Citat:
Ursprungligen postat av
EnSugarDaddy
Enligt Expressen avskrevs hans brottsmisstanke strax efter lunch idag:
"Söndagen den 25 januari 2026, klockan 12.42, är det exakt två år sedan Dermot Clemenger skickade sin sista dubbelswish på salongen i Örebro."
https://www.expressen.se/noje/dermot-clemengers-liv-pa-flykt-efter-angern-i-polisarresten-/
Det har trätats om detta i tråden en del, och jag är allt annat än säker på vad som gäller.
Men jag tror absolut inte det är fråga om såna där exakta minut-angivelser, utan samma dag, sen om det är i början eller slutet av dagen får väl vara osagt även om jag tror slutet.
I uppsatsen
"Nya preskriptionstider för vissa allvarliga brott" (2010, Göteborgs universitet) skriver man:
Preskriptionstiden räknas i hela år från, inte från och med, den dag då brottet begicks
till och med den dag som har samma datum som denna. En dag anses sluta vid mid-
natt, preskriptionstiden löper därmed inte ut vid det exakta klockslaget för brottet
utan vid midnatt den aktuella dagen. Vilken veckodag som slutdagen innefaller sak-
nar betydelse.(67)
(67) Berg m fl, 35:9 samt Strömberg, s 92 ff, jfr även NJA 1948 s 550.
En uppsats av juriststudenter kanske inte är något att fästa någon större vikt vid så där allmänt, men tror ändå att handledaren var rätt så erfaren och borde sagt ifrån om detta var felaktigt.