Citat:
Ursprungligen postat av
goodasstimes
Han framför ofta en ganska relevant poäng dock. De offentliga handlingar som hans tjänst sprider är samma offentliga handlingar som domstolarna lämnar ut till vem som helst. Jag förstår inte varför folk stirrar sig blinda på att rättsdatabaserna sprider skadlig information hejvilt när domstolarna själva gör exakt samma sak.
Jag förstår hur du tänker, men jag håller inte alls med om att det är relevant. Det är en himla skillnad mellan att aktivt begära handlingar från domstolar om specifika personer där du dessutom behöver personuppgifter mot att genom en enkel google sökning på ditt namn få fram allt och dessutom kunna ta del av var man bor, vilken våning, vilken bil man kör mm.
Lexbase har även en prenumerationstjänst där du blir informerad om en person som har en dom på sig flyttar in i ditt område eller tom samma kommun. Ratsit har också en likadan funktion där man "bevakar" en person, vilket innebär minsta förändring som flytt, ny bil eller vad det kan vara så blir du informerad.
Knappast relevant. Bara för att myndigheter får behandla personliga och känsliga uppgifter så innebär det inte att alla ska få göra det och sedan referera till "yttrandefrihet" och "demokrati".
Med det sagt tycker jag inte att man ska kunna begära ut rättsliga handlingar eller personuppgifter från myndigheter hur som helst. Det behöver stramas åt ordentligt för att skydda den personliga integriteten. Det finns ju ett förhandsavgörande kring målet i Finland och snart kommer ett avgörande här med. Väljer domstolar att tolka förhandsavgörandet på ett annat sätt och fortsatt lämna ut handlingar till allmänheten utan specifika skäl, så kan man ju driva det till eu igen och se vad de tycker om det.