2026-01-25, 12:28
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Får du bara ut en liter kaffe av ett kaffepaket? Starkt som satan då?
För övrigt: gör iskaffe av överblivet kaffe, prova det om ni inte har gjort det förut.
Det blev fel! 7 liter ska det givetvis stå😁
Citera
2026-01-25, 12:29
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
TRamspåstående. 7 liter är 35 koppar. Hur mycket malet kaffe är det? Eller pengar.

Svenskarna är ändå storkonsumenter av kaffe.

Min syrra värmer gammalt kaffe (av kathet). Det skall var nybryggt!
1 paket kaffe ger 7 liter.
Citera
2026-01-25, 12:36
Medlem
Efter att jag har konsulterat olika kaffedrickare så är den en ganska samstämmig åsikt att uppvärmt gammalt kaffe inte är gott.
Felet är kanske inte att man slänger bort gammalt kaffe utan hur man gör det.
Är det verkligen rätt metod att låta reningsverket ta hand om det hela?
Det kanske är bättre att bara hälla ut det på gräsmattan/komposten?
Citera
2026-01-25, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnflygandeKo
Därför jag kör på kaffekapslar, får man en kopp som man vill ha. Vill man ha mer får man fixa en till kopp. Blir inte så mycket svinn överlag.

Jaha? Du är som en instagramhora fast i text.

Det är så jävla trendigt att leka och visa upp sin spartanska sida. "Kolla hur duktig jag är på att göra en helt obetydlig skitgrej" I nästa inlägg är det en humble-brag om en ny bil som säkert kostade några afrikanska liv. Eller någon svindyr resa med flyg.

Man måste nämligen visa att man är en miljömedveten rövslickare samtidigt som man måste signalera att "här finns det pengar"

Tillbaka till topic. Vad SVT egentligen säger här är som vanligt något totalt irrelevant och snudd på en lögn oavsett vad man tycker om detta. Det är strax under 2 centiliter per dag och inte "slöseri", SVT = vuxenförvaring för totalt hopplösa kärringar.
Senast redigerad av Belowmepls 2026-01-25 kl. 12:44.
Citera
2026-01-25, 12:47
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkuse
Sju liter per person och år, så mycket kaffe häller vi svenskar ut i vasken.
Livsmedelsverket går just nu ut med en uppmaning om att minska kaffesvinnet.

”Att slänga mat är helt onödigt”, säger Matsvinnsexperten Karin Fritz.
2025: https://www.sverigesradio.se/artikel/allvarliga-kaffesvinnet-varje-svensk-vaskar-sju-liter-per-ar

Med tanke på kaffepriset i Sverige, hur många koppar kaffe hivar ni i vasken?

Fast det är väl upp till var och en, hur man använder sina resurser ?

Dvs svenska folket behöver inga pekpinnar från skattefinansierade parasiter inom myndighetsvänstern detta fallet heller....
Citera
2026-01-25, 12:52
Medlem
Termos funkar bra om man är storkonsument och dricker upp det snabbt. Gammalt är lika illa som automatkaffe, sånt häller man ju ut om man inte har svår abstinens.
Citera
2026-01-25, 12:55
Medlem
kyrkstockens avatar
"Matsvinnsexpert". Kul ord. *Hur blir man det? Södertörns högskola?
Citera
2026-01-25, 12:57
Medlem
HerrKralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkuse
Sju liter per person och år, så mycket kaffe häller vi svenskar ut i vasken.
Livsmedelsverket går just nu ut med en uppmaning om att minska kaffesvinnet.

”Att slänga mat är helt onödigt”, säger Matsvinnsexperten Karin Fritz.
2025: https://www.sverigesradio.se/artikel/allvarliga-kaffesvinnet-varje-svensk-vaskar-sju-liter-per-ar

Med tanke på kaffepriset i Sverige, hur många koppar kaffe hivar ni i vasken?

Blev nog en del kaffe i vasken på den tiden man hade bryggare.
Skaffade kaffemaskin med kvarn innan pandemin och har inte slängt en kopp sedan dess. Bättre att köra en kopp i taget.
Citera
2026-01-25, 13:00
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Jag brukar brygga 160 liter kaffe som jag häller ut i havet när jag ändå åker dit för att dumpa all plast jag sparat på mig.

Amatör. Jag slänger förpackningarna oöppnade i sjön för att vara effektiv. Givetvis siktar jag på svanar och uttrar när jag kastar. Jag blir allt bättre på att pricka dem.

Varför lägger myndigheter ens ned resurser på sånt här trams?
Citera
2026-01-25, 13:06
Medlem
smickras avatar
2
Citera
2026-01-25, 13:09
Medlem
Varför bryr man sig om detta överhuvudtaget, har en del gör lite att göra på jobbet eller.
Citera
2026-01-25, 13:09
Avslutad
Vad gnäller hon över? Är det någon miljöaspekt ifrån importen av kaffe till Sverige?
Antingen så har vi export och import på den här planeten eller så har vi det inte. Visst vissa saker som går på export är helt sjuka, som exempelvis klädindustrin där bomull produceras i USA, spinns i Indien, sys ihop i Kina, sätter på knapparna i Vietnam för att sedan skeppas tillbaka till USA eller ett snabbstopp i Europa.

Men saker som kaffe, kryddor osv. Antingen har vi det här eller ej. Att försöka dra ner på ”svinnet” är bara idiotiskt, synnerligen hos privatpersoner.
Café och dylikt kan jag förstå för där kokar dom massvis med kaffe utan att ha en aning om någon ska ha det eller ej. Och det vaskas en hel del kaffe hos dom där caféerna. Men dom har väl råd när ett paket kostar 2 koppar såld kaffe för dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in