2026-01-25, 13:32
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Låter löjligt! 1 liter kaffe är 1 paket a 65 kronor.
En kopp kaffe kostar mindre än 1 krona, så att påstå att det är dyrt är bara löjligt.

Nja 450gr kaffe ligger på runt 100kr i vår willys och köper man roligt kaffe exempekvis bönor från Hawaii så blir det runt €200/kg så tycker nog att kaffe kan vara dyrt...
Citera
2026-01-25, 13:35
Medlem
EnflygandeKos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Jaha? Du är som en instagramhora fast i text.

Det är så jävla trendigt att leka och visa upp sin spartanska sida. "Kolla hur duktig jag är på att göra en helt obetydlig skitgrej" I nästa inlägg är det en humble-brag om en ny bil som säkert kostade några afrikanska liv. Eller någon svindyr resa med flyg.

Man måste nämligen visa att man är en miljömedveten rövslickare samtidigt som man måste signalera att "här finns det pengar"

Tillbaka till topic. Vad SVT egentligen säger här är som vanligt något totalt irrelevant och snudd på en lögn oavsett vad man tycker om detta. Det är strax under 2 centiliter per dag och inte "slöseri", SVT = vuxenförvaring för totalt hopplösa kärringar.

Klev jag på en ömtå? Blev du lite upprörd när du kände dig träffad? ajajaj
Citera
2026-01-25, 13:37
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Om man ska lyssna på vad alla analytiker tycker och tänker så blir det galet.
Då ska vi bara sova vakna arbeta åka hem vänta tills nästa dag.
Om jag slänger kaffe alkohol eller vindruvor så är det min ensak.
Mina pengar mitt liv som inte andra ska styra. Enkel matematik.
Precis detta. Jag har betalat för kaffet, jag gör vad jag vill med det. Det är alltså jag som bestämmer hur jag gör med mitt kaffe. Jävla vänsterfasoner från SR i vanlig ordning med att "uppfostra" folk.
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Matsvinnet hos privatpersoner är mycket litet i sverige generellt (jag var på en föreläsning). Tror de sa 7-8%. JA samtliga sveriges hushåll alltså.

Det är i storkök och restauranger, i matbutiker som det slängs mat.

Ändå skall befolkningen läxas upp av idioter som är dummare än befolkningen.
Jag tror som du här, att arbetsplatser och storkök är värst på detta. Där jag jobbar är vi många och vi har både såna där kaffeapparater där man får kopp för kopp men vi har även två Queenbryggare och där vaskas det en del.

Privat så kokar jag alltid vatten i vattenkokaren och gör en termos när jag är ledig, d v s på helgerna. Ibland dricker jag upp allt kaffe ibland inte. Men jag orkar fan inte brygga lite för att upptäcka att jag vill ha mer och gå och brygga mer. Då får det bli som det blir.
Citera
2026-01-25, 13:41
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Vad gnäller hon över? Är det någon miljöaspekt ifrån importen av kaffe till Sverige?
Antingen så har vi export och import på den här planeten eller så har vi det inte. Visst vissa saker som går på export är helt sjuka, som exempelvis klädindustrin där bomull produceras i USA, spinns i Indien, sys ihop i Kina, sätter på knapparna i Vietnam för att sedan skeppas tillbaka till USA eller ett snabbstopp i Europa.

Men saker som kaffe, kryddor osv. Antingen har vi det här eller ej. Att försöka dra ner på ”svinnet” är bara idiotiskt, synnerligen hos privatpersoner.
Café och dylikt kan jag förstå för där kokar dom massvis med kaffe utan att ha en aning om någon ska ha det eller ej. Och det vaskas en hel del kaffe hos dom där caféerna. Men dom har väl råd när ett paket kostar 2 koppar såld kaffe för dom.

Jag förstår hur du tänker, men ser också att ju mer kaffe vi vaskar, desto sämre krisberedskap har vi. Klarar man inte av att brygga två koppar utan alltid 1,2 liter, tar kaffet snabbt slut vid ett embargo eller stängda hav.
Det andra är ju att livsmedelsproduktionen är rätt grisig, så ju mindre som vaskas, oavsett om det är sallad odlad inne på ICA-butiken eller kaffe och kryddor från fjärran länder, blir den totala belastningen lägre om mindre slängs.

Att restauranger vaskar mest är ju lite av en myt. Visst, de slänger stora volymer, men i procent av vad de förbrukar är det betydligt mindre än hushållen. Jämför bara 8 koppar kaffe av 200 med 8 koppar av 10 hemma i köket.
Citera
2026-01-25, 13:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Efter att jag har konsulterat olika kaffedrickare så är den en ganska samstämmig åsikt att uppvärmt gammalt kaffe inte är gott.
Felet är kanske inte att man slänger bort gammalt kaffe utan hur man gör det.
Är det verkligen rätt metod att låta reningsverket ta hand om det hela?
Det kanske är bättre att bara hälla ut det på gräsmattan/komposten?

Kan det finnas avlagringar i rören under slasken som påverkar smaken innan man värmer upp kaffet igen? Tydligen ska kaffet först hällas i slasken och sedan värmas upp eller användas till iskaffe?

Det verkar väldigt omständligt i mina öron, jag tänker på allt krångel med rördragningen för att kunna ta tillvara på kaffet man häller i slasken.
Citera
2026-01-25, 13:43
Medlem
Room531s avatar
jaha och? det är 1.9cl om dagen över ett år. säg fyrdubbla då, eftersom alla inte dricker kaffe. knappt 7.6cl, typ en halv kopp kaffe eller ngt slänger kaffedrickare bort. OOOOOJ tänk på all climate change global warming.

🫠
Citera
2026-01-25, 13:48
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Nja 450gr kaffe ligger på runt 100kr i vår willys och köper man roligt kaffe exempekvis bönor från Hawaii så blir det runt €200/kg så tycker nog att kaffe kan vara dyrt...
Vilket kaffe då? Gevalia bryggkaffe ligger på 72:50 på Willys. Löfbergs Lila 66:-
Citera
2026-01-25, 13:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Jag förstår hur du tänker, men ser också att ju mer kaffe vi vaskar, desto sämre krisberedskap har vi. Klarar man inte av att brygga två koppar utan alltid 1,2 liter, tar kaffet snabbt slut vid ett embargo eller stängda hav.
Det andra är ju att livsmedelsproduktionen är rätt grisig, så ju mindre som vaskas, oavsett om det är sallad odlad inne på ICA-butiken eller kaffe och kryddor från fjärran länder, blir den totala belastningen lägre om mindre slängs.

Att restauranger vaskar mest är ju lite av en myt. Visst, de slänger stora volymer, men i procent av vad de förbrukar är det betydligt mindre än hushållen. Jämför bara 8 koppar kaffe av 200 med 8 koppar av 10 hemma i köket.

Jo visst är det så, jag säger inget om att man ska vara restriktiv.
Om jag bara tittar på min kaffebryggare så måste jag koka 4 koppar för att få ut en mugg. Men en mugg är bara 2 koppar, så jag vaskar 0.5-1.0 mugg kaffe varje gång. En viss del av vätskan stannar ju i sumpen.
Men det går inte att bara brygga två koppar så det är ju ett design fel ifrån tillverkaren (SMEG) eller vad den nu heter.
Så bara där finns det optimerings möjligheter.

Jag skulle vilja se optimeringar i dom stora penseldragen först, som industri, export och import före att jag som enskild individ ska optimera utav helvetes medan systemet inte gör det.
Det är bara skevt.
Citera
2026-01-25, 13:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
??????
Du vet alltså inte vad en mocamaster är?
Det är en dansk kaffekokare med en ludermässig funktion i form av en knapp på filterhållaren som om man råkar komma åt den stänger det lilla hålet, vilket får effekt att man måste hälla ut hela kannan.
Det faktiska förloppet är som följer. En arbetsplats med ett antal anställda. Någon sätter på kaffe. En annan person som är jävligt sugen på kaffe orkar inte vänta tills kaffet runnit igenom utan nyttjar den där lilla funktionen som stänger igen hålet. Tar kannan och häller upp en kopp kaffe, sätter tillbaka kannan och går tillbaka till jobbet. Nästa person tar kaffe osv. När kannan är tom och kaffesuget åter faller på sätter någon på nytt på kaffe... Omedveten om att någon en idiot på mocamaster byggt in den här jävla funktionen. Och då händer följande. Filtret fylls med vatten som inte rinner undan varför det börjar rinna på utsidan av filtret, sen på utsidan av hållaren och ner i kannan. Allt blir sump och hela kannan får hälla ut. Händer betydligt oftare än du verkar inse. Jobbade på ett ställe där vi varje gång vi köpte ny kokare bröt av den där plastbiten för att undvika just detta.

Jaha. Ok , jag är aldrig i sådan a typ kontorsmiljöer men ok då är jag med.
Verkar vettigt bryta av den där plastdetaljen.
Ja dessa danskar...
Finns det ingen svensk tillverkare man kan välja istället och bojkotta dansken!?
Citera
2026-01-25, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Kaffe som står oxiderar tappat smak och blir beskt. Jag skulle rekommendera dig att sluta dricka gammalt kaffe du är väl ingen hund

Jag tror inte hundar dicker skiten.
Citera
2026-01-25, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirkuse
Sju liter per person och år, så mycket kaffe häller vi svenskar ut i vasken.
Livsmedelsverket går just nu ut med en uppmaning om att minska kaffesvinnet.

”Att slänga mat är helt onödigt”, säger Matsvinnsexperten Karin Fritz.
2025: https://www.sverigesradio.se/artikel/allvarliga-kaffesvinnet-varje-svensk-vaskar-sju-liter-per-ar

Med tanke på kaffepriset i Sverige, hur många koppar kaffe hivar ni i vasken?

Allt medans indierna hivar ut 4,5 miljoner ton plast i floder och natur varje år. Snacka om gruskorn på en sandstrand
Citera
2026-01-25, 14:11
Medlem
Jag kan inte se något fel med att slänga ut kaffe. Vad skall man göra med kaffet om man brygger en kanna och det blir lite över?

Man kan gå över till frystorkat kaffe och göra en kopp i taget och det löser det problemet.

Nu när jag blivit gammal har jag dock börjat lämna halvätna smörgåsar och halva koppar ibland. Det har med åldern att göra. Smörgåsen lägger man i kylen och kaffet hamnar i vasken. Vem vill värma kaffet i micron?.

Kostnaden är inte något problem då den är försumbar i jämförelse med vad latte-kärringarna betalar för sitt kaffe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in