2026-01-25, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
TRamspåstående. 7 liter är 35 koppar. Hur mycket malet kaffe är det? Eller pengar.

Svenskarna är ändå storkonsumenter av kaffe.

Min syrra värmer gammalt kaffe (av kathet). Det skall var nybryggt!
Kathet vad är det?
Skulle det stå lathet eller kåthet?
Citera
2026-01-25, 12:01
Medlem
7 l kan inte vara mycket, vi är en stor familj å besöken hos föräldrarna var dagligdax plus grannar, kaffe bryggdes säkert 5 gånger varje dag.
Citera
2026-01-25, 12:05
Bannlyst
Kaffe är inte direkt svårdoserat, ganska enkelt att dosera och brygga exakt så många koppar jag är sugen på oavsett om jag är själv eller människor är över på besök, det är inte raketforskning!

Svinnet förekommer antagligen på caféer och liknande där 50L bryggs och sen måste kastas för att kunder alltid ska ha tillgång till färskt kaffe, det är nog inte privatkunderna som är boven...
Citera
2026-01-25, 12:08
Avstängd
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkuse
Sju liter per person och år, så mycket kaffe häller vi svenskar ut i vasken.
Livsmedelsverket går just nu ut med en uppmaning om att minska kaffesvinnet.

”Att slänga mat är helt onödigt”, säger Matsvinnsexperten Karin Fritz.
2025: https://www.sverigesradio.se/artikel/allvarliga-kaffesvinnet-varje-svensk-vaskar-sju-liter-per-ar

Med tanke på kaffepriset i Sverige, hur många koppar kaffe hivar ni i vasken?
Ja men vad ska man göra då? Jag tycker inte att kaffet är gott om det inte är nybryggt.

Jag dricker inte kaffe som legat i termos
Jag värmer absolut inte om kaffet som vissa gör, och jag är sämst på mått för tycker inte att kaffet smakar precis likadant om jag inte kör mitt standardmått och det blir ju en del koppar.. som jag absolut inte kommer dricka.

Jag vill bara ha 1-2 koppar ☕️

Tror jag kastar 4 koppar, tyvärr.
Citera
2026-01-25, 12:10
Avstängd
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Kathet vad är det?
Skulle det stå lathet eller kåthet?
Kateter? 🧐

Fan vad många ord det finns..
Citera
2026-01-25, 12:14
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag slog k istället för l av slarv (familjedrag).

Matsvinnet hos privatpersoner är mycket litet i sverige generellt (jag var på en föreläsning). Tror de sa 7-8%. JA samtliga sveriges hushåll alltså.

Det är i storkök och restauranger, i matbutiker som det slängs mat.

Ändå skall befolkningen läxas upp av idioter som är dummare än befolkningen.
Citera
2026-01-25, 12:16
Medlem
Vansterpartiets avatar
Det är rätt onödigt att vaska skattepengar på en "matsvinnsexpert" också. I fallet med kaffe är det ju mitt val med mina pengar i alla fall.
Citera
2026-01-25, 12:19
Medlem
De flesta betalar väl för sitt eget kaffe så vem bryr sig.
Citera
2026-01-25, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Blev det några stänkare för mycket igår?
??????
Du vet alltså inte vad en mocamaster är?
Det är en dansk kaffekokare med en ludermässig funktion i form av en knapp på filterhållaren som om man råkar komma åt den stänger det lilla hålet, vilket får effekt att man måste hälla ut hela kannan.
Det faktiska förloppet är som följer. En arbetsplats med ett antal anställda. Någon sätter på kaffe. En annan person som är jävligt sugen på kaffe orkar inte vänta tills kaffet runnit igenom utan nyttjar den där lilla funktionen som stänger igen hålet. Tar kannan och häller upp en kopp kaffe, sätter tillbaka kannan och går tillbaka till jobbet. Nästa person tar kaffe osv. När kannan är tom och kaffesuget åter faller på sätter någon på nytt på kaffe... Omedveten om att någon en idiot på mocamaster byggt in den här jävla funktionen. Och då händer följande. Filtret fylls med vatten som inte rinner undan varför det börjar rinna på utsidan av filtret, sen på utsidan av hållaren och ner i kannan. Allt blir sump och hela kannan får hälla ut. Händer betydligt oftare än du verkar inse. Jobbade på ett ställe där vi varje gång vi köpte ny kokare bröt av den där plastbiten för att undvika just detta.
Senast redigerad av martinator 2026-01-25 kl. 12:23.
Citera
2026-01-25, 12:22
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag slog k istället för l av slarv (familjedrag).

Matsvinnet hos privatpersoner är mycket litet i sverige generellt (jag var på en föreläsning). Tror de sa 7-8%. JA samtliga sveriges hushåll alltså.

Det är i storkök och restauranger, i matbutiker som det slängs mat.

Ändå skall befolkningen läxas upp av idioter som är dummare än befolkningen.
Precis. Plus det brottsliga svinnet (stölder) som uppgår till cirka 10,5 miljarder kronor årligen och där kaffe är en populär produkt bland skumrasket.
Citera
2026-01-25, 12:22
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:

2025: https://www.sverigesradio.se/artikel/allvarliga-kaffesvinnet-varje-svensk-vaskar-sju-liter-per-ar

Vi vaskar mindre kaffe nu för tiden, främst för att jag ändrat från att brygga 8 koppar till 6 koppar när jag gör frukost.
Började med att brygga mindre då kaffet sprängde 100 kr för ett paket och har fortsatt sedan dess.
Citera
2026-01-25, 12:27
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Stoppa pressarna ! Svensken häller ut 0,2 dl kaffe i vasken varje dag under ett år . Igen : 0,2 dl eller ca 1,4 dl i veckan
" Matsvinnsexperten" har inte gjort skäl för ordet expert. Detta är ju helt enkelt hjärndött . Hur kan någon ens våga framträda offentligt med det här tramset ?
Senast redigerad av Upplyften 2026-01-25 kl. 12:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in