2026-01-25, 17:18
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Du vill ha en debatt, men din utgångspunkt är att dina motståndare ska leta efter argument för din sak?

Beträffande det kosmologiska argumentet så kan man ju visserligen argumentera för att det är logiskt, men det har ju svagheten att vi inte vet om premisserna är sanna. Det formuleras på olika sätt, men ett är detta:
1. Allt som har en början i tiden har en orsak.
2. Denna kedja kan inte ha pågått hur länge som helst tillbaka i tiden.
3. Därför måste det finnas en första orsak - Gud.
3 följer mycket riktigt av 1 och 2. Dock säger det ingenting om egenskaperna hos denna första orsak, och sen kan man väl kalla den första orsaken för gud om man vill.

Men sen har vi att 1 och 2 är antaganden.
Kosmologiska argument, inte kosmologiska bevis.

När du lägger ihop alla olika argument räknar du ut en sannolikhet att gud finns.
Enligt mig är sannolikheten så hög att det är orimligt att inte vara kristen.
Citera
2026-01-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Kosmologiska argument, inte kosmologiska bevis.

När du lägger ihop alla olika argument räknar du ut en sannolikhet att gud finns.
Enligt mig är sannolikheten så hög att det är orimligt att inte vara kristen.
Det skulle vara väldigt intressant att se hur du har räknat ut den sannolikheten, gärna med konkreta siffror då.
Citera
2026-01-25, 17:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Ok låt oss säga att det är sant. Vad bevisar det då? Ett ansikte på en gubbe?

Lägg därtill att du har religioner som säger ungefär samma sak på lite olika sätt världen över genom all mänsklig historia. Aboriginerna på Australien som funnits där i 65,000+ år. Hur kom dom dit och vart har dom fått sin religion ifrån?

Att alla dessa religioner har ett och samma ursprung kan jag köpa men att alla dom är lögn och att just kristendomen med sina sketna 2000 år på nacken skulle vara sanningen är en omöjlighet. Det är inte den första religionen ur många avseenden, som nämnts ovan och judendomen.
Folk vill att just den ska vara sann men det har inget med verkligheten att göra.
Det behöver inte vara så att en religion är den sanna och alla andra är falska, det kan vara så att många är sanna.
De alla håller med om att det finns en högre verklighet. De beskriver den högre verkligheten på olika sätt, så som att en historia kan berättas på olika sätt med olika detaljer, och alla versionerna kan vara sanna.
Citera
2026-01-25, 17:22
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det skulle vara väldigt intressant att se hur du har räknat ut den sannolikheten, gärna med konkreta siffror då.
Att gå igenom allt skulle kräva timmar att skriva, men googla sakerna jag nämnde i kommentaren du svarade på så kan du börja gå igenom allt själv.

också saker som detta:
https://academicjournals.org/article/article1380798649_Antonacci.pdf
Citera
2026-01-25, 17:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Gud är inte skapad, står klart och tydligt i Bibeln
Och? Det är inget argument för oss som inte redan är kristna. Jag kunde lika gärna säga att universum inte är skapat. (Verkligheten är att vi inte har en aning om vad som skedde före Big Bang)
Citera
Avslutad
Citat:
Det behöver inte vara så att en religion är den sanna och alla andra är falska, det kan vara så att många är sanna.
De alla håller med om att det finns en högre verklighet. De beskriver den högre verkligheten på olika sätt, så som att en historia kan berättas på olika sätt med olika detaljer, och alla versionerna kan vara sanna.

Så istället för att säga det så hårdrar du det till kristendomen?
Citera
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Jag startar den här tråden med syftet att vara en tråd där ateister och kristna (eller andra religioner) kan debattera med varandra om sanningen angående verkligheten.

Jag är kristen och tror starkt att kristendom är sanningen.
Lets go!

Kristna tror på sagor de inte kan bevisa.

Ateister tror på sånt som går att bevisa.

Ridå.
Citera
2026-01-25, 17:25
Medlem
Ratads avatar
Citat:
En utmaning! Kan du komma på det?
Antar att jag borde komma på det.

Men jag vill inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vilken av skapelseberättelserna i Bibeln tror du sen är den sanna?
1 Mosebok 1:1

”I begynnelsen skapade Gud himmel och jord.”

Hebreerbrevet 11:3

”Genom tron förstår vi att universum blev till genom Guds ord, så att det som ses inte har blivit till av det som är synligt.”

6. Jeremia 10:12

”Han som gjorde jorden med sin kraft…”

Job 26:7

”Han spänner ut norr över tomheten, hänger jorden på intet.”
Citera
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Så istället för att säga det så hårdrar du det till kristendomen?
Jag menar att kristendom är den mest detaljerade och träffsäkra beskrivningen av den högre verkligheten.

Andra religioner (som aborginesernas) kan också vara sanna, fast de är mindre detaljerade och vaga och beskriver inte saker lika bra som kristendomen. Fast det behöver inte betyda att något de säger är falskt tekniskt sett.
Citera
2026-01-25, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Kristna tror på sagor de inte kan bevisa.

Ateister tror på sånt som går att bevisa.

Ridå.
Bevisa att Gud inte finns?
Citera
2026-01-25, 17:26
Medlem
Citat:
Att gå igenom allt skulle kräva timmar att skriva, men googla sakerna jag nämnde i kommentaren du svarade på så kan du börja gå igenom allt själv.

också saker som detta:
https://academicjournals.org/article/article1380798649_Antonacci.pdf
Jag är helt ointresserad av att göra en sådan uträkning själv. Var bara intresserad av att se din uträkning.

Intressant ändå. OM jag hade lagt flera timmar på att göra något sådant så är det definitivt något jag hade sparat för att kunna plocka fram närsomhelst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in