
Citera
2026-01-26, 23:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Ja, tyvärr.

Det finns ett halvt dussin ateister här på tråden som valsat omkull allt i sin väg. Inklusive idén om vad metafysik handlar om.
Ni är helt enkelt obildbara . Man skulle kunna tro att både ateister och religiösa har någon slags uppfattning om definitionen om vad religiösa tycker är så coolt med en osynlig makt.

Men , Nej. Allt strandar på det personliga som tycks vara epicentrum för ett universum som roterar runt en uppfattning som består av citeringar eller föreställningar ur en filosofisk undermålig skrift som bekräftar något slags mystiskt schtick. Oåtkomlig för er själva , för det är uppenbart att här talar och citerar religiösa i gåtor och återger trötta 2000 år gamla allegorier för exakt ingens förvåning alls.

Var det värt att starta en tråd på 500:e gången och få intellektuellt spö av ateister och filosofer ännu en gång ?
(FB) Ateister vs kristna debatt
Prat åsido, vill du försöka motbevisa det som herr Newkie bara kunde svara "nähä" till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in