Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Ja det är frågor av betydelse. Ska vi definiera vad som finns och inte finns eller vara ödmjuka? Ska egna obevisbara upplevelser stigmatiseras av ett konsensuskrävande samhälle?
Vi vet inte ens vad som finns i universum eller om det finns ett oändligt multiverse där kunskapsutveckling har pågått i biljontals år. Och på vilka grunder kan vi utesluta icke-materiellt liv eller obeskrivlig makt?
Egna upplevelser är egna upplevelser och har inget med samhället eller nån annan att göra. Man kan ha hur många egna upplevelser som helst, det stör väl ingen?
Men om man går ut och försöker påverka samhället och alla andra med påståenden om egna upplevelser så går man över en grundläggande gräns. Samhället är inte baserat på "privata upplevelser" och kan omöjligtvis fungera utgående från sådana "privata upplevelser", så då behöver man kunna styrka det man påstår att man upplevt på nåt sätt. Att det skulle vara att "stigmatisera" upplevelserna är inte sant, det är snarare tvärtom.
Ingen behöver utesluta nånting, varken icke-materiellt liv eller obeskrivlig makt. Vi behöver inte ens utesluta att det kan på en liten polkarandig flygande elefant bakom mitt kylskåp, som emellanåt flyger fram och viskar grundläggande sanningar i mitt öra. Jag FÅR gå omkring och tro det, och får inkorporera de framviskade sanningarna i min egen världsbild. Men jag kan INTE hävda att den elefanten, eller det icke-materiella livet och den obeskrivliga makten, finns på riktigt om jag inte kan föra det i bevis. Och jag kan framförallt inte börja kräva och hävda att resten av samhället och alla andra människor ska börja följa det jag säger, det som min lilla elefant viskat till mig.
Någonstans där går gränsen mellan trosfrihet och absurditet. Och trosfriheten ger oss alla rätt att tro på i princip vad som helt och utan bevis, i vår egen personliga trosfrihetssfär. Som tur är (för mig) ger den också rätt att förkasta en sådan egen trosbaserad världsbild och istället försöka använda en egen evidensbaserad världsbild.