Citat:
Ursprungligen postat av
KamerunHunter
Jag är lite osäker på vad du menar här. Om jag förstår dig rätt så säger du att det är olagligt att säga att men är någon annan för att missleda.
Jag påstår att i det generella fallet så är det lagligt att göra. Vilket brott menar du att det är?
Går väl observera väl under bedrägeri eller olovlig identitetsanvändning.
Men en stor gråzon då det läggs lite vikt på vad varför och hur.
Ta tex de där som spelar barn i Alingsås nu och sedan utpressar personen i fråga om pengar.
Här är lite ifrån lawline:
” skulle kunna utgöra bedrägeri (9 kap. 1 § brottsbalken). Bedrägeri innebär att någon, genom vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i dennes ställe.
Påföljden för brottet bedrägeri är fängelse i högst två år. Är brottet ringa blir påföljden istället böter eller fängelse i högst sex månader.
Notera dock att det krävs att någon, efter att personen utgett sig för att vara annan, tar till handling eller underlåter att göra viss handling, och att detta medför vinning för gärningsmannen och förlust för den utsatte. Att enbart utge sig för att vara någon är inte brottsligt. Rekvisiten för bedrägeri måste nämligen vara uppfyllda.
Bevisprovokation är inte i något fall olagligt.”