2026-01-25, 17:03
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Då jag är ateist och tycker att kyrkan och staten förstörde enorma i samhället med tvång och hjärntvätt. Männen stryde allt katastrofer...
Katoliken och kultur dör i framtiden när kriget kommer och slår. Naturen omvälvning hela jorden...
Du tycker inte att vi hade en bättre kultur för 150 år sen än vi har nu i vår progressiva ateistiska utopi?
Citera
2026-01-25, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Och hur hänger detta ihop med det som vi diskuterar här? Har detta något med tron/religion att göra?

Menar du att för att kunna tro på något måste man kunna bevisa det? Jag tycker att man måste överväga vilka påståenden som kräver fakta/forskning o c v och för vilka påståenden räcker det att det känns troligt/sannolikt eller motsatsen. Man måste tolka varje sak för sig för samma regler gäller inte för allt. Man måste använda sina kunskaper och sitt sunt förnuft för att avgöra vilken sorts bevis som är möjliga och i vilket fall.

Man kan möjligen bevisa att vi har gjort kärleksfulla handlingar som bevis för att vi varit kära. Men vi kan inte bevisa alla känslor för andra, vi kan kanske bli vansinnigt arga så andra kan se att vi är arga. Vi kan förmedla vissa känslor genom vårt kroppsspråk och ansiktsuttryck.
Är man lite trög så är man.
Det hänger ihop med att folk som vill att man skall bevisa att Gud finns samtidigt som de inte kan bevisa att de varit kära.
Kärleksfulla handlingar kan utföras av en psykopat oxå det betyder inte att de varit kära.
Så bevisa att du varit kär så skall jag bevisa att Gud finns.
Citera
2026-01-25, 17:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Alltså jag vet inte vart du vill komma, chatGPT talar emot att skallen skulle vara märkvärdig och jag orkar inte lägga mer tid på det.

Filten är äkta, med tusentals studier som bevisar det.
Den är inte från 1200-talet, det är oärligt att fortsätta påstå det.

Det du säger är att all datering upp till 80-talet och kanske tidigare inte gäller och måste göras om.

Sen skiter jag i vad svammelkusen ChatGPT säger. Det finns hål i den historien om skallarna som ursäktas med ”fejk” och det är dessutom i brist på bevis hur dom är fejk.
Så fram tills det är bevisat (vilket inte går längre) så är det aliens som har gjort skallarna.
Strider inte det här mot din lära om kristendomen?
Citera
2026-01-25, 17:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Då jag är ateist och tycker att kyrkan och staten förstörde enorma i samhället med tvång och hjärntvätt. Männen stryde allt katastrofer...
Katoliken och kultur dör i framtiden när kriget kommer och slår. Naturen omvälvning hela jorden...
Du kan fortfarande tillbe gamla nordiska gudarna om du tycker så?
Citera
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Jag startar den här tråden med syftet att vara en tråd där ateister och kristna (eller andra religioner) kan debattera med varandra om sanningen angående verkligheten.

Jag är kristen och tror starkt att kristendom är sanningen.
Lets go!
Vad fan betyder det?
Citera
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Jo vi vet att universum inte alltid funnits
Nej det vet vi inte alls. Vi vet fan ingenting.

Vi vet att universum i sin nuvarande form, har existerat sen big bang. Det är det enda vi vet.

Ingen astrofysiker påstår att universum inte kan ha existerat i en annan form innan Big bang, eller att det inte kan finnas oändliga former av universum, varav vi människor bara kan uppleva en form.

Dina kunskaper inom astrofysik lämnar mycket att önska.

Nu har jag förklarat detta för dig, säkert tio gånger, men det tycks inte gå in att du pratar mot bättre vetande.

Astrofysikerna vet bättre än dig, det är bara att acceptera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Visslande på väg till jobbet skulle ju även kunna beskriva en lallande idiot.

Nej! Om jag går inte till jobbet då ryker bort bostäder och hamna på gatan. Jag vill inte ha life vanbuss.

Tror faktiskt att nästan ingen ligger och drömmer om att mörda folk om nätterna.

Bara de människor med låg kacpitet hjärna drömmer mörda och hata ...

Jag har oxå flera bostäder och ett fast jobb vad det nu har med saken att göra 🤔

Samhället tvingade dig och mig att leva på extra pengar...
Citera
2026-01-25, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Varför skulle jag slösa min tid med sånt för?

Dock så finns det redan de som gjort det och då identifierat att svarta hål faktiskt kan uppstå helt random och sen på någon sekund (eller kortare) falla ihop igen. Något som leder till att det sannolikt kan uppstå universum på samma sätt. På det sättet som universum expanderar på så kan också ett universum därför uppstå ute i rymden utan att vi någonsin har möjlighet att upptäcka det. Vilket leder till att bara mellan jorden och månen så kanske det redan finns tiotusentals universum.

Så det studeras redan. Men jag tror inte det finns idioter som gör som du beskriver. Varför skulle någon göra något så korkat för?
För att du skall lära dig att inget kan bara ploppa upp av sig själv och få en livsform.
Ja det har redan uppstått i universum (du kan läsa om det i bibeln hur det gick till).
För att få energi måsta man ha materia, för att få materia måste man ha energi, utan detta kan inget skapas så hur du än vänder och vrider på det kan inget skapa sig själv.
Citera
2026-01-25, 17:08
Medlem
Citat:
Kosmologiska argument, mängder med vetenskapligt bevisade mirakel, historiska bevis, NDEs, subjektiva upplevelser, det finns mängder om du letar, efter en stund blir det ganska svårt att förneka sanningen

Ingen speciell variant, bara kristendom
Du vill ha en debatt, men din utgångspunkt är att dina motståndare ska leta efter argument för din sak?

Beträffande det kosmologiska argumentet så kan man ju visserligen argumentera för att det är logiskt, men det har ju svagheten att vi inte vet om premisserna är sanna. Det formuleras på olika sätt, men ett är detta:
1. Allt som har en början i tiden har en orsak.
2. Denna kedja kan inte ha pågått hur länge som helst tillbaka i tiden.
3. Därför måste det finnas en första orsak - Gud.
3 följer mycket riktigt av 1 och 2. Dock säger det ingenting om egenskaperna hos denna första orsak, och sen kan man väl kalla den första orsaken för gud om man vill.

Men sen har vi att 1 och 2 är antaganden.
Citera
2026-01-25, 17:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Känns dumt att du inte vägrar kalla dig kristen när begreppet används i bibeln och betyder ingenting annat än att man följer Jesus.

Ska du också sluta kalla dig sjäv en man bara för att majoriteten av våldtäktsmännen är män.

Det känns som att du har en svag tro, du medger att vissa berättelsen i bibeln kan vara falska, du törs inte kalla dig kristen och du verkar inte bry dig så mycket om dina kristna bröder och systrar
Jag har alltid tyckt illa om kristendomen och jag tror inte på det budskap som förs fram i kyrkorna. Men jag tror bergfast på Jesus och hans budskap, att han uppväckte döda och skapade mat till tusentals personer o.s.v.

Alla kristna som följer Jesus är mina bröder.
Citera
2026-01-25, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Alltså föds man som icke-troende vilket är en synonym till ordet ateist.

Gudsförnekare är den vuxna aktiva varianten av ateism
Nej man föds som icke-troende, att vara ateist är att man tror något.
Citera
2026-01-25, 17:10
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Det du säger är att all datering upp till 80-talet och kanske tidigare inte gäller och måste göras om.

Sen skiter jag i vad svammelkusen ChatGPT säger. Det finns hål i den historien om skallarna som ursäktas med ”fejk” och det är dessutom i brist på bevis hur dom är fejk.
Så fram tills det är bevisat (vilket inte går längre) så är det aliens som har gjort skallarna.
Strider inte det här mot din lära om kristendomen?
Kristendomen säger faktiskt inte att aliens inte finns så det är fullt möjligt att din skalle är skapad av aliens och kristendom är sant samtidigt.

Jag menar inte att all datering som är från 80 talet är felaktig, utan jag menar i just det här fallet.

De tog flera tester, och i de olika testerna fick de olika århundraden i varje test, sen tog de genomsnittet.
Sen finns det ungefär 20 andra saker som placerar den runt år 0, och en rimlig förklaring till det konstiga resultatet på koldateringen.

Som jag sa, ingen seriös forskare tror den är från medeltiden. Du har 20 andra tester och saker som placerar den runt år 0.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in