2026-01-25, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomten892
då vet du att hela Dumpen faller som ett korthus eftersom att ingen människa vid sinnesfula bruk tar de seriöst ungefär som att sätta ditt en person som säger att den ska råna en bank men den har aldrig gjort de utan bara pratar om de

de finns inga fiktiva barn eller minderåriga så hela konceptet faller
Högst oklart vad det är du vill ha sagt med detta, men oavsett så gör de ingenting olagligt genom att låtsas vara minderåriga.
Citera
2026-01-25, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det är inte olagligt, och jag har förklarat varför för dig, och även gett lagtext.

Håller med om att gäddorna inte begår något brott då det inte finns något faktiskt barn som offer.

Har ingen aning om vad du menar med "falskt positivt placeboeffekt" i det här sammanhanget.

Det är inte bedrägeri, då det brottet kräver ekonomisk vinning för gärningsmannen, och ekonomisk skada för offret.

om jag ger dig en tablett och säger att de är alvedon men i själva verket är de en tablett som ser ut som alvedon men den innehåller något helt annat men jag övertygar dig om att de är samma innehåll som alvedon. Säg mig har du då inte blivit lurad då av mig när den inte har någon verkan på din huvudvärk och jag fortsätter och säger att de är alvedon men de är inte alvedon och kränker dig och förolämpar då har jag ju skada dig
Citera
2026-01-25, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Högst oklart vad det är du vill ha sagt med detta, men oavsett så gör de ingenting olagligt genom att låtsas vara minderåriga.

de är olagligt lika olagligt som att uppge du är myndig när du inte är de de är inget grovt brott men de är olagligt
Citera
2026-01-25, 17:49
Medlem
Citat:
de är olagligt lika olagligt som att uppge du är myndig när du inte är de de är inget grovt brott men de är olagligt
Vilket brott skulle det vara menar du?
Citera
2026-01-25, 17:49
Medlem
Citat:
om jag ger dig en tablett och säger att de är alvedon men i själva verket är de en tablett som ser ut som alvedon men den innehåller något helt annat men jag övertygar dig om att de är samma innehåll som alvedon. Säg mig har du då inte blivit lurad då av mig när den inte har någon verkan på din huvudvärk och jag fortsätter och säger att de är alvedon men de är inte alvedon och kränker dig och förolämpar då har jag ju skada dig

Försöker du lura oss att du är tomten?
Menar du att det är ett brott?
Citera
2026-01-25, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
””Att ljuga om sin identitet på internet är inte automatiskt olagligt, men det blir straffbart om det används för att lura, skada eller kränka någon. Brott som olovlig identitetsanvändning (4 kap. 6 b § BrB) och bedrägeri kan utgöra lagbrott med straff från böter till fängelse om man utger sig för att vara en annan person.””
Kopierat från AI?

Vilket brott skulle det vara i just den situationen som det handlar om i fallet dumpen?
Citera
2026-01-25, 18:34
Medlem
rallykalle69s avatar
Nummer #731 publicerad precis. Tar upp det just pga hur "vi" ställer oss till att verksamheten fortlöper under rådande rättsprocess. Saknar det betydelse helt? Kan omöjligen vara förmildrande ivarjefall.
Citera
2026-01-25, 18:38
Medlem
Citat:
Kopierat från AI?

Vilket brott skulle det vara i just den situationen som det handlar om i fallet dumpen?

Absolut AI, hade det inte varit barn hade det inte varit okej, där av för diskussionen lite men lika är det olagligt att säga att men är någon annan för att missleda.

Kan lova dig att om peddot hade sagt att han är 12 och använder det så hade det också kommit upp i rätten.
Citera
2026-01-25, 18:40
Medlem
Citat:
Absolut AI, hade det inte varit barn hade det inte varit okej, där av för diskussionen lite men lika är det olagligt att säga att men är någon annan för att missleda.

Kan lova dig att om peddot hade sagt att han är 12 och använder det så hade det också kommit upp i rätten.
Jag är lite osäker på vad du menar här. Om jag förstår dig rätt så säger du att det är olagligt att säga att men är någon annan för att missleda.

Jag påstår att i det generella fallet så är det lagligt att göra. Vilket brott menar du att det är?
Citera
2026-01-25, 19:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Nummer #731 publicerad precis. Tar upp det just pga hur "vi" ställer oss till att verksamheten fortlöper under rådande rättsprocess. Saknar det betydelse helt? Kan omöjligen vara förmildrande ivarjefall.

"GDPR-gäddan". Jag tror knappast Dumpen kommer att avbryta sin verksamhet, oavsett om de blir dömda eller inte. Sara och Patrik kör nog på. Med att lägga ut. Båda är rökta (cancer och skulder) och ser nog sin moral av sidan som den vinnande. Det är vad jag tror.
Citera
2026-01-25, 19:20
Medlem
Citat:
Jag är lite osäker på vad du menar här. Om jag förstår dig rätt så säger du att det är olagligt att säga att men är någon annan för att missleda.

Jag påstår att i det generella fallet så är det lagligt att göra. Vilket brott menar du att det är?

Går väl observera väl under bedrägeri eller olovlig identitetsanvändning.

Men en stor gråzon då det läggs lite vikt på vad varför och hur.

Ta tex de där som spelar barn i Alingsås nu och sedan utpressar personen i fråga om pengar.

Här är lite ifrån lawline:

” skulle kunna utgöra bedrägeri (9 kap. 1 § brottsbalken). Bedrägeri innebär att någon, genom vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i dennes ställe.
Påföljden för brottet bedrägeri är fängelse i högst två år. Är brottet ringa blir påföljden istället böter eller fängelse i högst sex månader.
Notera dock att det krävs att någon, efter att personen utgett sig för att vara annan, tar till handling eller underlåter att göra viss handling, och att detta medför vinning för gärningsmannen och förlust för den utsatte. Att enbart utge sig för att vara någon är inte brottsligt. Rekvisiten för bedrägeri måste nämligen vara uppfyllda.
Bevisprovokation är inte i något fall olagligt.”
Citera
2026-01-25, 19:23
Medlem
Citat:
Går väl observera väl under bedrägeri eller olovlig identitetsanvändning.

Men en stor gråzon då det läggs lite vikt på vad varför och hur.

Ta tex de där som spelar barn i Alingsås nu och sedan utpressar personen i fråga om pengar.

Här är lite ifrån lawline:

” skulle kunna utgöra bedrägeri (9 kap. 1 § brottsbalken). Bedrägeri innebär att någon, genom vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i dennes ställe.
Påföljden för brottet bedrägeri är fängelse i högst två år. Är brottet ringa blir påföljden istället böter eller fängelse i högst sex månader.
Notera dock att det krävs att någon, efter att personen utgett sig för att vara annan, tar till handling eller underlåter att göra viss handling, och att detta medför vinning för gärningsmannen och förlust för den utsatte. Att enbart utge sig för att vara någon är inte brottsligt. Rekvisiten för bedrägeri måste nämligen vara uppfyllda.
Bevisprovokation är inte i något fall olagligt.”
Nja, visst kan man argumentera för att det orsakar skada för gäddan och vinning för dumpen, men kausaliteten däremellan är alltför svag. I princip krävs det för att bedrägeri skulle vara aktuellt att gäddan för över pengar till dumpen.

Olovlig identitetsanvändning är inte aktuellt av uppenbara skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in