2026-01-26, 07:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Men det föranleder två följdfrågor.

Vilken är i så fall efemär? Att 2+2 är 4 är en vetenskaplig sanning, och det kommer dels att vara sant "för evigt" och man kan på mycket stabila grunder dra slutsatsen att 2+2 var fyra också innan jordklotet bildades av rymdstoft. Dvs. långt innan det fanns en tänkande människa på planeten som klurade ut algebran. Det är alltså "vetenskapen".

Att hävda att tron skulle vara mindre efemär än vetenskapen motsägs ju om man tar kristendomen som exempel av bibeln själv. Människor "tror" inte av sig själva, och en del av dem slutar "tro" (på "den enda sanna guden"). Det finns en uppsjö av berättelser där gud tvingas skicka änglar och andra budbärare för att människor ens ska fatta att "tro", och denna manuella spridning av "tro" är central för nya testamentet. Det är alltså "tron", och hur man än vrider och vänder på det så är "tron" rätt så "efemär"...

Och den andra följdfrågan är om du diskuterar eller predikar?
Vetenskapen korrigerar sig ständigt i sökandet efter exaktare kunskap men det finns en gräns som den aldrig når, i varje fall inte med rådande paradigmer. Allt som finns kan inte observeras, hypotetiseras, deduceras, testas eller falsifieras. Detta är bara vetenskapliga ideal eller åsikter som ska definiera vad som finns eller inte.

​Jag diskuterar och citerar och demonstrerar, men jag predikar inte och hävdar inte någon religion.
Citera
2026-01-26, 07:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Vad bra världen skulle vara utan alla religioner!

Leder bara till krig och elände!

Var snäll mot omgivningen så blir det bra!
Gud skänker tröst!
Citera
2026-01-26, 08:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Jag har en fråga till alla troende och hur ni blev hjärntvätt av staten, samhället och kyrka även GUD ? Redan som barn ? Skola hjärntvättade er ? Föräldrarnas uppfostran med religion ?
Hur och när så varför ?

Jag uppväxte på skola utan religion...
Rena paradiset. Sovmorgnar och leka mycket. Nästan inget läromedel på lektionerna pga hur ska lärare och personal kommunikation med oss ca 139 st skolbarnen i annat land.
Inget engelskspråkig osv...
Mina föräldrarna var aldrig på "uppfostran eller lära upp barnen med religion". De föräldrarna gravt alkoholiserade försummade oss hela livet ut.
Sen gymnasium annorlunda linjen just för mig då jag insåg att jag måste lära mig på svenska grammatik sent 21 ålder... Det fanns inget religion i hemmet, skola i annat land sen det fanns inget religion på gymnasiet skola..
Sen jag fortsätter med ett jobb och ett hem utan religion...

Jag lever glatt och alla tyckte att jag är roligt pigg och gladlynt. Noll något av brott kriminella lr skulder. Mitt liv är så underbart och stilla som stilla sjön. Jag gör vad jag vill och vinst av tid.

När jag ser en kyrka lr jesus lr GUD lät som en sagobok som pippi Långstrump lr typ som Halloween. Överdriv med människor och hjärntvätt människor....

Sen jag såg klart att religion orsaker alltid till kriget och dödande. Biblenbok tydde att det är normalt att dräpa människor.... Fyfan..
Männen är griniga på kartgränser och skapar kultur och troende... Fyfan..
Men det är skillnad mellan religion, med regler som skiljer mellan vi och dom, och en tro på en för alla gemensam skapare. Och det är inte religion att citera vad någon har sagt.

Kommen till mig, I alla som arbeten och ären betungade, så skall jag giva eder ro. Tagen på eder mitt ok och lären av mig, ty jag är saktmodig och ödmjuk i hjärtat; 'så skolen I finna ro för edra själar'. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt. — Matteus 11:28-30
Citera
2026-01-26, 08:23
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vetenskapen korrigerar sig ständigt i sökandet efter exaktare kunskap men det finns en gräns som den aldrig når, i varje fall inte med rådande paradigmer. Allt som finns kan inte observeras, hypotetiseras, deduceras, testas eller falsifieras. Detta är bara vetenskapliga ideal eller åsikter som ska definiera vad som finns eller inte.

​Jag diskuterar och citerar och demonstrerar, men jag predikar inte och hävdar inte någon religion.

Vad är det då som finns, men som inte kan "observeras, hypotetiseras, deduceras, testas eller falsifieras"?

Med andra ord, hur kan man i så fall vara säker på ATT det finns?

Eller aningen skarpare: om det helt saknas belägg för att något finns, hur kan man ens TRO att det finns?
Citera
2026-01-26, 08:33
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Vad är det då som finns, men som inte kan "observeras, hypotetiseras, deduceras, testas eller falsifieras"?

Med andra ord, hur kan man i så fall vara säker på ATT det finns?

Eller aningen skarpare: om det helt saknas belägg för att något finns, hur kan man ens TRO att det finns?
Ja det är frågor av betydelse. Ska vi definiera vad som finns och inte finns eller vara ödmjuka? Ska egna obevisbara upplevelser stigmatiseras av ett konsensuskrävande samhälle?

Vi vet inte ens vad som finns i universum eller om det finns ett oändligt multiverse där kunskapsutveckling har pågått i biljontals år. Och på vilka grunder kan vi utesluta icke-materiellt liv eller obeskrivlig makt?
Citera
2026-01-26, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spamixer
Gud skänker tröst!

Det är du själv som tröstar dig. Dina tankar om gud ger dig tröst. Om du trodde lika mycket på en nallebjörn skulle det ge dig samma tröst.
Citera
2026-01-26, 09:15
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ja det är frågor av betydelse. Ska vi definiera vad som finns och inte finns eller vara ödmjuka? Ska egna obevisbara upplevelser stigmatiseras av ett konsensuskrävande samhälle?

Vi vet inte ens vad som finns i universum eller om det finns ett oändligt multiverse där kunskapsutveckling har pågått i biljontals år. Och på vilka grunder kan vi utesluta icke-materiellt liv eller obeskrivlig makt?

Egna upplevelser är egna upplevelser och har inget med samhället eller nån annan att göra. Man kan ha hur många egna upplevelser som helst, det stör väl ingen?

Men om man går ut och försöker påverka samhället och alla andra med påståenden om egna upplevelser så går man över en grundläggande gräns. Samhället är inte baserat på "privata upplevelser" och kan omöjligtvis fungera utgående från sådana "privata upplevelser", så då behöver man kunna styrka det man påstår att man upplevt på nåt sätt. Att det skulle vara att "stigmatisera" upplevelserna är inte sant, det är snarare tvärtom.

Ingen behöver utesluta nånting, varken icke-materiellt liv eller obeskrivlig makt. Vi behöver inte ens utesluta att det kan på en liten polkarandig flygande elefant bakom mitt kylskåp, som emellanåt flyger fram och viskar grundläggande sanningar i mitt öra. Jag FÅR gå omkring och tro det, och får inkorporera de framviskade sanningarna i min egen världsbild. Men jag kan INTE hävda att den elefanten, eller det icke-materiella livet och den obeskrivliga makten, finns på riktigt om jag inte kan föra det i bevis. Och jag kan framförallt inte börja kräva och hävda att resten av samhället och alla andra människor ska börja följa det jag säger, det som min lilla elefant viskat till mig.

Någonstans där går gränsen mellan trosfrihet och absurditet. Och trosfriheten ger oss alla rätt att tro på i princip vad som helt och utan bevis, i vår egen personliga trosfrihetssfär. Som tur är (för mig) ger den också rätt att förkasta en sådan egen trosbaserad världsbild och istället försöka använda en egen evidensbaserad världsbild.
Citera
2026-01-26, 09:18
Medlem
Citat:

Vi ska utgå ifrån det som vi vet här och nu, det är så man håller sig till fakta och verklighet. Att tanka på vad som eventuellt finns är att ägna sig åt fantasier och önsketänkande.
Citera
2026-01-26, 09:20
Medlem
Citat:
Kommen till mig, I alla som arbeten och ären betungade, så skall jag giva eder ro. Tagen på eder mitt ok och lären av mig, ty jag är saktmodig och ödmjuk i hjärtat; 'så skolen I finna ro för edra själar'. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt. — Matteus 11:28-30

Tack och lov, att jag fattar noll vad innebär (notis) om. Matteus ....

Det är så skönt att jag lever gott än er allihopa med troende och fastbunden till religion
Senast redigerad av Dofstom 2026-01-26 kl. 09:56.
Citera
2026-01-26, 09:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Det är du själv som tröstar dig. Dina tankar om gud ger dig tröst. Om du trodde lika mycket på en nallebjörn skulle det ge dig samma tröst.
Okej tråkigt för dig att inte uppleva det onaturliga.
Citera
2026-01-26, 09:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Tack och lov, att jag fattar noll vad innebär (notis) om. Matteus ....

Det är så skönt att jag lever gott än er allihopa
Inte mig
Citera
2026-01-26, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spamixer
Okej tråkigt för dig att inte uppleva det onaturliga.

Som barn har jag som alla andra barn fått "uppleva det onaturliga." Det är meningen, om vi följer den naturliga utvecklingen, att vi växer ut från fantasier och anammar en mer verklighetstrogen världsuppfattning. Man måste börja se skillnaden mellan fantasier och verklighet om man vill bli vuxen på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in