Citat:
Ursprungligen postat av
Quoi...
Jo, jag har en förklaring som inte bara är fullt logisk utan också fullt bevisad, nämligen evolutionsteorin som det råder total vetenskaplig konsensus om. Det är bara du som antingen är för okunnig, korkad eller för faktaresistent för att förstå detta.
Vi förstår att all den komplexitet som människan besitter jämfört med de maskiner vi har byggt har uppstått av sig själv genom evolutionen, inklusive förmågan att känna empati, gläde och sorg. Och jo, människan agerar också enbart efter en programmering. Allt vi gör gör vi fullständigt automatiskt utifrån denna programmering.
Ligger det ingen händelse bakom någonting så finns det heller ingen anledning till att detta något är som det är. Finns det ingen anledning bakom Guds existens så finns det heller ingen anledning till att han är som han är. Alltså råkar han bara vara som han är. Detta är ett fullt begripligt logiskt faktum.
Att du sänker dig till den låga nivån att kalla andra korkade, bara för att du saknar argument och bevis ,avslöjar bara din frustration över detta.
Vi kommer nog inte längre än såhär. Du förlitar dig på slumpen och det är ju många andra som gör också. Men några bevis har du inte, mer än att det "råkat" bli så. Detta borde göra dig ödmjukare i fortsättningen till de som tror annat.
Jag kan väl bara avslutningsvis säga att det där med att jämföra människor och maskiner, det var riktigt riktigt uselt argument. Inte för att vara elak, utan mer så att du slipper göra bort dig i andra sammanhang. Läs på lite kring detta..
Du upprepar det där med guds existens hela tiden när vi pratar om evig existens. Det behöver inte alls vara en gud. Det kan vara en intelligens, långt högre än människan. Men det kan också vara energi och materia. Eller vakuum som vissa börjat tro på? "Något" har ju alltid funnits iallafall, som gett upphov till allt.
Det bästa sättet att förklara det här med evig existens tycker jag är tid. Visserligen är tid ett begrepp som människan hittat på, men om vi ändå godtar tiden som ett begrepp så har den ju ingen början och inget slut. Det finns ingen enskild slumpmässig eller tillfällig händelse som gjorde att den uppstod eller som kommer att göra att den försvinner. Den bara "flyter på". På samma sätt är det med detta "något" som gett upphov till allt.