2026-01-25, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvetande21
Nej, enligt Konsumentverket kan matkostnaden för en vuxen år 2026 kosta cirka 2 730 kronor per månad:

https://www.konsumentverket.se/ekonomi/vad-kostar-maten-varje-manad/

Kollar du ens innan du skriver något eller drar du bara fram dina påståenden ur röven?

Enligt Konsumentverket så kostar maten för EN person 3700:-/mån, inte 2700:-.
För en familj med två vuxna och två barn bör man räkna med 11.600:-/mån.

Detta alltså för enbart maten, utan schampoo, diskmedel och annat som man behöver till hemmet.
Senast redigerad av brakfesten009 2026-01-25 kl. 04:16.
Citera
2026-01-25, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Enligt Konsumentverket så kostar maten för EN person 3700:-/mån, inte 2700:-.

Du ska kanske bättra på läsförståelsen innan du postar en massa skit. Börja med att läsa länken till Konsumentverket istället för att fråga "AI" som en efterbliven fåntratt.
Konsumentverket skriver klart och tydligt matkostnad din idiot och den beräknas ligga på 2730 kr/mån för år 2026 för en vuxen person. Vilka byfånar det finns.
Citera
2026-01-25, 05:48
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Jag är varken fattig eller fet.
Jag ser endast detta som en challange.

Tagliatelle blandat med bönor och kryddor planerar jag att köra på.

Vegetarisk gulaschsoppa är billigt att få till med. Har alla kryddor och dylikt hemma, så blir bara att köpa lite paprika, potatis, morötter och lök.

Paparika är ju svindyrt,. Kan du verkligen få ner det för receptet i 6-7kr per portion?
Citera
2026-01-25, 06:17
Medlem
enlevandemans avatar
Fungerar det att få ihop 140g protein per dag också med den summan?

Isf, ge mig tips. Näringsrikt och gott ska det vara.
Citera
2026-01-25, 07:26
Medlem
Moobs avatar
Jag skulle inte ha några problem med detta, men kör redan en diet sedan 12 år så kommer inte bryta den.

Jag hade satsat på nötter då de mättar bra och tar bort hungerkänslor. En påse salta jordnötter på 200 g om dan ger många kalorier. Nån dag i veckan hade jag bytt från nötter till vitkål för vitaminer och fibrer. Havregrynsgröt är också billigt och har en del näring.

Så säg 1 kg nötter plus ett stort vitkålshuvud i veckan, sen ett paket havregryn för hela månaden. Det räcker 500 kr till.
Citera
2026-01-25, 09:00
Medlem
Väntar tills flyttfåglarna kommer, ett par kanadagäss i veckan kan jag leva skapligt gott på. För femhundringen köper jag ammunition och ett gäng Norrlands Guld.

Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Jag hade satsat på nötter då de mättar bra och tar bort hungerkänslor.
Jordnötter i storpack är faktiskt sjukt billigt/energi, speciellt de som säljs som fågelmat. Kanske jag köper några påsar och fyller fåglarna med. Efter att ha lockat fram dem med nötterna.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-01-25 kl. 09:04.
Citera
2026-01-25, 09:02
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Såg en tråd från 2023 och blev lite inspirerad.
Äta för 500 kr i månaden - det blir en utmaning - men det går säkert.

Jag är inte fattig på något sätt, har ett jobb med bra lön, så skulle det skita sig rejält så har jag pengar att ta ifrån. Jag tänkte främst: Wow, tänk att endast slösa 500 kr efter att "allt" är betalt och sen kunna spara resten?

Nu är det ju ändå februari snart, och februari är ju en månad då inte mycket händer ändå, så den lämpar sig för en sån här utmaning.

Hur som haver. 500 kr i månaden ger mig endast 125 kr per vecka att leva på. Så det är bara att glömma alla former av restaurangbesök. Tänker att det blir mycket bönor och ris. Jag ska återkomma när jag har räknat på lite priser och gjort en plan.

Någon mer som vill haka på?

Inte aktuellt för mig men går nog om du lever på lkndgryta med ris varvat med vegitarisk borst och ser till att fynda en hel del i sässong och på kort datum
Citera
2026-01-25, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvetande21
Du ska kanske bättra på läsförståelsen innan du postar en massa skit. Börja med att läsa länken till Konsumentverket istället för att fråga "AI" som en efterbliven fåntratt.
Konsumentverket skriver klart och tydligt matkostnad din idiot och den beräknas ligga på 2730 kr/mån för år 2026 för en vuxen person. Vilka byfånar det finns.

Det jag läste var en länk med Konsumentverkets logga och där stod det att matkostnaden för en person var 3700:- per månad. Dumfan!
Citera
2026-01-25, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Det jag läste var en länk med Konsumentverkets logga och där stod det att matkostnaden för en person var 3700:- per månad. Dumfan!
Matkostnader 2026
För en vuxen kan maten kosta cirka 2 730 kronor per månad.
Källa, Konsumentverket, en av våra statliga myndigheter, https://www.konsumentverket.se/ekonomi/vad-kostar-maten-varje-manad/

Om de har rätt är en annan fråga, men uppenbart är deras beräkning på just 2 730 sek/månad.

Var du läste 3 700 sek har jag inte en aning om, men inte på KOV:s sida i alla fall.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-01-25 kl. 09:28.
Citera
2026-01-25, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edward1992
Edit :

Lidl 5kg matpotatis för 35kr. Willys 1kg fläskytterfilé 60kr.
Du kan alltså få 10kg potatis och 7kg fläskytterfilé för 490kr.
Det är över 500g bra mat i en månad VARJE DAG.

Sålänge man inte är ett fetto så är det skitenkelt.

10kg potatis = 7700 kalorier
7kg fläskytterfilé = 10000 kalorier.

Så du kommer äta 600 kalorier om dagen med din kost, får hoppas att TS är en 3 månaders bäbis!
Citera
2026-01-25, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
Så du kommer äta 600 kalorier om dagen med din kost, får hoppas att TS är en 3 månaders bäbis!
Perfekt om man vill svälta sig till döds. Läste för övrigt i en annan tråd, en snubbe som skulle fixa en överlevnadsbåt och leva på enbart vatten.

Allt går, bara viljan finns.
Citera
2026-01-25, 10:48
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Man kan köpa ägg för drygt en krona styck så det är så man klarar den här utmaningen med någorlunda näringsinnehåll.

Havregrynsgröt + ägg för 500 kr och sen dela upp det per dag. Du kommer ligga på kaloriunderskott men du kommer klara det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in