2026-01-26, 10:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Nja, men vist många har ptoblem med lönssmheten.

Det är ett skevt upplägg som håller på att slå över. Ocker hyror som driver upp priserna och en kopp kaffe eller två så har dom hela kaffe paketet betalt. Klart att dom har råd att vaska just den delen. Men det föder ett skevt beteende och prissättning.
Citera
2026-01-26, 11:46
Medlem
tjabolitos avatar
Jag brygger en full kanna för säkerhets skull men vill ofta inte ha hälften då det har svalnat och då slänger jag det åt helvete
Citera
2026-01-26, 13:20
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkuse
Med tanke på kaffepriset i Sverige, hur många koppar kaffe hivar ni i vasken?
Inte en enda då jag bara dricker espresso.
Citera
2026-01-26, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnflygandeKo
Klev jag på en ömtå? Blev du lite upprörd när du kände dig träffad? ajajaj

Nej det stör mig bara och du råkade bli måltavlan för min irritation, inget personligt.
Citera
2026-01-26, 23:06
Medlem
Diamondgrits avatar
Om jag har betalat för kaffet får jag hälla ut det bäst jag vill. För det är mitt kaffe.
Citera
2026-01-27, 19:58
Medlem
En liten (0,35 L) Bodum Kaffepress får jag ut en enda stor kopp av, utan "svinn".

Sumpen i glas-karaffen åker ner i matavfallet.

Bönor inte speciellt billiga, så det är bra att man hittar sitt eget standardmått till kaffekvarnen som ger rätt volym grov-malet kaffe!
Citera
2026-02-01, 11:15
Medlem
mishimas avatar
Går att vattna blommorna med det som blir över, om ingen redan sagt det.
Citera
2026-02-01, 13:04
Medlem
Har en Moccamaster Cup-one som brygger en stor kopp per gång. Perfekt för mig som bor ensam och aldrig har nån på besök. Inget kaffe vaskas här.
Citera
2026-02-02, 13:45
Medlem
Knivur-273s avatar
Om man använder en franskpress, så kan man slå upp resten i en annan liten kanna, som en liten mjölkkanna eller såskanna, och spara till dagen efter och det smakar nästan lika gott som nybryggt kaffe, om man värmer det i kaffekoppen i mikrovågsugnen. Det blir nästan ingen skillnad.
Senast redigerad av Knivur-273 2026-02-02 kl. 13:49.
Citera
2026-02-02, 14:02
Medlem
Cremefraicheds avatar
https://www.slu.se/nyheter/2025/04/kaffesvinn/#:~:text=%C3%96ver%20100%20miljoner%20koppar%20kaf fe%20vaskas%20varje%20%C3%A5r%20%7C%20slu.se.

Det här är det man utgår ifrån och det handlar om kaffe på restauranger, enligt studien på sex restauranger under 76 dagar.

Citat:
Om svinnet är lika stort på alla Sveriges restauranger handlar det årligen om 17 800 ton kaffe, eller cirka 119 miljoner koppar, som går till spillo. Då räknar forskarna bara med det kaffe som blir över i kannor och termosar – inte det som lämnas kvar i gästernas koppar.

– Vår studie omfattar bara sex restauranger, så det är möjligt att andra ställen häller ut mer eller mindre kaffe. Oavsett visar resultaten att kaffesvinnet är stort. Hade vi räknat in allt kaffe som gästerna själva lämnar, hade antalet vaskade koppar varit ännu högre, säger Rosa Hellman.

Forskarna tror att många inte ser kaffesvinn som lika allvarligt som till exempel matsvinn, trots att kaffeproduktion kan ha stor miljöpåverkan: Regnskog huggs ner för odlingar, bönor besprutas och skeppas sedan över stora avstånd.

Såklart det ska handla om grinandet över Regnskogen. Jag skulle säga såhär - en riktigt skitundersökning som faktiskt inte ger oss något mer än vad som händer på dessa sex restauranger. Allt annat är bara att man "antar" och faktiskt inte har någon som helst form av bevis för utan mer att "man antar".
Citera
2026-02-02, 14:04
Medlem
Har vanligtvis mycket lite kaffesvinn eftersom jag är enda kaffedrickaren i hushållet och bara brygger till mig själv. Det faller dock när vi får besök och man inte vill råka brygga för lite så jag slutar säkert på sju liter per år jag också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in