2026-01-26, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Jag tycker att det kan appliceras på både ett icke-troende eller en troendes perspektiv.

För ingen vet med säkerhet.
Så sanningen är ju att du gamblar med hela din existens utifrån din egna uppfattning.
Du kan ha rätt, du kan ha fel.
Konsekvenserna av att ha fel kan bli, ja problematiska.

Och...... därför är det bäst att sejfa för att slippa skyffla kol i helvetet? Är detta verkligen ditt bästa argument för kristendomens sanningsanspråk?

Nu håller jag i o f s med dig att det är av godo att indoktrinera en upplyst majoritet om detta, men det betyder ju inte att det är faktiskt korrekt.
Citera
2026-01-26, 20:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jag kan berätta samma ögonblick jag blev ateist ...

I samband med morgonbönen i första klass , där en mycket gammal skollärarinna (Som luktade illa ur munnen) Predikade med emfas att Gud ser allt , hör allt, och bestraffar allt dåligt uppförande
Instinktivt visste vi alla 7-åringar att käringen beskrev sig själv och sin ruttna attityd till precis allting som lämnade hennes lilla behändiga box för att härska över oss.

Jag är mycket tacksam över henne. Det besparade mig en hel del huvudbry att följa ett slags "mysterium" över en varelse som är allestädes närvarande (Fast ingen har någonsin sett eller hört av "varelsen" annat i något slags självhypnos) Inser också att det enda organiserat religion tills helt nyligen , har använt barnatro´n för att hålla liv i detta döende spektakel - Är att skrämma skiten ur minderåriga och därigenom få till nytt lydigt material för att hålla illusionen om maktordningen vid liv.
Man kan säga att du blev skrämd till att ha din livsåskådning.
Citera
2026-01-26, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ideologisk övertygelse är av samma kategori som religiös dito.

Alla har ideal. Väldigt få människor är förmögna att hämta sina ideal inifrån.

Javisst. Och därför är kristendomen bra i ett evolutionärt perspektiv då den predikar respekt för överheten och fokus på livet efter detta. I ett samhällsperspektiv är detta mycket bättre än att fostra vänsterblivna revolutionärer......som västvärlden förefaller göra i nuläget.
Citera
2026-01-26, 20:31
Medlem
Citat:
Nej, jag syftade på detta stycke:

"Då tycker jag att det är vettigt att gå på känslan som säger att du kan välja (i alla fall lite grand även om 'fri vilja' med rätta kan väcka reaktioner med tanke på alla orsakssamband och måsten).

I och med att du inte vet i alla fall så är det bättre att hålla sig närmare vår ursprungliga upplevelse och samtidigt lämna utrymme till hopp."

Vad jag menade var att jag inte resonerar så. Sålänge jag inte vet vad som är sant eller ej håller jag mig inte till det ena eller det andra. Tex kan min upplevelse i det fallet vara fel och din rätt, och jag kan prova på både och utan skrupler

Frågan är väl vart fantasier kommer ifrån.
Nu klippte du bort det jag frågar om igen. Basen för hållningen.
Citera
2026-01-26, 20:34
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Då får du såklart gärna redogöra för vilka mirakel som är bevisade. Betänk att detta i så fall bevisar guds existens, så "det står i bibeln" räcker inte. Det måste vara extremt starka bevis.
(FB) Ateister vs kristna debatt
Nu ligger bollen hos dig att motbevisa
Citera
2026-01-26, 20:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Nu klippte du bort det jag frågar om igen. Basen för hållningen.
Jag finner helt enkelt inget bevis för fri vilja i något av det, och har faktiskt inte heller hållningen att viljan, fri eller ej, är någon skiljelinje mellan en ateistisk och en kristen åskådning.

Den fria viljan har debatterats även inom kyrkan, tex Calvin var skeptisk.

Förtydligar:
Människors historier kommer att förbli rigida och spegla deras inre, och det är historierna som anpassas efter människors (o) förmåga att bevara stabil hierarki som orsakar instabilitet.

Grundhistorien är däremot stabil.
Senast redigerad av LadySweden 2026-01-26 kl. 20:40.
Citera
2026-01-26, 20:35
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Vilka bevis?

Jag har en hoper böcker som beskriver läderlappen, så då måste han vara en verklig figur som jagar kriminella i ...Göteborg?
Motbevis?
Citera
2026-01-26, 20:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Problemet är att du applicerar vardagsintuition på ett område där den inte gäller. Våra erfarenheter av bullbak, tegelstenar och hammare säger ingenting om hur fysik fungerar vid universums uppkomst.

I modern kosmologi är energi inte nödvändigtvis något som måste ”tillföras utifrån”. I flera Big Bang-modeller är universums totala energi noll: positiv energi i form av materia balanseras av negativ gravitationsenergi. Det bryter alltså inte mot energiprincipen.

Dessutom gäller våra fysikaliska lagar inom universum och efter Plancktiden. Att kräva att de ska gälla ”före” universum existerade är att anta exakt det man försöker bevisa.

Och viktigast:
Att stoppa in Gud i ekvationen löser ingenting. Det flyttar bara frågan ett steg bakåt.
Var kom Gud ifrån? Varför behöver Gud ingen orsak men universum gör det? Om Gud kan existera utan orsak, då kan universum också göra det.

Kort sagt:
Gud är inte en förklaring – det är ett namn på vår okunskap, och den typen av svar har historiskt alltid försvunnit i takt med att kunskapen ökat.
Gud är en filosofisk lösning på många existensiella problem med en materialistisk världsbild.
Se denna:
Det är bara så att inte bara fungerar gud otroligt bra filosofiskt, vi har berg med bevis utöver det!
Citera
2026-01-26, 20:47
Medlem
Citat:
Jag finner helt enkelt inget bevis för fri vilja i något av det, och har faktiskt inte heller hållningen att viljan, fri eller ej, är någon skiljelinje mellan en ateistisk och en kristen åskådning.

Den fria viljan har debatterats även inom kyrkan, tex Calvin var skeptisk.
Nej det finns inget bevis för fri vilja givetvis. (Vi har en debatt om saken och jag känner till determinismen.)

Studien av materien med dess elementarpartiklar och kända krafter talar emot den fria viljan. Men, den studien talar lika mycket emot förekomsten av en upplevelse.

Medvetande styrks liksom fri vilja, gudar, änglar och demoner endast av vittnesmål om subjektiv upplevelse.

Om vi applicerar mätinstrument på en humanoid robot så visar den tecken på sensoriska reaktioner och faktabearbetning av stimuli. På ett annat, men för resonemanget liknande vis som vad vi kan mäta på dig och mig.

Jag vittnar om subjektiv upplevelse och det gör alla andra med. Du har en själv och du köper därför våra andras vittnesmål.

Det är fortfarande lika lite bevis som vad gäller fri vilja.

Kommer det en avancerad robot från jymden på besök så kan vi se tecken på sensoriska reaktioner och faktabearbetning av stimuli. Den kanske vittnar om en subjektiv upplevelse eller så gör den inte det. Hur ska vi veta?

(Edit: Jag förstår dock inte din förtydling alls)
Senast redigerad av Andreas-yi 2026-01-26 kl. 20:50.
Citera
2026-01-26, 20:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Nej det finns inget bevis för fri vilja givetvis. (Vi har en debatt om saken och jag känner till determinismen.)

Studien av materien med dess elementarpartiklar och kända krafter talar emot den fria viljan. Men, den studien talar lika mycket emot förekomsten av en upplevelse.

Medvetande styrks liksom fri vilja, gudar, änglar och demoner endast av vittnesmål om subjektiv upplevelse.

Om vi applicerar mätinstrument på en humanoid robot så visar den tecken på sensoriska reaktioner och faktabearbetning av stimuli. På ett annat, men för resonemanget liknande vis som vad vi kan mäta på dig och mig.

Jag vittnar om subjektiv upplevelse och det gör alla andra med. Du har en själv och du köper därför våra andras vittnesmål.

Det är fortfarande lika lite bevis som vad gäller fri vilja.

Kommer det en avancerad robot från jymden på besök så kan vi se tecken på sensoriska reaktioner och faktabearbetning av stimuli. Den kanske vittnar om en subjektiv upplevelse eller så gör den inte det. Hur ska vi veta?
Frågan är inte om medvetande finns, för det gör det. Vi har massor av ord på saker vi vet finns utan att veta vad det är.
När vi vet vad medvetande är kan vi också närma oss att ta reda på om det existerar fri vilja. Det tycks åtminstone finnas slump inom kvantfysiken. Att göra tvärtom: argumentera för ett medvetande utifrån att viljan är fri- det blir ju bara konstigt. Vi vet att vilja och medvetande finns. Hur fria de är vet vi inte.
Citera
2026-01-26, 20:52
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeXXor
Hur kan han vara utanför vårt universum men samtidigt interagera med vårat universum? Om han interagerar med vårat universum så gör han det på ett detekterbart sätt och kan således mätas eller bevisas. Så hur ska du ha det?
På samma sätt som du kan interagera med ett datorspel men samtidigt vara utanför datorspelet.
Citera
2026-01-26, 20:53
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Man kan säga att du blev skrämd till att ha din livsåskådning.

Det kan man inte påstå. Jag har skaffat en annan livsåskådning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in