2026-01-25, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Så vitt jag förstått så nej, det blir ingen jury i hovrätten om överklagan tas upp.

Ja extremt låg chans att domaren ändra juryns beslut. Det intressant blir straffet som fastslås och det avgör förstås om Sara vill överklaga.

Ta Patrik som exempel. Han utsattes som barn men sa inget om det förrän i vuxen ålder. Det finns inga metoder för att veta hur många liknande fall som finns.

Man ska heller inte underskatta förändringarna i samhället som skett mycket snabbt. Den sjuka transkulturen har blossat upp snabbt och normaliserats. Detta påverkar rimligen övergreppen kraftigt. Att vi fick Vilma nu är knappast en slump,

Tack för svaret angående överklagan.

Patrik är just ett bra exempel på att föregående skribent har rätt. GM profilen är ofta någon som är ostraffad, som barnet umgås med nära. Dvs Familj, släkt, bekant till familjen eller någon som barnet har ofta kontakt med dvs skola, sport eller genom annan hobby. Alltså inte någon främmande person som tidigare har varit straffad. Till ex Vilma, och om hen är en sexualsadist, som dödar, så kan jag räkna dem på en hand under de senaste 60åren. Det är väl bl.a Sten-erik eriksson och Anders Eklund (Men där kan det vara en hjärnskada efter en olycka). Men det finns säkert några till.

Jag ska säga att jag håller med den förra skribenten och massor med experter inklusive många poliser att dumpen ökar risken för övergrepp i stället för minskar.

På grund av det nya sättet att kommunicera (internet) tycker jag nog att polisen (inga andra) ska får rätt med brottsprovokation när der gäller sexbrott mot barn. Dvs få kontakt med dem på nätet. Däremot måste vi också bli bättre med att ge personer som diagnoserar sig själv som pedofil att få hjälp anonymt. Även om pedofili inte går/är svår botat så kan man få dessa personer att inte begå illegala handlingar.

När det gäller mörkertal och andelar blir det bara intersant om mörkertalets fördelning skulle skilja sig mot vad man redan vet. Och det offerundersökningar säger är andelen kända GM för BO skulle möjligen vara ännu högre. Men undantag nu för det nya sättet att kommunicera. Det senare ökar nog risken för brott, men också att GM åker fast. Internet lämnar spår.

Slutligen, en grupp GM, som jag är väldigt säker är underrapporterade är kvinnor. De flesta kvinnliga GM behöver inte heller använda internet. Genom ofta en hög tillfällighetsstruktur i deras liv, så har kvinnliga GM ofta har en lättare möjligthet att hitta offer bland barn de känner väl. Dessutom så anmälningsviljan nog ännu lägre bland BO när det gäller kvinnliga GM, speciellt om det gäller hebefiler.
Citera
2026-01-25, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Problemet är att man aldrig riktigt kan veta vad som skiljer de fall man känner till från de man inte känner till.

Låt oss säga att man undersöker IQ på dömda brottslingar för att dra slutsatser om de som begår brott är dummare än resten av befolkningen. Problemet är att de brottslingar med högre IQ högst sannolikt är bättre på att inte åka dit. Och en sådan sak kommer du inte åt genom att öka urvalsstorleken. För du kommer fortfarande bara åt att titta på de som dömts.

Och i det här fallet så har vi då vissa som vill berätta och andra som inte vill berätta. Man inte inte bara anta att dessa grupper är lika på alla punkter förutom just att den ena vill berätta och den andra inte. Och du kommer inte åt den problematiken genom att hitta fler som vill berätta.

Det är fullt möjligt att det är på det viset. Min enda poäng var att man inte kommer åt mörkertal genom att öka urvalsstorleken.
Om du tar 10 grupper om 100personer.
I grupperna finns en spridning av folk som inte vill svara. Vi säger 2, 3, 1, 0, 0, 1, 2, 1, 1.
Om vi tar en av grupperna kan vi missa 1-3 procent.
Men tar vi hela 1000 så har vi alla på totalt 11. Så även om vi haft fler grupper om 2 eller 3 hade vi inte kommit upp i de 2-3%. Detta för att som du säger talen varierar. Men igenom att ta en större grupp så kommer vi åt fler som kan tänkas svara.

Tar vi sifo så tror jag att de fortsätter att fråga till de har säg 1000pers som svarat på deras frågor. Detta för att minska statestiken av folk som medvetet ljuger.

Igenom att ta en tillräckligt stor grupp så minskar man risken för variabler.

Om du lyckas prata med 10 pers och 5 ljuger för de inte vill vara med, alltså motsats till mörkertal. Så är mörkertalet 50% i din undersökning. Alltså en osäkerhet i undersökningen. Och din undersökning är svår att tillämpa på större grupper. Men ju större grupp människor ju större skara personer som kan ta det på allvar. Då en 10 grupp mot en annan 10 grupp så kan resultatet variera emellan grupp och grupp. Medans om du tar alla 10 grupper så minskar skillnaden emellan grupperna.

Mörkertalet som osäkerhet minskar alltså destostörre gruppnman tar. Dessutom om man säger 2 per 100 har något. Där vissa kan skämmas lite. Så kan 10 grupper missa medans 10 000 har större chans att vara exakt.

Större grupp = mindre osäkerhet alltså mindre mörkertal.
Citera
2026-01-25, 13:32
Medlem
cerns avatar
Så åtalet väcktes för 2 år sedan (2024) och fortfarande har det inte fallit någon dom ännu stämmer det?

Varför tar det sådan lång tid i detta fallet?
Citera
2026-01-25, 13:34
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Så åtalet väcktes för 2 år sedan (2024) och fortfarande har det inte fallit någon dom ännu stämmer det?

- Hon har skyltt på sjukdom etc
- Förhandlingen var 19 Jan
- Dom kommer 6 Feb (dvs normal tid)

Sen är det i allmänhet en seg apparat (rättsväsendet). Google och läsa igenom sidor bakåt är din bästa vän, även om vi ställer upp och svarar.
Citera
2026-01-25, 13:43
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
- Hon har skyltt på sjukdom etc
- Förhandlingen var 19 Jan
- Dom kommer 6 Feb (dvs normal tid)

Sen är det i allmänhet en seg apparat (rättsväsendet). Google och läsa igenom sidor bakåt är din bästa vän, även om vi ställer upp och svarar.
Ah tackar!

Jag trodde det var så att flera höll på stämma dumpen samtidigt så det var svårt att sammanfatta allt.
Om en anmäler dumpen kan väl vem som helst göra det? (som blivit drabbad på något sätt). Undrar hur det ser ut för dumpen i framtiden i sådan fall.. Jag tror de kommer behöva stänga ner när peddosarna tycks vinna rent juridiskt eller vad tror du?
Citera
2026-01-25, 14:10
Medlem
Citat:

Om jag inte missminner mig så var det ungefär såhär, stämningen kom in i april 2024.
Sedan duckade Sara delgivning ett tag.
Sedan var det nån "förberedande" förhandling hösten 2024 då sattes huvudförhandling till maj 2025.
Sedan i maj 2025 så inkom sjukintyg från Sara så hon lyckades få allt uppskjutet till oktober 2025.
Sedan friskförklarades Sara några veckor senare (hennes egna ord från youtube)
Men sen när huvudförhandlingen skulle hållas i oktober kom de in nya sjukintyg så hon lyckades få de uppskjutet igen till januari 2026.
Citera
2026-01-25, 14:32
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanelbulleKungen
Om jag inte missminner mig så var det ungefär såhär, stämningen kom in i april 2024.
Sedan duckade Sara delgivning ett tag.
Sedan var det nån "förberedande" förhandling hösten 2024 då sattes huvudförhandling till maj 2025.
Sedan i maj 2025 så inkom sjukintyg från Sara så hon lyckades få allt uppskjutet till oktober 2025.
Sedan friskförklarades Sara några veckor senare (hennes egna ord från youtube)
Men sen när huvudförhandlingen skulle hållas i oktober kom de in nya sjukintyg så hon lyckades få de uppskjutet igen till januari 2026.
Minsann!

Så självklart trist med hennes sjukdom och hon har ju givetvis rätt till sjukintyg men detta ser ju lite väl suspekt ut eller? Att hon duckar fallet medvetet? Eller? Vad kan det bero på i sådan fall?
Citera
2026-01-25, 14:54
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Minsann!

Så självklart trist med hennes sjukdom och hon har ju givetvis rätt till sjukintyg men detta ser ju lite väl suspekt ut eller? Att hon duckar fallet medvetet? Eller? Vad kan det bero på i sådan fall?
Att hon vet att hon åker dit, har hon medgett vid ett flertal tillfällen genom åren, att hon är medveten om att det inte kommer hålla i längden.
Citera
2026-01-25, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taebban
Även om uthängningar inte fungerar preventivt så är det absurt att skylla ett återfall på den som säger att någon är pedofil. Det är bokstavligen att skjuta budbäraren. Ansvar ligger alltid hos förövaren, aldrig hos den som pratar om problemet.
Om man vet om konsekvenserna av sina handlingar så har man ett ansvar för de konsekvenserna.
Citera
2026-01-25, 15:52
Medlem
Det blir ju skadestånd och böter, frågan är bara hur mycket det blir. Fängelse tror jag inte på, men man vet ju inte om det nu är så att man vill statuera ett exempel.
Citera
2026-01-25, 17:00
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Hämnd kan aldrig leda till något gott.
Brukar slå tillbaka, inte om det gör det utan när. Förändrar dock inte skadebilden fram tills dess.
Citera
2026-01-25, 17:13
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Att hon vet att hon åker dit, har hon medgett vid ett flertal tillfällen genom åren, att hon är medveten om att det inte kommer hålla i längden.
Hon säger i intervjun på Riks med stilen att "Nej men det är ju ingenting som är beslutat och klart ens och sen ska det ju överklagas och allt"
Det verkar som att hon på riktigt viftar bort hela ärendet och bara ja i allmänt: "så trist att Sverige vill försvara Pedofiler".

Alltså det är ju hon som ska upp och fightas i rätten, Inte den som ska skjuta upp saker hela tiden och krångla till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in