2026-01-25, 18:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Nja
Judendom
Monoteistisk, avvisade soldyrkan och avgudadyrkan.

Kristendom
Kom från judendom, använde vissa solsymboler kulturellt, men inte från soldyrkan

Soldyrkan
Var en separat form av naturreligion som existerade parallellt i andra kulturer

Men dessa religioner är inte dom första. Dom bygger på andra religioner som är soldyrkande.
Och som sagt, titta på kristendomen och solens rörelse i ett astronomiskt perspektiv så kommer du att se likheter.
Citera
2026-01-25, 18:30
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Varför?
Ditt användarnamn och profilbild tyder på att det är nödvändigt
Citera
2026-01-25, 18:32
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Men dessa religioner är inte dom första. Dom bygger på andra religioner som är soldyrkande.
Och som sagt, titta på kristendomen och solens rörelse i ett astronomiskt perspektiv så kommer du att se likheter.
Enligt alla abrahamiska religioner så bygger inte någon av de abrahamiska religionerna på något annat än att abraham byggde en relation med den enda allmäktiga oskapade guden och därför byggde gud genom honom en nation som skulle sprida en välsignelse till hela världen?

Vart kommer solen in i det här?
Citera
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ditt användarnamn och profilbild tyder på att det är nödvändigt
Och vad skulle en exorcist kunna göra åt mitt namn och bild? eller är du bara kränkt av den?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Samma här. Fy vad jobbigt alltså

Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Nej tack jag vill inte läsa och förstå. Jag har det bra gott liv. Noll kriminalitet och noll barn... Noll skulder. Noll brott.

Vissa mat och dryck kan jag aldrig äta lr dricka.. punkt slut! Dåligt fabrikant.

Jag vägras bli hjärntvätt av någon och kyrka.

Synd om er som dricka kaffe och käka skärpet mat från fabrikat... Synd om er som faller på knäa och ber GUD !! GUD ÄR FANTASI !!
Du lägger vikten på det materiella då kan ni aldrig veta godnatt
Citera
Avslutad
Citat:
Hmmmmmmmm

Se den här.

https://youtu.be/LPhANpsR1gM
Citera
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Och vad skulle en exorcist kunna göra åt mitt namn och bild? eller är du bara kränkt av den?
The power of christ compels you!
Citera
2026-01-25, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Knappast, men utveckla gärna för det skulle vara något helt nytt för mig.

Däremot så var det ju en av de första astrofysikerna som straffades med livstids husarrest av påven, för att han inte trodde att solen kretsade runt jorden, och att jorden var världens mitt, som kyrkan sa.

Galileo Galilei har sedan dess gått till historien som "fadern till observationsastronomin", "fadern till den moderna fysiken", "fadern till den vetenskapliga metoden" och "fadern till den moderna vetenskapen".
Vet inte vad katolska kyrkan har med detta att göra?
Galilei hade väl läst bibeln helt enkelt:
Predikaren 1:5

”Solen går upp och solen går ner och skyndar tillbaka till den plats där den går upp.”

Psaltaren 93:1

”Ja, världen står fast, den vacklar inte.”

Josua 10:12–13

”Solen stod stilla… och månen stannade…”
Citera
2026-01-25, 18:35
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
The power of christ compels you!
Ring en exorcist du så kan ni ha en mysig söndag och försöka få ut demonerna i mitt namn och bild
Citera
2026-01-25, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Nej du sa att du kunde bevisa att Gud inte finns.
Citera var jag har sagt det.
Citera
2026-01-25, 18:37
Medlem
Citat:
Att övertala en kristen att bibeln dom läser är en sagobok är som att försöka övertala en sten att den är en moped
Erkänn det blir helst svart om du sätter dig för dig själv i stillhet och försöker tänka va?
Citera
2026-01-25, 18:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det finns massor med vittnesmål från flygande tefat och grejer, det finns till och med på film tydligen och det har diskuterats i USAs kongress, det behöver inte betyda att du har vanföreställningar.

Sen blev du väl inte kontaktad? du bara såg något?
Jag tyckte mig inse att de visade sig för mig när jag satt på en buss. Men som du skriver, det finns tusentals liknande berättelser men mänskligheten skyddar sig mot viss information genom att stigmatisera de som påstår sig observerat som då ofta får lättare eller svårare psykiatriska symtom. Jag vill bara ha den biten avklarad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in