2026-01-25, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frunilillabyn
Men va? Det är väl ändå middagsvila nu. Det är väl ingen konstig tid att vila på, efter lunch. Att hon vaknar klockan tre är ju för att hon somnar alldeles för tidigt på kvällen för att hon sovit för lite på dagen eller inte alls.

Kanske det - jag brukar inte byta om till pyjamas på både mig och själv och mina barn för middagsvila men det kanske Hanna gör.
Citera
2026-01-25, 13:37
Medlem
Frågan är vad hon vilar ifrån? Hennes shopping? Det är ju inte så att hon går upp varje morgon för att få iväg ungar till skola eller förskola för att sedan slita på ett jobb om dagarna.
Citera
2026-01-25, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessismore12
Såg hennes reel om ”mat till Lara” som fick mig att fundera. Hon skriver att Lara hatar hemlagat mat. Små barn har ingen uppfattning om vad som är hemlagat eller köpt. När ett barn inte vill äta viss mat säger det oftast mer om hur maten smakar eller är tillagad, än om själva konceptet “hemlagat”.

Nä. Barn hatar inte hemlagat per se, de reagerar på smak, konsistens, kryddning och variation. Kolla på bilden hon la upp! En torr kycklingbit + potatis som ser ut att ha gett upp på livet… ja, det är klart att det inte flyger. Vuxna hade ju också varit så här: “nej tack, jag tar hellre exakt vad som helst annat.”
Och sen att använda det som ursäkt för att fylla resten av reelsen med burkar, färdiga produkter och socker:
“Hon gillar inte hemlagat 🤷‍♀️”
Alltså… det är så bekvämt att lägga det på barnet istället för att säga:
“Jag kan inte laga bra och god mat”
Man kan göra så mycket gott till små barn. Soppor, grytor, ugnsrostade grejer, mos med smak, milda kryddor, fett, struktur. Det behöver inte vara avancerat, bara… inte deprimerande.
Och ja – om barnet tidigt vänjs vid sötare smaker och ultraprocessat, då är det ju inte konstigt att neutral, tråkig mat känns som ett straff. Det är inte barnets fel, det är ren konsekvens.
Det som stör är att hon gör content av det: – först “mitt barn hatar hemlagat”
– sen “köp det här istället”
Det blir mer reklam + självförsvar än omsorg.

Är den reelen borta? Har inte sett
Citera
2026-01-25, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lostsoulforever
Det är den, Hann inte heller se den
Citera
2026-01-25, 14:44
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Stjernglans
Det är den, Hann inte heller se den

Ligger under höjdpunkter, mat till L
Citera
2026-01-25, 14:48
Avslutad
Citat:

Sorry syftade på hennes höjdpunkter!
Citera
2026-01-25, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.D.
Kanske det - jag brukar inte byta om till pyjamas på både mig och själv och mina barn för middagsvila men det kanske Hanna gör.

Tror jag inte, de har nog bara inte klätt på sig idag. L har ju inte så mycket kläder så det är nog därför 😂
Citera
2026-01-25, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frunilillabyn
Men va? Det är väl ändå middagsvila nu. Det är väl ingen konstig tid att vila på, efter lunch. Att hon vaknar klockan tre är ju för att hon somnar alldeles för tidigt på kvällen för att hon sovit för lite på dagen eller inte alls.

Lars är över 2 nu. Dags att sluta med vila snart. Många barn i den åldern har redan gjort det. Och har man då ett barn som vaknar vid 3 så är det nog dags att se över rutinerna…
Citera
2026-01-25, 17:03
Medlem
Gotyourbacks avatar
Citat:
Herregud den där kycklingen är så torr att den är svår att äta om man har tänder
Citera
2026-01-25, 17:05
Medlem
Citat:
Hittar inga höjdpunkter hos Hanna?
Citera
2026-01-25, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrebChim
Lars är över 2 nu. Dags att sluta med vila snart. Många barn i den åldern har redan gjort det. Och har man då ett barn som vaknar vid 3 så är det nog dags att se över rutinerna…

Jag är den första att skriva under på att hon bör ha rutiner. Men i detta fallet hade det väl varit värre att hoppa över vilan. Hoppar hon över vilan eller sover för lite somnar hon ju tidigare på kvällen och vaknar på natten kl tre.
Citera
2026-01-25, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrebChim
Nja det är indiviudellt men många barn sover lunch tills de är 3 år, Larsa är inte ens nära 3 år än.
Det är bättre att låta henne ta en kortare nap vid lunch så hon klarar att vara vaken till 19-20 tiden och sen sova hela natten till 07 tiden än att hålla henne vaken så att hon däckar vid middagstid och vaknar mitt i natten sen så som det är nu.
Inte heller great åt andra hållet att låta henne sova förlänge på dagen så att hon blir uppe sent på kvällen.
Det här borde fröken Hanna och co verkligen ta till sig och jobba på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in