2026-01-26, 08:50
Medlem
Vad exakt är det att hon tänker att hon ska få hjälp med? Hon behöver alltså hjälp för att klara av att studera..men hon klarar av att sköta sitt jobb, driva företag och ha familjeliv? Ser hon inte hur det inte går ihop?
Citera
2026-01-26, 08:56
Medlem
Knappast.......s avatar
Det verkar som att hon tror att det är en självklarhet att hon ska få hjälp och att en ev diagnos skulle göra att hon kommer klara av studierna. Inte ens säkert att hon skulle få en adhd-diagnos om det är vad hon tänker på.

Att ha stora problem med att formulera sig tycker inte jag låter typiskt för just adhd.
Och det kan ta över ett år och längre tid än så att bli utredd.

Hon får ju börja med att skriva ner alla punkter hon tycker att hon har problem med om nu allt är ett enda virrvarr.

Aldrig hört att man skickar meddelanden om sånt? Ringer man inte och bokar tid på vårdcentralen/HC? få träffa en läkare, beskriva sina problem och få en remiss. Så gjorde jag iaf.
Senast redigerad av Knappast....... 2026-01-26 kl. 09:34.
Citera
2026-01-26, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobhallonsaft
Varför ska hon skriva ett långt mail/meddelande?

Varför inte bara be om tid för ångest/fullrulleihjärnan/svårtattsorteratankar eller nått liknande?

Känns JÄTTEKONSTIGT att hon tycker att hon behöver skriva en lång uppsats och så "kanske dom bara säger att hon ska gå på antidepp" - hon tänker nog att hon redan har en diagnos klar och vill styra in läkarbesöket på "rätt diagnos och rätt behandling"...

Precis vad den ansträngda vården vill ha, en hel rapport om vad som är fel på henne. Känner också lite samma på sättet hon uttrycker sig på, att hon kanske bara får antidepp igen att hon har en diagnos klar och antidepp inte hjälper henne ändå. Nähe men prova längre än två veckor kanske? Känns som hon skulle må bra av psykvård, typ gå i terapi istället.
Citera
2026-01-26, 09:26
Medlem
Märkligaste svada någonsin. Söka vård för att klara av att studera?? Haha . Hon måste driva med oss.
Citera
2026-01-26, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Channy
Märkligaste svada någonsin. Söka vård för att klara av att studera?? Haha . Hon måste driva med oss.
Måste ha minst ett aktivt ärende inom vården hela tiden. 2026 har knappt börjat.
Citera
2026-01-26, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Channy
Oklart. Förstår inte vad hennes problem är och hon verkar inte veta det själv. Vad vill hon ha hjälp med? Att klara studierna eller sin ångest? De spontana svårtolkade klippen på måndagar är mycket ovissa och otydliga.
Citera
2026-01-26, 10:00
Medlem
Bobhallonsafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frunilillabyn
Precis vad den ansträngda vården vill ha, en hel rapport om vad som är fel på henne. Känner också lite samma på sättet hon uttrycker sig på, att hon kanske bara får antidepp igen att hon har en diagnos klar och antidepp inte hjälper henne ändå. Nähe men prova längre än två veckor kanske? Känns som hon skulle må bra av psykvård, typ gå i terapi istället.
Exakt!!! Att ta en läkares råd och testa antidepp liiiiiite längre, det KAN ju faktiskt hjälpa!!

Och när hon mest svamlar skulle jag nog tycka att den bästa idén är att boka tid på digital samtalsterapi först och få hjälp med vad exakt problemet är.
Citera
2026-01-26, 10:16
Medlem
Känner igen Hannas mönster från egna erfarenheter. Hon tänker att hon behöver reda ut/lösa/bli av med mensen/förlossningsskadan/deppigheten/det röriga huvudet INNAN hon kan studera/träna/flytta/vara en närvarande mamma/leva. Det är alltid något som måste lösas innan hon kan ta steget! Och det är alltid något som ska lösas externt. Börja med dig själv Hanna!
Citera
2026-01-26, 11:11
Medlem
DiskussionFlyktings avatar
Nu skulle Hanna ha juridisk hjälp med något men det försvann snabbare än jag hann andas… Hon sökte efter eldsjäl bland följarna som kan hjälpa henne med nått juridiskt.
Citera
2026-01-26, 11:16
Avslutad
Jag förstår verkligen ingenting av det hon säger. Det är extremt otydligt. Hon pratar om att hon vill ringa vården och be om hjälp, men det framgår inte alls för vad. Hon nämner också att hon inte kommer kunna plugga – men det är ju inget konkret, och dessutom är det svårt att ta på allvar när hon ändå aldrig verkar komma igång med studier. Allt hon säger känns splittrat och osammanhängande. Jag blir mest förvirrad och fattar inte vad hon egentligen försöker säga eller vill ha hjälp med. Hon har tappat det helt
Citera
2026-01-26, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiskussionFlykting
Nu skulle Hanna ha juridisk hjälp med något men det försvann snabbare än jag hann andas… Hon sökte efter eldsjäl bland följarna som kan hjälpa henne med nått juridiskt.

Vården neka henne kanske hjälp på momangen denna gång.
Citera
2026-01-26, 11:37
Medlem
DiskussionFlyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbelgum18
Vården neka henne kanske hjälp på momangen denna gång.

Blockad från 1177 pga spam 🙃
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in