2026-01-24, 11:33
Medlem
Adelaides avatar
Såg en tråd från 2023 och blev lite inspirerad.
Äta för 500 kr i månaden - det blir en utmaning - men det går säkert.

Jag är inte fattig på något sätt, har ett jobb med bra lön, så skulle det skita sig rejält så har jag pengar att ta ifrån. Jag tänkte främst: Wow, tänk att endast slösa 500 kr efter att "allt" är betalt och sen kunna spara resten?

Nu är det ju ändå februari snart, och februari är ju en månad då inte mycket händer ändå, så den lämpar sig för en sån här utmaning.

Hur som haver. 500 kr i månaden ger mig endast 125 kr per vecka att leva på. Så det är bara att glömma alla former av restaurangbesök. Tänker att det blir mycket bönor och ris. Jag ska återkomma när jag har räknat på lite priser och gjort en plan.

Någon mer som vill haka på?
Citera
2026-01-24, 11:37
Medlem
Nej tack jag tycker om mat och har råd att äta vad jag vill. Nudlar är billigt.
Citera
2026-01-24, 11:47
Medlem
SoulOfSophias avatar
Nej jag vill absolut inte haka på men tack för erbjudandet

Mitt tips till dig blir att koka ris, bryna lite smör som du har soja, sesamfrön, chiliflakes och limejucie i, sedan hälla detta över riset och äta tillsammans med ett par stekta ägg.

Annars får du nog avstå grönsaker och frukt helt den månaden. Möjligen kan du ha råd med nåt enstaka äpple.
Citera
2026-01-24, 11:47
Medlem
Ett förslag är att du käkar för 500 kr vecka 1 och sen fastar helt vecka 2, 3, 4.
Citera
2026-01-24, 11:49
Medlem
HBTKuks avatar
Toppen om man har lite pengar.

Mat är mitt största intresse och fina råvaror kostar pengar. Därför kommer jag inte försöka mig på detta. Även när jag varit pank har det alltid varit en fråga om prioriteringar - och bra mat kommer i första hand.

Men nog går det. Pasta och annat fluff för majoriteten av pengarna, med rotfrukter, plugg och annat gött. Sen är det bara att köra storkok på grytor och Eldorado-pasta. Men det är inget vidare liv..
Citera
2026-01-24, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Ett förslag är att du käkar för 500 kr vecka 1 och sen fastar helt vecka 2, 3, 4.
Dricka vatten och ta lite salt i tre veckor, då gäller det väl att man är riktigt fet? En smal person kan väl inte överleva på det viset?
Citera
2026-01-24, 11:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Såg en tråd från 2023 och blev lite inspirerad.
Äta för 500 kr i månaden - det blir en utmaning - men det går säkert.

Jag är inte fattig på något sätt, har ett jobb med bra lön, så skulle det skita sig rejält så har jag pengar att ta ifrån. Jag tänkte främst: Wow, tänk att endast slösa 500 kr efter att "allt" är betalt och sen kunna spara resten?

Nu är det ju ändå februari snart, och februari är ju en månad då inte mycket händer ändå, så den lämpar sig för en sån här utmaning.

Hur som haver. 500 kr i månaden ger mig endast 125 kr per vecka att leva på. Så det är bara att glömma alla former av restaurangbesök. Tänker att det blir mycket bönor och ris. Jag ska återkomma när jag har räknat på lite priser och gjort en plan.

Någon mer som vill haka på?

Kanske fungerar om du enbart kör röda och gröna linser, näringsrikt men väldigt tråkigt att äta en hel månad.
Själv kör jag LCHF så nej tack, det räcker med det.
Citera
2026-01-24, 11:59
Medlem
HBTKuks avatar
Fler tips är att köpa torkade bönor i bulk och blötlägga, koka n'ästan klara och frysa in i påsar. Då kan man slänga i en påse i nästan allt. Torkade bönor är nästan gratis på turkgrossarna.
Citera
2026-01-24, 12:04
Medlem
Adelaides avatar
Jag är varken fattig eller fet.
Jag ser endast detta som en challange.

Tagliatelle blandat med bönor och kryddor planerar jag att köra på.

Vegetarisk gulaschsoppa är billigt att få till med. Har alla kryddor och dylikt hemma, så blir bara att köpa lite paprika, potatis, morötter och lök.
Citera
2026-01-24, 12:08
Medlem
VoktorDodkas avatar
Det blir ca 15:-/dag, det är svårt att få ett vettigt mål för den summan. 2023 var det nog lättare men idag lär man nog dubbla dom pengarna för att det ska vara realistiskt.

Och man får såklart inte använda saker man har hemma som "gratis". I så fall klarar jag lätt att leva på 500:- i ett par månader även om jag äter kött, kyckling och annat gott, man är ju nåt av en hamster när det är extrapriser och har massor infryst.
Citera
2026-01-24, 12:09
Avstängd
Staffesmurfsons avatar
Jag är också med får vara lite kreativ också för att undvika nudlar varje dag
Citera
2026-01-24, 12:13
Medlem
Nästan 18kr /dag i fabruari. Det blir svårt TS. Det är kanse nu du ska pröva fasta och meditation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in