Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Jag finner helt enkelt inget bevis för fri vilja i något av det, och har faktiskt inte heller hållningen att viljan, fri eller ej, är någon skiljelinje mellan en ateistisk och en kristen åskådning.
Den fria viljan har debatterats även inom kyrkan, tex Calvin var skeptisk.
Nej det finns inget bevis för fri vilja givetvis. (Vi har en debatt om saken och jag känner till determinismen.)
Studien av materien med dess elementarpartiklar och kända krafter talar emot den fria viljan. Men, den studien talar lika mycket emot förekomsten av en upplevelse.
Medvetande styrks liksom fri vilja, gudar, änglar och demoner endast av vittnesmål om subjektiv upplevelse.
Om vi applicerar mätinstrument på en humanoid robot så visar den tecken på sensoriska reaktioner och faktabearbetning av stimuli. På ett annat, men för resonemanget liknande vis som vad vi kan mäta på dig och mig.
Jag vittnar om subjektiv upplevelse och det gör alla andra med. Du har en själv och du köper därför våra andras vittnesmål.
Det är fortfarande lika lite bevis som vad gäller fri vilja.
Kommer det en avancerad robot från jymden på besök så kan vi se tecken på sensoriska reaktioner och faktabearbetning av stimuli. Den kanske vittnar om en subjektiv upplevelse eller så gör den inte det. Hur ska vi veta?
(Edit: Jag förstår dock inte din förtydling alls)